Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Phobia

Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Indlæg af Phobia »

Hej alle....

Har to drægtige marsvin. Hos begge to har jeg set fuldbyrdet parring, og har talt mig frem fra den dato. Er klar over at det ikke er en helt sikker metode, men det giver da et fingerpeg om fødselstidspunkt. Hedder det i øvrigt fødsel? Køer kælver, får læmmer, farer/griser marsvin? :bgrin:
Jeg må indrømme at jeg har lidt paranoia over de fødsler... :shock: Jeg ved godt at de oftest klarer sig selv fint, men alt den snak om fosterforgiftning og drægtighedssyge gør mig ret nervøs. Har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1) Gris nummer 1 er beregnet til d. 25/12. Jeg er ikke hjemme selve juleaften og kunne godt tænkes at tage til julefrokost d. 25. Jeg kommer dog hjem imellem. Hvor "farligt" er det? Bør jeg droppe julefrokosten dagen efter for at holde øje med grisen? Jeg er hjemme sen aften/nat begge dage, og har en fornemmelse af at det ofte foregår om natten.

2) Hvad bør jeg have i huset, i tilfælde af at noget går galt? Jeg har en næsesuger til hvis ungerne ikke selv komme igang med vejrtrækning, druesukker til hurtig energi, og jeg køber nogle vitakraftkugler også. Andet som kan være godt at have, så jeg ikke skal panikke ud i sneen efter det i nødstilfælde?

3) Omkring unger der ikke kommer igang af sig selv/moderen ordner dem ikke. Er det som med hvalpe? Gnubbe dem forsigtigt, suge evt. slim, stimulere dem fysisk?

4) Kan man på nogen måde hjælpe, hvis en unge sidder fast? Hvordan vurderes det? Hvor længe må der være mellem hver unge, og hvordan vurderer man om hunnen er tom?

Ellers noget jeg bør vide? Har været med til masser af dyrefødsler, hunde, katte, køer, levendefødende slanger og øgler, men er lidt paranoid omkring det her.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Indlæg af Kjelin »

Phobia skrev:Hej alle....

Har to drægtige marsvin. Hos begge to har jeg set fuldbyrdet parring, og har talt mig frem fra den dato. Er klar over at det ikke er en helt sikker metode, men det giver da et fingerpeg om fødselstidspunkt. Hedder det i øvrigt fødsel? Køer kælver, får læmmer, farer/griser marsvin? :bgrin:
Jeg må indrømme at jeg har lidt paranoia over de fødsler... :shock: Jeg ved godt at de oftest klarer sig selv fint, men alt den snak om fosterforgiftning og drægtighedssyge gør mig ret nervøs. Har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1) Gris nummer 1 er beregnet til d. 25/12. Jeg er ikke hjemme selve juleaften og kunne godt tænkes at tage til julefrokost d. 25. Jeg kommer dog hjem imellem. Hvor "farligt" er det? Bør jeg droppe julefrokosten dagen efter for at holde øje med grisen? Jeg er hjemme sen aften/nat begge dage, og har en fornemmelse af at det ofte foregår om natten.

Ingen grund til at gå i panik, medmindre det er nødvendigt. :wink: Hvis dine grise er raske og parringerne er planlagt ud fra deres vægt og alder, så gå ud fra at de nok skal klare det. Men du bør selvfølgelig have mulighed for at tjekke dem nogle gange i døgnet omkring det forventede fødselstidpunkt, men altså jeg sidder i hvertfald ikke oppe hele natten og venter på mine kræ skal føde, hvis de ellers opfører sig normalt, spiser normalt og er sunde og raske. Jeg bliver heller ikke hjemme fra uni, arbejde eller andet, medmindre jeg fornemmer at der er noget galt med grisen. Ellers kunne det hurtigt blive til RIGTIG mange pjækkedage, og det holder altså bare ikke :lol:

2) Hvad bør jeg have i huset, i tilfælde af at noget går galt? Jeg har en næsesuger til hvis ungerne ikke selv komme igang med vejrtrækning, druesukker til hurtig energi, og jeg køber nogle vitakraftkugler også. Andet som kan være godt at have, så jeg ikke skal panikke ud i sneen efter det i nødstilfælde?

3) Omkring unger der ikke kommer igang af sig selv/moderen ordner dem ikke. Er det som med hvalpe? Gnubbe dem forsigtigt, suge evt. slim, stimulere dem fysisk?

4) Kan man på nogen måde hjælpe, hvis en unge sidder fast? Hvordan vurderes det? Hvor længe må der være mellem hver unge, og hvordan vurderer man om hunnen er tom?

Tjek hvilke dyrlæger der har vagt, og hvordan du kommer derhen, så det er på plads hvis uheldet skulle være ude! Hvis hunnen f.eks. ikke får ordentlige veer kan det være nødvendigt at give oxytocin injektion. Ellers er det altid godt at have critical care i huset, hvis hunnen går fra foderet. Ang. ungerne så kan man hjælpe med at pakke ungerne ud, "puste" liv i dem, gnubbe dem tørre og sådan, hvis man er tilstede ved fødslen OG hvis hunnen virker til at have problemer med at gøre det selv. Man kan også komme ud for at hunnen har svært ved at få ungen helt ud, og her kan man forsigtig tage fat om den del af ungen der stikker ud og trække lidt.
Hvis hunnen ser ud til at klare det fint selv, er der ingen grund til at blande sig.
Hunnerne føder typisk når der er helt ro omkring dem, og så ligger man måske først mærke til ungerne flere timer efter. F.eks hvis hunnen har født om natten. For det meste går det fint, men det sker at hunnen ikke får pakket en unge ud, eller er lang tid om at føde den og den derfor dør. Det er selvfølgelig rigtig synd og ærgeligt, men der er ikke så meget at gøre ved det.


Ellers noget jeg bør vide? Har været med til masser af dyrefødsler, hunde, katte, køer, levendefødende slanger og øgler, men er lidt paranoid omkring det her.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville tage til julefrokost d. 25. Dog ville jeg sørge for, ikke at blive så vissen, at jeg ikke kunne køre grisen til dyrlægen, hvis det blev nødvendigt. Eller lave en aftale med en person, der kunne køre for mig.
Ellers skal du huske, at det er langt de fleste fødsler der går godt, selvom det tit er de slemme vi hører om. Held og lykke, og nyd dine store tykke muttepiger. Der findes ikke noget bedre, end en stor pæreformet trunte med masser af liv i maven :D
Billede

Phobia

Re: Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Indlæg af Phobia »

Tusind tak begge to... Jeg er en lillebitte smule mere rolig nu.
Er man i øvrigt i tvivl, hvs der er en unge tilbage som ikke kan fødes? Man kan vel mærke dem tydeligt?

Vil bare mine grises allerbedste, så jeg er nok lidt overparanoid, fordi det er første gang. Begge parringer er totalt planlagte, både efter alder, vægt og kondition. Begge tøser er i fremragende form. :) Vejede hvad de skal inden parring, pefekt alder, og var overhovedet ikke laskede. Nu er de jo ikke så elegantemere, men sådan skal det jo være. Er i gale hvor de er runde! Det er faktisk skægt, for den ene er skinnybæreren Tiger, og den anden skinnyen Piggy. Der er godt nok 14 dage imellem deres beregnede fødsel, men drægtighed ser ganske anderledes ud på skinnys. Piggy ligner simpelthen en stor fed lyserød pære, hvor tiger er mere rund over det hele med ekstra buler på maven. Det er så inderligt nuttet... Så ungerne sparke Tiger i maven forleden og filmede det med videokameraet. Glæder mig helt enormt, selvom jeg også er hundeangst. Små julegrise! :lol:

Evt. kørsel til døgndyrelæge er der totalt styr på. Jeg har ikke kørekort, så det er min kæreste der må være ædru i december. :mrgreen:

Jeg har nu købt letoptageligt kalk, og vil ud over det købe: Killingemælk, babygrød, critical care (hvor kan det fås?) og kalkbrusetabletter. Jeg har allerede miniminisutteflaskee, engangssprøjter, druesukker, næsesuger, to slags c-vitamin og zoolac. Hvis det går i fisk, så er jeg dælme forberedt. Brrr... Glæder mig, både til ungerne, men sgu også til det er overstået.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

:lol: du lyder så velforberedt, som man kan blive.
Jeg tror ikke du vil være i tvivl om, hvis der er en unge mere i maven. Når de har født, er mavsen slatten og tom, og nem at mærke igennem, hvis du skulle blive i tvivl. Hun vil også fortsat have veer, og ikke falde til ro med de andre bebser :)
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Fødsler - Paranoia, griseapotek, spørgsmål.

Indlæg af Marsvin »

Phobia skrev:Er i gale Ja, med mutterne.

Jeg har nu købt letoptageligt kalk, og vil ud over det købe: Killingemælk, babygrød, critical care (hvor kan det fås?) og kalkbrusetabletter. Jeg har allerede miniminisutteflaskee, engangssprøjter, druesukker, næsesuger, to slags c-vitamin og zoolac. Hvis det går i fisk, så er jeg dælme forberedt. Brrr... Glæder mig, både til ungerne, men sgu også til det er overstået.
Du er mere end forberedt, men at gå til fødselsforberedelse kan nok hjælpe, så du husker at trække vejret selv :twisted: :twisted: :twisted: Det er selvfølgelig de slemme ting der bliver skrevet mest om, fordi det er der man mangler hjælp. Kig her: Kommende kuld og her Præsentation og billeder af unger. I langt de fleste tilfælde går en fødsel så roligt for sig at man ikke opdager det før at man opdager ungerne fise rundt i buret og det er et rigtig dejligt syn.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar