Lille hununge

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Lille hununge

Indlæg af SigneKK »

Her har I lige endnu et spørgsmål :)
I forgårs var jeg ude ved et internat og hente en lille hunven til min anden nyindkøbte hununge, da hun var meget ked af at gå alene - så det skulle gå stærkt. Da det hele var lidt hektisk, tænker jeg slet ikke over, om hun vejer det, hun skal, men lægger godt mærke til, at hun er lidt lille.
I går aftes slår det mig så, at hun umuligt kan veje 300 g, da hun er en del mindre end de andre to nyindkøbte unger. Jeg vejer hende, og finder ud af, at hun kun vejer 207 g :( hvad kan jeg gøre for den lille mus og skal jeg være bekymret?

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Lille hununge

Indlæg af Mabitha »

Gik hun hos sin mor på internatet? For måske har de givet hende til dig, fordi hun alligevel ikke havde nogen mor at gå hos? I så fald vil jeg så også mene, at de burde have givet dig besked om det, men måske er de ikke så marsvinekyndige?
Ved du noget om, hvor gammel hun er? Nogle unger er langsomme om at tage på - hvis kuldet har været stort, moren er død og lign., så der kunne det være rart at kende en ca.-alder. Hvis hun ikke er min. 4 uger endnu, og moren stadig er der, kan hun vel komme tilbage og gå der en uges tid eller så? Og så må du finde en anden løsning for din anden hun så længe?

Jeg købte og hentede på et tidspunkt en hanunge, der endnu ikke var nået op på de 300g, selvom han var 6 uger gammel (så han kunne alligevel ikke gå hos sin mor længere). Moren havde måttet passe en anden huns kuld også, så der havde ikke været så meget mælk til ham. Jeg gav ham vitaktaftkugler (best for kids) de første 6 måneder ud over de alm. piller mv., og inden han var fyldt et år, vejede han over et kg og var gennem sit liv et enormt aktivt og glad marsvin. Så hvis hun nu er gammel nok, så sørg bare for at hun får rigeligt med nærende mad, så burde hun kunne klare skærene og blive stor og fin alligevel!

Held og lykke! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Lille hununge

Indlæg af SigneKK »

Hun gik sammen med sin mor og en unge mere, og han sagde ikke noget om, at det havde været et stort kuld eller noget. Men hun er gammel nok - født den 25. august. Så jeg må bare give hende lidt ekstra opmærksomhed og lækker mad, lyder det til :)

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Lille hununge

Indlæg af Louise9460 »

Kærlighed og masser af lækkerier til den lille pige lyder, som den bedste kur. Selvfølgelig havde det nok været allerbedst at lade hende gå lidt længere hos sin mor, men når nu ikke den mulighed er der, så lyder det, som om du vil gribe det an på den helt rette måde. Held og lykke med lillepigen. :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Lille hununge

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hun kan godt klare sig hos dig, med lidt ekstra opmærksomhed og god kost, men det er for dårligt af Internatet, at de har solgt så lille en unge. Jeg ville ringe og gøre dem opmærksomme på, at unger altså skal veje mindst 300g, foruden at de skal være mindst fire uger, i fald de ikke er klar over det. Du skal ikke levere hende tilbage, for hun dufter sikkert allerede fremmed for moren, så det er ikke sikkert hun vil kendes ved hende, og så har hun det bedre hos dig. Held og lykke med hende, og dejligt at du så hurtigt fandt en veninde til din lille nedtrykte pige :)
Billede

Besvar