Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Var til dyrlægen i dag med mit ene hanmarsvin, da han klør sig meget og har fået sår på siderne og ryggen. Jeg var bange for, at det var Sellnick, hvilket også viste sig at være dyrlægens mistanke. Hun sender mig hjem med Advocate, som hun siger, jeg skal behandle alle fire marsvin med. Men da hun ikke var sikker på, at det kunne bruges til drægtige marsvin (mit ene hunmarsvin skal føde om 2 uger), søgte jeg på det på nettet. Og Gud ske lov for det! Kan se at Advocate kan have dødelig virkning :(.
Så jeg ringede tilbage til dyrlægen og sagde, at jeg ikke var tryg ved at bruge det, og om Ivomec ikke var en mulighed. Det indvilliger hun heldigvis i, men vil have mig til at komme ud med alle mine 4 marsvin, hver gang de skal stikkes (altså 3 gange i alt). Men er det ikke farligt at stresse mit gravide marsvin med en tur til dyrlægen så tæt på fødsel? :( dyrlægen vidste godt, at det ville være stressende for hende, men vi likke udlevere det til mig, heller ikke bare til hende den drægtige. Så kører jeg gerne med de andre 3. Men nej...
Hvad siger I? Er det for farligt at køre med hende nu, eller kan jeg godt gøre det, når det nu er noget så alvorligt som sellnick, der er tale om?

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Annetten »

Puh ha. Har du snakket med hende om stronghold. Det burde ikke være nødvendigt med injektioner når stronghold har vist sig at være effektivt. Hvad siger I andre herinde. Jeg har ikke så mange erfaringer med skab, eller slet ingen faktisk.

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Annetten skrev:Puh ha. Har du snakket med hende om stronghold. Det burde ikke være nødvendigt med injektioner når stronghold har vist sig at være effektivt. Hvad siger I andre herinde. Jeg har ikke så mange erfaringer med skab, eller slet ingen faktisk.
Ja, det er noget af en omgang! Puha.. Jeg har også overvejet, om stronghold kan bruges. Må man godt give det til drægtige marsvin? Og er det noget, der skal i nakken eller hvordan fungerer det?

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Annetten »

Stronghold gives i nakken. Om det må gives til drægtige.....det er netop der, jeg er i tvivl.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Annetten »

Prøvede at indsætte et link, men det virkede ikke. Der stod i linket at stronghold er for kraftigt til drægtige.

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Nej, har også lige søgt på det selv. Så det dur ikke, æv.. det er nok i Ivomec, der skal til. Spørgsmålet er så bare, om det vil være for stressende for et marsvin, der er godt 8 uger henne, at komme til dyrlæge? :/

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Mysteries »

Uanset om du vælger Ivomec eller Stronghold er der en risiko for abort. Men risikoen for at hunnen bliver syg af skab og får drægtighedssyge vil jeg mene langt overtrumfer risikoen for abort, så hun BØR behandles. Så er det om at finde en måde at gøre det på så skånsomt for hende som muligt, og her vil det bla. være at foretrække at hun ikke skal besøge dyrlægen. Det er enten Stronghold, som du kan få med hjem og give hende på den bare hud bag ørerne (15 mg af det aktive stof pr. kg. Dette kan dyrlægen hjælpe med at omregne til ml af den pakning hun/han nu vælger. Doseringen til marsvin kan dyrlægen få bekræftet hos producenten.). Jeg ville genbehandle om 3-4 uger for en sikkerheds skyld. Stronghold burde også kunne tage lusene, i øvrigt, fordi det gives på huden (men det har Frontline nok også klaret).

Den anden mulighed er at du får Ivomec med hjem til oral behandling (dvs. i munden, skal synkes). Her er der noget delte meninger om hvor meget man bør behandle med, og det er ikke sikkert du kan få dyrlægen til at udskrive 0,3 ml til din drægtige hun, som Mette Rueløkke ellers foreslår i en af DMKs bøger (0,2 ml til et voksent marsvin, 0,3 ml til en drægtig). De steder jeg har kunnet slå det op i faglitteraturen er angivelsen 0,1 ml pr. kg (faktisk var det vist 0,05-0,1 ml). Vi der har brugt Ivomec gennem tiden ved jo godt at de sagtens kan tåle de 0,2 ml pr. kg, og jeg har været med til at behandle unger på 4-5 dage med 0,05 ml ivomec i munden. Og man kan argumentere for at bruge den lidt højere dosis for at undgå eventuel resistens hos mider der skulle overleve den lavere dosis, men når det så er sagt, så er det nok langt størstedelen af dyrlæger der giver 0,1 ml pr. kg og giver det som injektion, og jeg tror ikke rigtig der har været tale om resistens endnu nogen steder. Når man læser på Ivomecs produktblad står der at det kun må gives som injektion, men slår man op i faglitteratur står der også oral anvendelse, og som sagt er der nok givet til mange hundrede marsvin på denne måde gennem tiden. Bruger man ivomec skal der genbehandles 2-3 gange med 10-14 dages mellemrum.

Stronghold kan bruges til drægtige hunde og katte, mens der ikke er angivet om Ivomec kan bruges til drægtige. Man kan læse lægemidlernes produktbeskrivelser på http://vepps.dk . Rigtig meget af det medicin vi bruger til marsvin er ikke godkendt til dem, så der står som regel ikke noget med doseringer til marsvin.
Christina

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Tusind tak for svar, Mysteries! Har virkelig været ved at gå ud af mit gode skind over det her dilemma.
Hun skal helt klart behandles, og det lyder til at Stronghold vil være det mest skånsomme for hende lige nu. Ville du vælge at behandle alle 4 marsvin med Stronghold så, eller skal de tre andre have Ivomec?
Derudover tænkte jeg på, om det vil være farligt for ungerne at genbehandle hende, når de er 1 - 2 uger gamle?
Og hvis alle 4 dyr får stronghold, skal de så også have en genbehandling efter de 3 - 4 uger?
Igen, tusind tak for hjælpen! Det er forfærdeligt, når man ikke føler, at ens egen dyrlæge har styr på det.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Mysteries »

Jeg ville behandle dem alle med stronghold, og ja genbehandle alle efter 3-4 uger (hvor du jo så vil skulle komme til kontrol hos dyrlægen med dem, hvilket er meget smart så man også sikrer at der er effekt af behandlingen). På det tidspunkt kan ungerne evt. også få en behandling, men snak med dyrlægen om der kan være risiko for overførsel hvis de er i behandling, for det er jeg ikke helt sikker på.

I øvrigt, godt du selv fandt ud af det med at Advocate ikke er så godt!
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er synd for dig Signe, at du skal stå i sådan en situation med dine marsvin, og selv finde ud af det. Men som Christina skriver, så er det vigtigste at komme i gang med beandling hurtigst muligt, på trods af risikoen for abort. Jeg vil lige tilføje, så ikke du bliver forskrækket, at det meget vel kan blusse op, når de bliver behandlet. Det de reagerer på ved sellnick er affaldsstofferne fra miderne så når miderne dør, er der endnu flere affaldsstoffer.Der kan også komme en kortvarig opblussen, når de æg der er blevet lagt klægger, og de nye mider dør af stronghold. Så vidt jeg husker, er det efter ca 14 dage. Held og lykke med behandlingen. Jeg håber alt går godt [-o<
Billede

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Tak Rikke, det er sødt af dig! :) det er også en rigtig ubehagelig situation. Har lige haft hende oppe og ungerne sparker livligt derinde i maven - åh hvor jeg bare håber alt går godt. Hun er 10 uger henne søndag den 25.
Jeg har hentet Stronghold ved dyrlægen i dag, og jeg starter behandlingen first thing in the morning! Så får jeg også rengjort burene osv. Dyrlægen har skrevet, at jeg skal bruge 0,25 ml pr. marsvin - har du/I nogen ide om, om det er rigtigt? Derudover siger hun, at de skal have behandling 3 gange med 4 ugers mellemrum - men er 2 gange ikke nok?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Mysteries »

Du kan regne dosis ud, men det kommer an på koncentrationen.
De findes i to koncentrationer: 60 mg/ml eller 120 mg/ml. Når de skal have 15 mg pr. kg, skal de altså have pr kg have 0,25 ml af den lave koncentration og 0,13 ml af den høje. Jeg gætter på du har fået en blå pakke med hjem, den til kat (60 mg/ml og hver pipette indeholder 0,75 ml). Er det den lyserøde til hvalp og killing så indeholder hver pipette i forvejen 0,25 ml.
Om det er 2 eller 3 gange kommer an på hvor slemt udbruddet har været og hvor godt de responderer på behandlingen - har I ikke aftalt tid til kontrol mellem behandlingerne?
Christina

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Ja, jeg har fået de blå pakker med hjem, så det passede med 0,25 ml pr. marsvin. Umiddelbart tager se ret godt imod behandlingen, og den gravide er der ikke noget med endnu i hvert fald. :)
Nej, det har vi ikke. Det nævnte hun slet ikke noget om, og jeg tænkte ikke på det. Men det er også ligefør jeg føler, jeg har bedre styr på det end hende :/ men er set en god ide med kontrol, eller hvad mener du?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af Mysteries »

Du skal i hvert fald holde øje med om det har effekt, og tjekke dem igennem inden næste behandling. Tag evt. fotos, så du har noget at sammenligne med. På min klinik beder vi normalt folk komme til en kontrol, så vi kan afgøre om der skal genbehandles, og sikre at behandlingen virker.
Husk at veje dine marsvin inden hver behandling, så du ved om de skal have præcis 0,25 ml eller mere eller mindre. Det er 0,25 ml pr. kg.
Christina

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hjælp! Sellnick og drægtig hun!

Indlæg af SigneKK »

Nutte fødte i onsdags 4 store, sunde og raske unger :) alle 5 har det godt, så det værst tænkelige skete heldigvis ikke. Billeder kommer på i morgen.
Derudover er begge mine hanner i bedring. De klør sig nærmest ikke mere, og de bare pletter er ved at blive dækket af små nye hår :) så jeg er en glad muttemor! :D

Besvar