Diegivende hun taber sig lidt

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Diegivende hun taber sig lidt

Indlæg af Mabitha »

Hey!

Ella fik jo 3 unger for snart 2 uger siden, og de vokser lystigt med gennemsnitligt 9-10 gram pr. dag. Ella derimod har - lige bortset fra den første dag - tabt sig og vejer nu 8 gram mindre end efter fødslen. Hun spiser, drikker osv. ellers normalt, så kan det bare være, at ungerne via mælken snupper det meste af det, hun får i sig? Hun har haft en smule blød afføring, hvorfor de ikke har fået andet end tørfoder, hø og vand den sidste uges tid (derudover fik hun lidt Zoolac de første par dage), men det ser ud til at have bedret sig nu.

Hendes vægt har været som følger (med ungernes samlede vægtskift i parentes):

27/9, et par timer efter fødslen: 840g
28/9: 870g (minus 19g)
29/9: 856g (minus 7g)
30/9: 855g (+13g)
3/10: 855g (+80g)
4/10: 855g (+34g)
5/10: 856g (+29g)
6/10: 853g (+38g)
7/10: 841g (+23g)
9/10: 832g (+48g)

Hun er jo ikke 100% udvokset endnu og er lidt rigeligt slank i det, så hun måtte jo gerne tage nogle hundrede gram på, men hvis det her er helt normalt for en diegivende hun, så skal jeg nok udvise lidt mere tålmodighed med/mindre bekymring for min søde pige! :)

På forhånd mange tak!
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Diegivende hun taber sig lidt

Indlæg af Lina »

hun har jo ikke været superstor ved fødslen heller, og selv hvis hun havde været, så er der nogen hunner der virkelig får suget flæsket af sig, når de har unger.
Så hvis hun ellers spiser og virker til at trives, så ville jeg ikke være bekymret. Du kan f.ex. give hende noget med lidt mere krudt i.. en håndfuld rabbit royal eller vitakraftkuger (evt dem til babyer). Og så skulle hendes vægt gerne skifte igen når ungerne så småt går mere og mere over til at spise selv og ikke hænger i flødebaren.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Diegivende hun taber sig lidt

Indlæg af Mabitha »

De får en del vitakraft baby-kugler (også pga de små), men jeg tror, Arkimedes spiser de fleste...
Men mange tak for svar! :) Så vil jeg nøjes med at holde øje med hende og se, om det ikke ændrer sig om et par ugers tid!
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Diegivende hun taber sig lidt

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville slet ikke være bekymret. Jeg synes det er flot, at hun holder sin vægt :) Nogen af mine hunner kommer til at ligne afpillede fugleskræmsler, når de lige har haft et kuld unger. Det er slet ikke til at genkende den store flotte hun man satte i avl. Det er de bedste mødre der bliver tyndest. Dem der lader ungerne hænge i babserne hele tiden :lol:
Billede

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Diegivende hun taber sig lidt

Indlæg af Mabitha »

Tak for svar! Nu hvor ungerne er fyldt 2 uger, er hun også begyndt at holde sin vægt igen! :D
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar