Hjælp! Caramel har født

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

von_fancy

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af von_fancy »

De kan sagtens bløde i et godt stykke tid - flere timer - efter en fødsel.

von sortfod

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af von sortfod »

Marsvin kan sagtens bløde op til et døgn efter fødsel. Især hvis det har været en hård fødsel. Så det har dyrlægen ret i.

Og når buret er meget blodigt tyder det på en meget hård fødsel og så er det klart hun er træt. Et stort blodtab gør marsvinet træt. Det er ligesom hvis du som menneske får hul i hovedet og mister meget blod, så bliver du også meget træt.

Det er også meget naturligt hun har spist af en unge, eller moderkagerne osv. Marsvin er bytte dyr og mange af de går efter og rydde op efter sig, da alt den slags kan tiltrække rovdyr.

At kløerne kan se vokset sammen det tror jeg ikke. Men baby kløerne er helt bløde når de kommer til verden så de kan let de forkerte ud. Og ud fra billederne du har lagt op så er der ikke noget der tyder på de er født for tidligt.

Men hun har helt fra start været syg og haft symptomer af drægtighedssyge, så det er ikke noget under det ikke er gået helt som det skulle. En hun som er syg fra start eller undervejs kan man let komme ud for føder døde unger. Bla især hvis hunnen ikke har spist som hun skulle. Når moren ikke indtager nok føde til hende og til ungerne, så har ungerne jo intet og leve af.

Så indtil nu er det et under at moren stadig lever. Og et kuld på døde unger kan alle opleve også selv med en rask mor.
Hvis jeg var dig ville jeg mærke på hende mave sådan gramse den igennem og tjekke om du kan mærke noget i hende som unger. Det er ikke så svært og mærke. For er der flere i hende skal de ud nu, ellers vil de starte med at forgifte hende ret hurtigt. Og det er bare at mærke efter noget hårdt i hende.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Nu har jeg mærket hende godt igennem og jeg tror ikke der er nogen.
Hun er som sagt lidt hævet og hård lige omkring åbningen, men det er for lille til at være en unge tror jeg.
Men hold op hun er træt. Hun vil selvfølgelig heller ikke spise, men nu har hun da fået budet.
Laver lidt druesukker til hende om lidt. Så må vi se om det ikke kan live en lille smule op + at det samtidig giver hende lidt væske.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Det hårde går også lidt op mod ribbenene, men mon ikke det bare er en hævet livmoder? Det snakkede dr. dyr også om at det kunne være.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Hun har da i det mindste energi til at hyle lidt efter mad :)

von sortfod

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af von sortfod »

Hun skal ha rigtig meget ro, efter du har givet hende druesukker vand. Og så ellers fred. Det er ikke unormalt hun er hævet omkring kønsdelene efter fødsel. Det er kvinder jo også. Det er jo alligevel en pæn størrelse der skal ud af den udgang på marsvin. Så det er også normalt.

Men er der ingen unger i hende, så er det rigtig godt. Så er der den risiko faktor mindre.

Tobiasmor

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Tobiasmor »

Bare en lille strø tanke som nogen af dem som har haft fødende marsvin med denne kedelige udgang kan svare på.

Når nu hun har haft et rimeligt stort blodtab kan det jo godt sænke kropstemperaturen ligesom det gør ved et menneske, ville det så være godt at lave en varmflaske i et håndklæde til hende hun kunne putte sig opad, hvis hun havde behov ??

Mennesker pakker man jo ind i vametæpper, mest for at undgå at de går i schock pga. temperaturfald.

von_fancy

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af von_fancy »

Tobiasmor skrev:Bare en lille strø tanke som nogen af dem som har haft fødende marsvin med denne kedelige udgang kan svare på.

Når nu hun har haft et rimeligt stort blodtab kan det jo godt sænke kropstemperaturen ligesom det gør ved et menneske, ville det så være godt at lave en varmflaske i et håndklæde til hende hun kunne putte sig opad, hvis hun havde behov ??

Mennesker pakker man jo ind i vametæpper, mest for at undgå at de går i schock pga. temperaturfald.
Det kan sagtens være en god id├®.

von sortfod

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af von sortfod »

Det ved jeg ikke. Mine plejer selv at klare det hvis de får fred og ro.

Men den her sag er jo anderledes da moren har været syg hele vejen igennem. Så der kan det jo være en god ide. Man skal bare være obs på den ikke bliver kold varmedunken

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Hun kan i hvert fald få en nu, indtil jeg går i seng. Men hun skal nok ikke have den i nat.

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Hun ligner en der ikke er heeelt vild med den vandflaske :lol:
Men hun vil heldigvis gerne gumle lidt græs, så har snydt de andre for deres natteportion. Så er der lidt til hende i morgen tidlig.

Tobiasmor

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Tobiasmor »

Det er et godt tegn at hun vil spise så kan det da ikke være helt galt :D

Ren

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Ren »

Nej er også det jeg håber. Hun har ikke spist mere end et par bidder, men bare det at hun spiser gør mig lidt roligere.
Vandflasken er fjernet igen. Tror den stressede hende for meget.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Mabitha »

Puha en omgang!! Rigtigt ærgeligt med ungerne :( - jeg krydser fingre for lille Caramel!!! [-o<
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Nikoline

Re: Hjælp! Caramel har født

Indlæg af Nikoline »

Puh, hvor træls..
Men hvorom alting er, så tror jeg, at det er rigtig, rigtig godt, at hun har fået dem ud.
Så kan du forhåbentlig få hende på fode igen.

Jeg krydser fingre og tæer for hende!

Besvar