Ungerne dør

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
tanjakr├╝ger

Ungerne dør

Indlæg af tanjakr├╝ger »

vi har haft marsvin i 3-3┬¢ måned nu - for første gang. Købte en han og en hun :)
Vi fik 3 fine unger for 2› uger siden.
Den første ugne døde efter 1 uge - jeg tænkte, at det er hvad der sker. Men søndag morgen lå den næste unge og var død og i morges lå den sidste unge og rystede. HVAD SKER DER??
Jeg var ved dyrlægen igår med moderen og hun har skab. Hun fik medicin og jeg fik medicin med hjem til faderen og den sidste unge.
Hvad kan det være?? Det er hårdt, når den ene unge efter dan anden dør.....
Tanja

von_fancy

Re: Ungerne dør

Indlæg af von_fancy »

Jeg vil mene skab godt kan være en medvirkende grund til at ungerne dør.

Derudover - går hannen og hunnen stadig sammen?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ungerne dør

Indlæg af Lina »

sådan lidt hårdt og kontant, så kan det snildt være skaben (selnik) der er årsagen. Ubehandlet kan den jo medføre døden.. den nedsætter osse immunforsvaret i en sådan grad at det kan tilstøde alverdens andre ting. Og små unger er ikke ret stærke i forvejen.
Men man kan osse miste et helt kuld uden at kunne sætte fingeren på noget.... sådan at det eneste der giver et svar, vil være hvis man får dem obduceret.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

tanjakr├╝ger

Re: Ungerne dør

Indlæg af tanjakr├╝ger »

Tak for svarene.... Bliver lidt bange for at få flere unger... for man vil jo helst ikke opleve det samme igen.
Nej, har taget hannen fra hunnen - men sætter dem nok samme igen nu.

Tanja

von_fancy

Re: Ungerne dør

Indlæg af von_fancy »

Hunnen har godt af en pause mellem kuld

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ungerne dør

Indlæg af Lina »

tanjakrüger skrev:Tak for svarene.... Bliver lidt bange for at få flere unger... for man vil jo helst ikke opleve det samme igen.
her må du være realistisk og se i øjnene, at det kan ske igen... og at der kan ske meget værre ting.
Det er hårdt for psyken... og det er hårdt for tegnedrengen i dyrlægeregninger.

Tag en god snak med dig selv om det er noget du kan klare - både på psyken, men osse på økonomien - og hvis du ikke synes du kan det, så lad være.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Von Hammelev

Re: Ungerne dør

Indlæg af Von Hammelev »

Hunnen skal have pause imellem kuldene, ISÆR hvis hun har sellnick.
Efter min menning skal der mindst gå 5 mdr. fra fødsel af kuld til næste samsætning (det er der så forskellige meninger om.)
Hvad vejer hun? - Hun skal jo have en god vægt, hvis hun allerede skal til igen

von sortfod

Re: Ungerne dør

Indlæg af von sortfod »

Von Hammelev skrev: Efter min menning skal der mindst gå 5 mdr. fra fødsel af kuld til næste samsætning (det er der så forskellige meninger om.)
:shock: Så ville jeg aldrig ha nogen som nåede og få mere end 1 kuld før de blev for tykke stort set....

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Ungerne dør

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Du skal som minimum vente, til dyrene er kommet helt af med selnikken, og jeg ville også vente længere, så det imunforsvar, som måske er langt nede nu, kan nå at blive bedre. De fleste hunner har heller ikke for meget sul på kroppen, når de lige har født, så hun må gerne tage på, uden at blive fed, inden hun skal parres igen.
Man løber altid en risiko, når man skal have marsvineunger. Medens dyrene kommer sig, kan du overveje, om det er en risiko, som du er villig til at løbe. :)
Billede

Von Hammelev

Re: Ungerne dør

Indlæg af Von Hammelev »

von sortfod skrev:
Von Hammelev skrev: Efter min menning skal der mindst gå 5 mdr. fra fødsel af kuld til næste samsætning (det er der så forskellige meninger om.)
:shock: Så ville jeg aldrig ha nogen som nåede og få mere end 1 kuld før de blev for tykke stort set....
Jeg synes så heller ikke at det gør noget at de har lidt ekstra anden gang, end første gang.
Self. er der nogen der når at blive for store, men så er det jo bare synd, og så må dyret blive hygge dyr.

tanjakr├╝ger

Re: Ungerne dør

Indlæg af tanjakr├╝ger »

Tak for alle jeres svar.
Jeg venter selvfølgelig med at sætte dem sammen igen indtil hunnen er helt rask igen - alt andet ville da være synd :(
Tanja

ninnato

Re: Ungerne dør

Indlæg af ninnato »

Det er meget chokerende, når man mister de små den ene efter den anden ÔÇô og det er svært, for man kan intet gøre ÔÇô blot se hjælpeløst til.
Jeg tror, at jeg ville vente lidt, men alligevel give hunnen en chance for at blive mor igen ÔÇô og tro på, at det nok skal gå.
Måske kan du trøste dig med, at dyrlægen fandt årsagen, og at den nu er blevet behandlet.

Besvar