Foderskift og hvad kan jeg gøre

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
pia82

Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af pia82 »

Kære alle

jeg søger råd og vejledning på min og venindes vegne.
Jeg var henne og besøge hende og hendes marsvin som jeg havde en overgang da hun ikke måtte have marsvin der hvor hun var. Nu er hun så kommet tilbage og har haft Sofie i et år tror jeg, og de to er glade for hinanden. Men da jeg sidst tjekkede hende, fik hun gnaverfoder og skulle klippes.

Så jeg klippede hende, og fik så fat i noget andet foder til hende, men nu er hun så på ferie hos mig. Og ja min veninde sir at Sofie ikke spiser de kugler jeg har købt til hende. Så nu er mit spørgsmål: Hvad gør jeg. Hvordan får jeg hende til at spise det gode foder i stedet for det dårlige?
Hun får masser af hø som hun skal, men har vendt og drejet i mit hoved og snakket med andre om det. Skal jeg sulte hende indtil hun begynder at spise det gode foder, eller skal det blandes med det gamle?

Og lige inden i kaster jer over mig, fordi jeg kun nævner en. Så bor hun på bosted og må kun have et marsvin. Så der blir ikke tale om et mere. Men nu er det jo også maden det drejer sig om, og nej er ikke sur :D

Gaia
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 11:29

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af Gaia »

Jeg ville starte med at blande det 50/50 og så se hvad mutten gør.
For hvis hun lader det andre tilbage så kan du prøve at vente et par timer (Ikke over 5) Og se om mutten spiser det.
Jeg har en kanin der er på dårligt foder pga.jeg ikke vidste bedre dengang :doubt: . Hun vil simpelhen sulte hvis hun ikke får det!
Så jeg supplere så godt jeg kan...
MVH. Anna og dyrene

pia82

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af pia82 »

Okay det må jeg jo så prøve. Håber dog bare det vil lykkedes hende at finde ud af det ikke er så skidt igen.

Men tusind tak for svar :-)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvad får hun ellers at spise? Hvis hun hele tiden har hø i sit bur og får grønt hver dag, så går det nok, hvis ikke det kan lade sig gøre at få hende over på noget bedre foder. Men din indsats er prisværdig, og jeg håber det lykkes for dig :)
Billede

pia82

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af pia82 »

Jamen hun får hø, gulerødder, hvidkål, persille (ikke hver dag) broccoli og vand selvfølgelig :-D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af Mysteries »

Ud fra hvor begejstrede mine dyr er for tørfoder nu hvor jeg rationerer det, tror jeg man kan bruge samme trick over for marsvin der ikke er så interesserede i tørfoder: give hø ad libitum, masser af grønt, og så kun give 10-20 g. tørfoder 1 gang dagligt. Når marsvin ikke hele tiden har adgang til et tørfoder, plejer de at være mere nysgerrige og ivrige efter at få det. Jeg gør det samme med alt muligt andet tørfoder, som jeg kan bruge som godbidder. Det er som om at bare det er nyt er det spændende.

Man må selvfølgelig aldrig sulte marsvin, men de kan sagtens klare sig uden tørfoder hvis de ellers har masser af hø og varieret grønt.
Christina

pia82

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af pia82 »

Efterhånden ved at være lang tid siden, men vil lige opdatere hvordan det går min venindes marsvin som jeg passer.

Hun vil spise det nye tørfoder, har selvfølgelig også givet hende det gamle foder, men har blandet det lidt og da der så ikke var mere i skålen end det nye, så gav jeg grønt ved siden af og i morges da jeg stod op, var det spist. Jeg er så glad glad glad glad glad glad :D

Nu skal jeg så bare have den til at spise mere hø også. For det spiser den heller ikke meget af. :-)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af Lina »

med høet kan det været noget så simpelt som kvaliteten.
Hvad er det for noget hø den får?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pia82

Re: Foderskift og hvad kan jeg gøre

Indlæg af pia82 »

Jeg fandt ud af at problemet med højt var at hun gik og trådte på det samtidig at hun tissede på det. så hun gad ikke spise. Så skal have sagt til min veninde at hun skal putte det i en hø hæk. Så det problem er også løst. Det er bare rigtig dejligt :-) nu er det bare neglene der skal ordnes. Men det indlæg høre jo ikke herunder :-)

Besvar