Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Mabitha »

Min kære han, Arkimedes, ser ud til at have problemer med sin afføring: Den er lidt blød i det, og lortene, der er en del mindre end normalt, sidder 2-4 stk. sammen på et eller andet langt og bøjeligt, som var de perler på en snor, hvor man kan se 'snoren' mellem perlerne. Han spiser næsten ikke (jeg har givet ham critical care siden i går aftes), og jeg har en mistanke om, at han har ondt, når afføringen passerer.

Jeg tænkte egentligt, at hovedårsagen til hans spisevægring var for lange fortænder, som han har en tendens til at få, og jeg tog ham til en ok men lidt ukendt dyrlæge i dag for at få klippet lidt af dem (det blev denne dyrlæge, da hende på Jagtvej, Kbh N, som jeg ellers bruger, er på ferie). Jeg nævnte det med hans afføring, men dyrlægen fokuserede mere på, om hans kindtænder mon også var lidt for lange. Sagen er dog, at de her problemer tidligere blevet løst ved blot at klippe lidt af fortænderne, og min 'egen' dyrlæge har indtil nu ikke ment, at kindtænderne var problemet. Nå, vi er nu kommet hjem igen, og han spiser ikke selv, selvom jeg fx har lagt nogle æblegrene med tørrede blade og blomsterknopper på ind til dem - noget han ellers elsker - og jeg tænker derfor på, om det kan være hans mærkelige afføring, der er årsagen?
Jeg har altid svært ved at lægge fotos ind her, men de ser ca. sådan ud, hvis 'O' er selve lortene i en mere rund udgave: O-O-O-O

Der ser ikke ud til at være blod i afføringen, og dyrlægen kunne i øvrigt ikke finde nogen andre problemer på ham, men jeg har aldrig set sådan en afføring hos marsvin før - har I det? Indtil jeg klippede dem alle i sidste uge (Ella og Sorte er jo ret langhårede, mens Arkimedes kun er det bagpå), havde Arkimedes det indimellem med at rive/bide pels af de andre to, så kan det være, at han har fået spist nogle af de andre hår, hvilket hans mave jo ikke har kunnet opløse? Kan jeg gøre andet end fortsat at give ham critical care og så vente på, at alle hårene (hvis det da er det, det er) er ude af hans system igen?
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Mysteries »

At de er små og sidder som perler på en snor tyder på at der er noget galt med tarmsystemet og at han generelt ikke får føde nok. Tingene hænger muligvis sammen, sådan at det at han ikke spiser (af en eller anden årsag), sætter tarmsystemet i stå, hvorved du ser de mærkelige pøller. Men det kan også være at problemet er startet med en ubalance i tarmsystemet, hvilket har gjort ham dårlig, så han ikke spiser, og så fortsætter cirklen. Jeg har tidligere været lidt tvivlende overfor om marsvin kan få hårboller, men det ses hos kaniner, så hvorfor egentlig ikke. Hvis han har en hårbolle, kan den genere hans tarmsystem og stoppe det. Det kan bedst vurderes med et røntgenbillede.
Dyrlægen, som du har været til i dag, gjorde ret i at tjekke kindtænderne. For lange fortænder kan meget vel være et symptom på en forkert tandstilling på kindtænderne, og hvis man bare får klippet fortænderne uden at se på kindtænderne, så kan man overse et langt større problem. Er den gal med fortænderne kan de som regel klare sig, men kindtænderne er meget mere alvorligt.
Det er selvfølgelig vigtigt at prøve at finde årsagen til at han ikke spiser. Nogle gange kan vi ikke forklare hvorfor de pludselig stopper, og vi kan så ikke gøre meget andet end at forsøge at få dem igang igen.
HVIS der er en blokade i tarmsystemet, så skal den løses først (og her snakker vi nok operation). Men jeg kan tvivle lidt på om det er det, når der trods alt kommer afføring ud. Virker hans mave udspilet og ballonagtig når du mærker den igennem? Eller virker den bare tom?
Hvis ikke der er en blokade, så er vejen frem at fortsætte med assisteret fodring med CC. Giv omkring 15-20 ml/kg kropsvægt hver 4.-6- time, eller 10 ml hver 2.-3. time, hvis du mener han bedre kan klare det. Det er vigtigt at han får væske, så hvis han ikke selv drikker, må du også sørge for at få væske i ham. Da der kun er plads til ca. 20 ml i maven ad gangen pr. kg. kropsvægt, må du regne lidt fra i CC når du giver væske. Væsken kan med fordel blandes med Bio Lapis hvis han vil drikke det, og ellers kan du prøve at lave en the på Estragon. Det skulle virke appetitstimulerende. Bliver han meget sløj bør du tage ham til dyrlægen i morgen og få ham væskebehandlet og revurderet. Han burde nok også have noget smertestillende, da hans mangel på appetit kan skyldes han har ondt et eller andet sted, og det at have ondt vil få ham til at spænde i kroppen og maven og stoppe tarmsystemet yderligere. Fibreplex ville også være godt at give ham, så han får gode bakterier og god næring til de gode bakterier i maven. Og så skal du selvfølgelig fortsætte med at friste ham med alt muligt lækkert grønt.
Som du kan se af ovenstående, er der en del du kan gøre selv. Men der er også en del det vil være godt at gøre, og som kræver dyrlægens hjælp. Det kommer jo også an på hvor din økonomiske smertetærskel er. Men overvej at vi er på vej ind i en lang weekend og alting er meget dyrere når det er til skadestuetakst i weekenden.
Christina

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Mabitha »

Tak for de gode råd mv.!

Siden jeg skrev ovenstående indlæg, opdagede jeg, at der var frisk blod fra hans anus, og jeg ringede straks til den dyrlæge, jeg var hos i dag, da jeg blev ret chokeret. Hun mener, at det enten er en maveinfektion, der har beskadiget indersiden af tarmen en smule, eller et resultat af en tumor på tarmen, men da hun ikke kunne mærke noget spændt, hårdt eller forkert nogen steder, gætter hun på, at det er en infektion, hvilket også passer med, at min bofælle og jeg siden har 'dissekeret' nogle af Arkimedes' mærkelige lorte og har fundet ud af, at det ikke er hår, der gør, at lortene hænger sammen, men noget fast slim af en art. Dyrlægen mente allerede ved konsultationen, at det kunne være en infektion af en art, så han fik 0,3 ml baytril med det samme, og jeg skal give ham det samme ├®n gang om dagen de næste 5 dage.

Jeg er nu kommet frem til, at blodet nok kommer fra et sår omkring lukkemusklen, da det lille pus har ondt, når afføringen passerer, og jeg fortsætter med at tvinge critical care, opblødte baby-kugler og lidt zoolac i ham, nusse ekstra om ham, fjerne det grønne fra kosten de næste mange dage (det er vel det bedste, når maven er blød eller hvordan?) og lave et par bowtech-greb på ham med jævne mellemrum (bowtech er en mild, alternativ behandlingsform, han har haft rigtig gode effekter af før). Hans mave virker blød og slet ikke spændt eller hård, så jeg tror ikke, der er en egentlig forstoppelse, og da han 'tygger' på baby-kuglerne, når jeg giver ham dem i munden, ville det også undre mig meget, hvis det var hans kindtænder, der var problemet. Jeg har tidligere været ret uheldig med at anskaffe dyr med tandproblemer, og jeg synes umiddelbart ikke, at det her minder om de gange...

Han er et ret følsomt dyr, så det, at han holder op med at spise, er et alvorligt tegn, men mest fordi det viser, at han (igen, igen) har opgivet ævred og troen på, at det smertefulde/ubehagelige kan stoppe igen. Hans kuldbror valgte fx åbenbart pludseligt en dag, at han ikke ville mere og stoppede helt med at spise (og måtte til sidst aflives), uden at hans (erfarne og kompetente) ejer kunne finde nogen fysisk årsag, så jeg gætter på, at Arkimedes i sine gener har en tendens til 'depression', eller hvad man skal kalde det hos marsvin, og jeg har prøvet det med ham et par gange før - fx ifm. en mindre infektion efter en rift i øjet samt efter hans kastration. Tilstanden kræver normalt, at jeg fodrer ham med critical care hver 4.-8. time gennem nogle døgn, indtil behandlingen virker/smerten er aftaget, og han derved kan se noget rart ved livet igen, og jeg tænker netop at ringe til dyrlægen i morgen og bede om noget smertestillende til ham, ligesom du foreslår. Jeg har også tænkt mig at høre, om en afføringsprøve fx vil kunne vise noget om, hvad infektionen skyldes, og om den er smitsom, så jeg i det mindste er forberedt, hvis de to piger pludseligt også begynder med noget!
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Cykelpigen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. jan 2014 18:25

Re: Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Cykelpigen »

Hvilket foder er mest fedende til et marsvin med vægttab?.
Mit marsvin er blevet tynd og min dyrlæge er ude i ,at han måske skal aflives, at han ikke kan være så tynd. Han havde tabt sig og fik slebet tænder ned d. 1. maj. Han begyndt at tage af forderet igen for ca 2 uger siden, men har svært ved at komme op igen i vægt. Og min dyrlæge siger, at jeg ikke kan blive ved med at give ham Critical Care, at han skal lære at spise selv. Hun foreslog i fredags at jeg gav ham noget salat og agurk, og da opdagede jeg, at han har svært ved at tygge. Har sagt det til hende. Lige nu er hun ude i at der skal tages en blodprøve for at se om han har dårlige nyre. Har I erfaring med hvor lang tid marsvin kan være ømme i tænderne, ovenpå skæve tænder, som jo blev slebet ned d. 1.maj?, Og de var spidse og han havde huller og sår i munden pga af dem, sagde dyrlægen. Mit største problem er, at han ikke virker syg, han leger stadig. Men han får nu for anden gang medicinkur for Blød mave. Første kur fik han får 2 måneder siden. Jeg læste andet indlæg og begyndte igår at give ham opblødt forder med sprøjte. han får for lidt, når han spiser selv, kan jeg se. Jeg har tid til aflivning hos dyrlægen imorgen, men er ikke klar til det endnu, så må jeg se hvad hun siger til det. Han vejer nu 592 g. han har været oppe på 900g i jan, 800g i marts også 690 g, da jeg var hos dyrlægen med ham første gang i det her 2 måd lange forløb og det var start april. Jeg har brug for at vide 1: Er der et fedende tørfoder udeover Critical Care, som jeg pt også kan opbløde i vand ?.
2:. Nogen erfaring med, hvor lang tid marsvin kan være om at spise normalt foder igen, ovenpå på tandproblemer?.
MVh. Cykelpigen.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Mysteries »

Hvis det er kindtænderne der har været for lange er blevet slebet er det sjældent det går så godt. Ofte har marsvin svært ved at komme sig ovenpå sådan en omgang, og hvis han ikke selv vil spise (og du kan se han ikke kan tygge) og taber sig en del, så kan det være du skal tage den tunge beslutning og give ham fred. Hvor gammel er han? Det spiller jo også en rolle, især fordi mange ældre marsvin udvikler nyreproblemer. Dog vil man ved nyreproblemer opleve at de spiser fint, men taber sig fordi nyrerne ikke længere kan holde næringsstofferne tilbage.
Christina

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Mabitha »

Jeg vil lige komme med en opdatering :)

Det tog sin tid for Arkimedes at komme sig og begynde at spise selv igen. Det hjalp så heller ikke, at dyrlægen åbenbart havde klippet for meget af hans nederste fortænder, for da han endelig fik lyst til at spise, havde han tydeligvis store problemer med at få maden ind i munden/bide den i mere mundrette størrelser. Når det lykkedes, kunne han sagtens tygge det, så det virkede igen ikke til, at det var hans kindtænder, der var problemet. Dyrlægen ville derudover ikke smertedække ham, så jeg tog ham til en anden (og viste det sig meget bedre) dyrlæge dagen efter, som tjekkede ham grundigt igennem og bl.a. gav ham væske og smertestillende, hvilket heldigvis hjalp! Efter denne oplevelse vil jeg ikke bruge den første dyrlæge igen, men holde mig til dyrlæge nr. 2 som 'ekstra-dyrlæge' udover min faste på Jagtvej.

Det var først lørdag d. 17. maj, at Arkimedes fik det så godt, at jeg kunne gå ned til 'kun' at fodre ham hver 8. time, og d. 20. maj gav jeg ham den sidste omgang Critical Care, da han efterhånden selv kunne holde sin vægt konstant :D Siden er han lige så stille steget i vægt igen til nu 1354g (han var nede på 1245g, da han havde det værst), og han virker til at have det godt. Jeg vil naturligvis holde ekstra godt øje med hans vægt det næste stykke tid for at sikre mig, at den positive udvikling fortsætter.
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mærkelig afføring + har ikke lyst til at spise

Indlæg af Mysteries »

Hvor er det godt at høre Maja :)
Christina

Besvar