Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Jamen, tusind tak for vurderingen :)
Jeg overvejede også om jeg skulle nævne at jeg godt havde set at Famkes negle var lidt lange, men jeg bestemte mig til at vente og se om det blev bemærket - og det gjorde det så ;)
ja, de buer lidt, men det gør de faktisk også selvom de netop er klippet, så sådan er hans fødder åbenbart. Men jeg skal lige have hjælp til det, jeg tør ikke selv :(

så lige et lille tillægsspørgsmål: En hun, som er drægtig, kommer da ikke i brunst, vel? Jeg synes nemlig at Musse er lidt mere hidsig end hun plejer at være, og det var hun nemlig også for tre uger siden ;)

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

velbekomme da... og naturligvis bliver det bemærket, vi passer jo på hinanden og de kære dyr herinde :wink:

Jeg håber virkelig at du kan få en kyndig person til at vejlede dig i at klippe negle, så du selv lærer det og føler dig tryg ved det, for det er jo en hel del nemmere end at skulle udi at slæbe dyrene til dyrlægen eller hen til nogen hver gang de skal have klippet neglene. Ja, det er en tendens som marsvin har, at især de yderste negle på forpoterne buer indad. Jeg har et par ældre hunner som har ydernegle der er så indadbuede, at det er besværligt at holde dem pæne, men så længe de ikke lægger sig under poten og i værste fald vokser ind i trædepuden, så gør det ikke så meget at de buer. Man skal bare være ekstra obs på disse negle.

Nej en drægtig hun kommer ikke i brunst, men det gør hun så lige efter fødsel. Men det gør jo ingen forskel for dig, da Famke er kastrat. Så de to kan sagtens blive sammen selvom hun føder. Kastrater er fremragende fædre for de små...

Men du burde kunne se på Famke om hun er i brunst, for han vil da parre hende, også selvom han nu er uden boller :wink: Der går i øvrigt kun ca 16 dage mellem brunst hos hunner.
Hilsen Line Tind

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Jeg har som sagt ikke set optræk til parring på noget som helst tidspunkt, så de må være for generte til at gøre det når jeg er i nærheden.
Ja, jeg vil gerne have lært at gøre det selv, det med at få klippet neglene... Måske skal jeg bare lige have samlet mod til mig. Jeg kan nok godt selv... måske. Hvis han bare ville sidde stille!

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af Marsvin »

Du kan vel få datteren eller manden til at holde når der skal klippes. Nogen vil pive når det sker som om det var "dommedag" selvom det ikke gør ondt. Andre er mere ligeglade. Jo mere de er vant til det, jo nemmere tager de det normalt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Synes lige jeg ville opdatere: Musse er ikke spor drægtig, hun går bare og har det godt. Jeg har lige vejet dem begge her til aften, og Famke vejer nu 965 g og Musse 1100 g. De er voldsomt madglade begge to, men de er også begge gode til at være aktive når jeg har dem ude i 'løbegård' - de drøner rundt og popcorner og det hele. Så det er vist som det skal være alt sammen.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

dejligt :D
Hilsen Line Tind

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Ja, rigtig dejligt. Men når jeg tænker på de små nuttede muttebasser der pilede rundt i Plantorama sidst jeg var d├®r, ja, så er mine to jo nærmest kæmper. Men de er altså stadig "faste og lækre" og ikke spor blævrede, og de er som sagt godt aktive begge to når de er ude af buret. Skal jeg så ikke bare regne med, at de har det godt?

Besvar