Gammel hun gravid

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Rollo

Gammel hun gravid

Indlæg af Rollo »

Havde aldrig troet jeg skulle stå i sådan en situation her, og er simpelthen så møgsur på mig selv.

Jeg har to skabsbure, hvor nogle af hylderne er delt op i to med en plade i mellem, og så plexiglas foran.

Der havde jeg så to hunner gående på den ene side, og en han og hun på den anden side.

En morgen da jeg vågner, er hannen hoppet ind til de to hunner, - jeg får ham lynhurtigt ud derfra og får ham flyttet så han ikke har muligheden for at komme derind igen.
- Hvordan han er kommet derind ved jeg ikke, men på en eller anden måde ER han det i hvert fald.

Desværre for mig, har det så bare medført at min ca. 4 årige hun nu er blevet drægtig ÔÇô og hun har mig bekendt aldrig haft et kuld før.
Ergo er det her bare noget virkelig virkelig møg, og jeg aner ikke mine levende råd!

Er så sur på mig selv over det er sket, havde dælme ikke lige forudset at han kunne kravle derind, og specielt ikke når han havde en hun at gå og hygge sig med.

Men det skete, det er noget møg og nu står jeg så med en 4 årig hun som er drægtig.

Hvad gør jeg så nu?

Kan hun få kejsersnit? Er der kun aflivning som udvej? Skal jeg vente og se når hun går i fødsel om det går, og så stå og være klar til at køre akut til dyrlægen?

Jeg ringer selvfølgelig til dyrlægen, så snart hun kommer hjem, men ville være rart med nogle gode råd fra marsvinefolk at ha' med i baghovedet.

Er bare så ked af det, - hunnen fik jeg ind fra nogen der ikke kunne ha' hende mere, og hun var så forskrækket i starten. Nu er hun ikke den som synes det er fedt at være ude, men vil gerne ha' guf fra hånden og nusses under hagen.

Hun har også plukket sig en hel del, - er det mon en eller anden reaktion på det?

Håber nogle har nogle gode råd, på det her rod. Er der overhovedet nogen løsning, med en lykkelig udvej?

Jeg har ikke brug for at få nogle gok oveni hovedet, - tro mig, det klarer jeg fint selv. Er bestemt ikke med min gode vilje, at det her er sket.

Dueholms

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Dueholms »

Tror ikke der er nogen der vil gokke dig oven i hovedet for det er da noget du overhovedet ikke er skyld i.

Jeg ville vente og se hvordan det går når hun går i fødsel. Det kan jo gå godt. Mange af de uerfarne marsvine ejere får jo unger på deres gamle mutter. Jeg siger IKKE det er i orden men bare at jeg tror sagtens det kan gå.

Jeg har dog ingen erfaring på området.

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Ups »

Sikke noget, men som Dueholms siger, så tror jeg ikke, der er nogen som dunker dig i hovedet. Krydser fingre for din muttepige :)
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Annetten »

Du kender jo hendes termin, så der er ikke andet at gøre en at holde godt øje med hende.

Og så X'e alt hvad X'es kan!

Rollo

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Rollo »

Puha gør jeg sgisme også :(

Synes simpelthen det er noget møg af en anden verden!

Håber det hele går som det skal, må høre dyrlægen om jeg bør ha' noget hjemme og klar, så jeg selv kan reagerer hurtigt.

Nikoline

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Nikoline »

Ej, hvor træls :?
Tror ikke, der er nogen, der vil bebrejde dig.. Det er jo desværre, den slags der sker.
Jeg håber, det går XXXX

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Marsvin »

Hvor langt er hun henne?

Hvis hun ikke er så langt hende, så kunne man måske fremtvinge en abort inden forstrene bliver for store.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Myrina

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Myrina »

Marsvin skrev:Hvor langt er hun henne?

Hvis hun ikke er så langt hende, så kunne man måske fremtvinge en abort inden forstrene bliver for store.
Kan man det?

Nikoline

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Nikoline »

Marsvin skrev:Hvor langt er hun henne?

Hvis hun ikke er så langt hende, så kunne man måske fremtvinge en abort inden forstrene bliver for store.
Hvordan gør man det?

von sortfod

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af von sortfod »

Vil skyde på man skal forbi en dyrlæge...

Nikoline

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Nikoline »

von sortfod skrev:Vil skyde på man skal forbi en dyrlæge...
Virkelig? :wink:
Men hvordan foregår det?

von sortfod

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af von sortfod »

Nikoline skrev:
von sortfod skrev:Vil skyde på man skal forbi en dyrlæge...
Virkelig? :wink:
Men hvordan foregår det?
aner det ikke. Men mit bud er at det vel er noget i stil med mennesker når de skal ha en abort... Men aner det ikke

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Miss Sofie »

Sket er sket og der er ik så meget du kan gøre ved det nu.
Ingen grund til at bebrejde dig selv - ingen ku ha forudset det.

Jeg ved ik om det kan bruges til marsvin.
Men nu deler jeg i hvert fald en erfaring mht rotterne.
For 1┬¢ år siden havde vi en hun der var drægtig.
Hun fik underlivsbetændelse og fostrene døde.
Hun var afkræftet og kejsersnit var mere eller mindre umuligt.
Derfor prøvede vi med en abort.
Hun fik et abortmiddel som var beregnet til enten katte eller hunde - jeg kan evt ringe til min dyrlæge imorgen tidlig og få navnet på midlet hvis det er?
Han havde undersøgt med producenten om det ku bruges til rotter.
Hun fik det om eftermiddagen og om aftenen gik hun "igang med at føde".
Ungerne gled nærmest ud af sig selv uden hun behøvede gøre det store arbejde.
Vores dyrlæge er meget gnaverkyndig og jeg vil meget gerne undersøge om det samme middel kan bruges til marsvin hvis det er?

Det skal lige siges at hunnen kom sig 110% og levede til at blive en meget gammel dame :mrgreen:
Sofie
Billede

Myrina

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Myrina »

Det vil være fedt, hvis det også kunne bruges på mutter.

Rollo

Re: Gammel hun gravid

Indlæg af Rollo »

Hun er nok desværre for langt henne til en abort?
- Det var d. 13 marts det skete.

Troede slet ikke man kunne lave abort på så små dyr, så krydsede egentligt bare fingre for at der intet var sket.

Typisk, - ved godt man altid siger det virkelig kun kræver få sekunder, men håbede bare inderligt på at han ikke havde fået lov til noget som helst.
- Vimse var nemlig PÆNT knotten på ham.

Nogen der evt. kan anbefale en god smådyrs dyrlæge, i Fredericia - Vejle - Horsens området?

Ikke at jeg ikke stoler på min tante, men hvis nu der var en, som var lidt mere inde i gnavere ville det jo være at foretrække.

Er bare bekymret mht. at hun plukker sig?

Tænkte først sh*t, sellnick? Men det ligner det på ingen måde, ligner hun har plukket sig - og det er nemlig på siden af maven, som om hun er "irriteret" på den, hvis I forstår hvad jeg mener.

Miss Sofie: Hvis du gider, vil det da være rigtig god info hvis din dyrlæge ved om det kan bruges til marsvin, hvad det hedder osv.

Besvar