Passer jeg dem godt nok

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Ancha »

Hej med jer alle

Jeg har 2 unge marsvine hunner der er albinoer, og jeg ville gerne høre jer professionelle om jeg gør det rigtige for mine piger

De har et bur i to etager hvor det nederste er 72x40 og det øverste er 66x40. jeg har bygget en trappe mellem dem og den bruger de fint.

De har et hus på anden sal og oven på det står deres madskål. Jeg serveres også deres grønt i toppen, og der får de ca 2 store håndfulde om dagen. af det grønt der nu er på tilbud. eller en majskolbe om morgenen og så en stor håndfuld andet grønt om aftenen, og nogle gange kun en portion i alt. Det er ikke altid at de får en ny portion om aftenen.

Det tørre foder er cavia korell.

Deres vandflaske skifter jeg et par gange om ugen. og hele buret bliver gjort rent ca hver 5-6 dage.

De har en høhæk som der altid er noget i. Jeg har hørt at de også har brug for en klump hø i bunden, men det får de ikke så tit da de egentligt bare ligger det fladt i stedet for at putte i det eller spise det.

De er ude og løbe et par gange om ugen. ca ┬¢ time af gangen. Jeg har dem ude at kæle de fleste dage en af gangen. ca 20 min hver.

indtil igår har de også været på hænder selvom min søster og hendes hund har været her. men efter at min søsters hund lavede et skinangreb på Anna igår, så sker det ikke mere at de kommer ud når hunden er her.

Kan det skyldes hunden at de ikke kommer over til mig når jeg nærmer mig buret? De er stadig noget sky selvom de har været hos mig i siden starten af august. Og når jeg nærmer mig buret og de er i tag etagen så styrter de ned i nederste etage.

De sidder ellers fint og putter når de er hos mig og jeg har nemt ved at fange dem når de har været ude at løbe. Dog tror Anna tit at hun er en papegøje og klatrer om i min nakke når jeg har hende ude.

mit gamle marsvin kom altid over til mig når jeg kom og han var altid klar over at der faldt noget lækkert af når jeg var på vej i seng. jeg skulle bare rejse mig fra sofaen så var den store hylekoncert igang. men han var også eneboer. jeg vidste ikke bedre.

Hvordan får jeg Mille og Anna til at være ligeså trygge ved mig. Det er ikke en mulighed at flytte buret når hunden kommer. Har det en betydning at Anna er halvt Teddy og Mille halvt roset, resten af dem er alm. glat.

De har det fint sammen. Mille er lidt ældre end Anna og det er vist hende der har bukserne på. dog har de stadig tit gang i den der vuggende knurrende gang jeg har læst er dominans/parrings lyd. først var det Anna der begyndte på det, så gik Mille med på ideen og nu er det nogenlunde lige mellem dem.

Så kære alle, er det ok som jeg passer dem, eller er der noget jeg skal gøre anderledes, vil jo det bedste for dem

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hej Ancha.
Jeg kan ikke se, at der er noget at udsætte på den måde du passer dine marsvin. Det lyder til, at de får alt hvad de skal have af både foder og kærlig omsorg :)

Jeg tror ikke det har noget med hunden at gøre, at de virker lidt sky i buret. Marsvin plejer hurtigt at blive ligeglade med hunde. De har et flugtinstinkt, og det er større hos nogen end hos andre. Det betyder ikke, at de ikke kan lide at blive taget ud. Dine hunner er unge, og jeg er sikker på, at de nok skal lære at komme frem til burkanten og tigge om guf, når de har været hos dig i længere tid. Men de vil altid blive ved med at fare sammen og gemme sig ved pludselige lyde eller bevægelser :)
Billede

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Ancha »

Nu har jeg taget nogle billeder af deres lille palads

Her er det nederste bur
Billede

Her er det øverste bur
Billede
Dagens guf
Billede

Anna på vej op
Billede

Og så skal der guffes
Billede

Ser det fornuftigt ud?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvor er de dygtige, at de kan finde ud af at bruge rampen. Det er ikke alle marsvin der fanger den ide :)
Billede

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Ancha »

ok. det fandt de ud af første dag. Jeg lagde nogle marsvineslik og nogle halve vindruer på hvert trin og så fandt de ud af det. Mille var ret hurtig til det, men Anna fandt også ud af det på få timer

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Marsvin »

Dine marsvin er ikke albinoer. Det findes ikke hos marsvin. De er Himalaya.
De vil ikke kunne udstilles som racedyr. Det er deres tegninger ikke gode nok til.

Du kan læse hvordan standarden er for dem på Dansk Marsvineklubs (DMK's) side under Udstillinger, DMKs standard.
http://marsvineklub.dk
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Ancha »

Opdrætteren der solgte mig pigerne sagde at de var albinoer pga deres røde øjne. Jeg kunne ikke rigtig se det du beskrev om at deres tegninger ikke er rigtige for at de kan kaldes Himalaya. Hvad mener du?

Uanset om de er rene Himalaya eller ej er det nogle dejlige piger begge to, men nu er jeg jo blevet nysgerrig.

Jeg er også glad for at høre at der ikke er nogen der har tilkendegivet at jeg passer dem forkert. Albinoer eller ej

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Marsvin »

De er himalaya (har himalaya genet), men deres tegninger er for dårlige.
De burde havde farve på ører, næse og poter.

Citat:
"Himalayaen er kendetegnet ved sin karakteristiske farvetegning. Ideelt ønskes skarpt defineret tegning i hovedet, på ører og på poter som klar kontrast til dyrets hvide kropsfarve. "

En opdrætter der kalder dem albinoer, er ikke det jeg vil betegne som en opdrætter.

Hvis du vil have en nærmere forklaring på gener, så skal vi nok have Olympias (Claus) eller en anden gennørd til at forklare det :twisted:
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Ulla »

Jeg syntes at dine mutter ser fine ud, og du passer dem da rigtig godt. Jeg har selv to marsvin der er hvide med røde øjne, og med dårlige aftegninger, til at kunne være racedyr, men den ene har jeg udstillet som kæledyr, og der mangler jeg et cert for at den kan kaldes superchamp. :D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Mysteries »

Man kan tydeligt mærke at du vil det bedste for dine dyr, og det synes jeg er rigtig dejligt at høre. Jeg vil dog alligevel komme med et par forslag til forbedringer.
Dine hunner er stadig meget unge og derfor ser burstørrelsen fin ud lige nu. Men jeg tror du vil opleve at det bliver lidt for lidt plads når de bliver voksne. Det kommer til at blive meget trangt for dem, fordi pladsen er fordelt på to etager og der er en trappe der optager noget af pladsen, og jeg tror også du vil opleve at der hurtigt bliver meget vådt i buret så det nok skal renses hver 3.-4. dag. i stedet, hvis hygiejnen skal være i orden.
Jeg synes du bør give dem frisk vand dagligt. Marsvin kan være nogle svin omkring deres vandflasker, og der kan komme skidt og møg ind i tutten og videre op i flasken. Hvis det så får lov at stå i 3-4 dage, kan der hurtigt ske en stor bakterie- og svampeudvikling. Jeg ville give dem frisk vand dagligt, og rense flasken en gang om ugen. Put den ikke i opvaskemaskinen - det kan flasken ikke tåle, men sæt den evt. i blød i opvaskemiddel og rens med en flaskerenser og skyl grundigt. Eller hæld en slat groft salt i og lidt vand og ryst flasken grundigt og skyl. Saltkrystallerne polerer flasken indvendigt når du ryster den og fjerner en del af bakterie- og svampebelægningerne.
Høhækken er en udmærket løsning - det bruger jeg også selv fremfor at give hø i store bunker. Men så kan det være de vil være glade for at hus mere, så de begge har et sted at søge skjul.
Saltstenen bør du sætte så langt fra vandflasken som muligt, for ikke at opfordre dem til at stå og slikke og drikke og slikke og drikke osv. De skal kun slikke på saltstenen når de rent faktisk har et behov for det, og ikke fordi der går sport i det.

Jeg er i øvrigt enig med Rikke om deres adfærd - de skal nok blive mere tamme med tiden :) Alle mine har også været sådan en gang, og nu kan man bare stikke hånden ind og nusse dem bag øret eller de står med tre ben på kanten af plexiglasfronten (jeg har skabsbure) og er ved at vælte ud af iver efter at få mad :)

Mht himalaya, så er det som Johnny skriver et marsvin der har røde øjne, er hvid på kroppen og har en anden farve tegning på snuden, ørerne og poterne (som regel sort). Albinoer derimod mangler fuldstændig pigment - og det gør dine piger ikke, da de har sorte ører ;) Men det er en meget normal fejltagelse at kalde dyr med hvid pels og røde øjne albinoer - det er bare ikke altid det er tilfældet de rent faktisk slet ikke har noget pigment. De opdrættere der laver hvide rødøjede (for sådan nogle findes også, og det er især dem folk kalder albinoer) vil også protestere mod at deres dyr nødvendigvis er albinoer (men det er sådan noget Claus bedre kan forklare :) ). Prøv at google "himalayan guinea pigs" billeder. Så kan du se hvordan de ser ud når tegningerne er "rigtige", dvs. som de ser ud på racedyr. Som du kan se har nogle af dem tydelige tegninger og på andre kan de næsten ikke ses.
Christina

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Ancha »

Mange tak for alle jeres kommentarer.

Det med salt stenen tror jeg nu ikke er et problem. Kun Mille har slikket på den en enkelt gang og hun blev så overrasket over smagen at hun løb over i den anden side af buret :shock: og der er ikke slikket på den siden. Den ser ud som ny.

Jeg må hellere blive bedre til at skifte deres vand og jeg har faktisk tænkt at jeg ville have mig et af de der to etagers bure der er meget store som jeg har set i MAxiZoo, men de koster 1000 kr. og det er jo mange penge.

Og nu kalder jeg dem for uægte Himalaya, De er jo under alle omstændigheder ikke racerene da Anna er halvt Teddy og Mille halvt roset.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af Mysteries »

Hvad har du af pladsmuligheder? For et bur på 120x60 ville være rigtig god plads og kan nok findes brugt til en billig penge. 100x50 er også udmærket. Og så er det jo altid den mulighed at gøre det selv :) Mange af os har bygget bure ud af reoler og skabe. Prøv at kigge på folks hjemmesider.
Christina

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Passer jeg dem godt nok

Indlæg af NannaJ »

Jeg har et bur på 120x60 - det kostede kun 300 kr. fra ny, på nettet.
De kan stadig findes mange steder, kan jeg se. :)

Besvar