C-vitamin, naturligt kontra syntetisk/kunstigt fremstillet

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Låst
Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

C-vitamin, naturligt kontra syntetisk/kunstigt fremstillet

Indlæg af Marsvin »

Hej Mette

Undskyld jeg skriver til dig, men vi kender dig jo alle i marsvine sammenhæng og ved at du ved rigtig meget.

Der er rigtig mange diskutioner på diversen marsvine forums omkring c vitamin og marsvin.

En af de helt store drejer sig om hvor vidt der er forskel på kunstig c vitamin eller naturligt, fra f.eks grønt.

Så vidt jeg har kunnet finde frem til på google så skulle kroppen både ved mennesker og dyr ikke kunne kende forskel på selve c vitaminen om det er kunstigt eller naturligt. Men at der hvor forskellen er at c vitamin i fødevare for menneskets vedkommende kommer i en "samlet" pakke med mange andre vitaminer og mineraler og lign. Og det er selve den konstallation som ikke kan efterlignes kunstigt på samme måde.

men at hvis man isolerer det, og kun kigger på c vitaminen så er det, det samme og kroppen kender ikke forskellen.

Derudover går diskutionen også på at marsvin kan ophobe kunstig c vitamin i i kroppen og derved få nyreskader pga. af det, hvor imod at det overskydende naturlige c vitamin skulle blive skyllet ud af kroppen sammen med affalds stofferne når marsvinet tisser.

Det skulle efter hvad der påstes være ret ny forskning som skulle vise det.

Men jeg skriver egentligt for at høre om hvordan du ser på det. Altså om du mener der er grundlag for at sige at marsvine kroppen kan kende forskel på kunstig c vitamin ognaturlig. Og om der er forskel på om det kunstige ophober sig i kroppen frem for det naturlige som blivers kyllet ud eller hvordan.

Håber du kan hjælpe.

Mvh. Christina Jensen


----------------------------

Hej Christina.
C-vitamin er ascorbinsyre, uanset om det er syntetisk fremstillet eller kommer fra naturlige fødevarer. Kroppen kan ikke kende forskel!!! Hverken i forbindelse med optagelse eller udskillelse. Det har man altid været enige om. Hvis der er nogen, som kender til forskning, der skulle bevise det modsatte, så ser jeg gerne på det. Men det skal være en original artikel fra et anerkendt videnskabeligt tidsskrift, ikke noget med en der har hørt fra en anden, der har ladet sig fortælle fra en tredie...... For så løber rygterne jo løbsk, og det reelle forskningsresultat vil fortabe sig i genfortællelsens tåger. Meget store mængder C-vitamin skulle dog kunne belaste nyrerne, men igen er der ikke noget særligt bevis for det.
Mange hilsner Mette.


Mette Lybek Rueløkke,
Seniordyrlæge,
Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme
Københavns Universitet/ LIFE
Dyrlægevej 16,
1870 Frederiksberg C.

Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Låst