Vægte hos unger.

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
larsen & nielsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 22. jun 2013 00:27
Geografisk sted: Middelfart

Vægte hos unger.

Indlæg af larsen & nielsen »

Hej.
Vi er så heldige at have 2 herlige og ret så livlige tøser der er henholdsvis 6-7uger gamle.
Men så melder, der sig lige et spørgsmål angående deres vægt? De kommer fra hver deres flok(ikke søskende) og der er cirka en uge i mellem dem, og de har nu været hos os i 14dage.
Vi vejer dem cirka hver 2 dag, for at kunne se om noget ændre sig i deres vækst. :oops:

Og der er nogen gange lidt store forskellige i hvor meget de tager på eller omvendt nogen gange tager de ikke så meget på.
Hvad er normalt for nogen små banditter som de to her med de uger de er på nu?

Deres vægt ser sådan her ud.

Yasmin 293gr da vi fik hende tabte hun godt nok to gram
310gr
329gr
339gr
364gr
366gr
376gr

Ronja 285gr
290gr
310gr
325gr
330gr
345gr
351gr
352gr

Umiddelbart så synes vi jo det ser godt nok ud,når man tænker på de er vejet cirka hver anden dag. :D
Men hvad er nok til 2 små marsvin hunner på 6 & 7uger, de løber som sagt rundt og nyder at blive nusset med og virker generalt sunde og raske.

Mvh

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Vægte hos unger.

Indlæg af Lina »

umiddelbart er mit første spørgsmål om du er sikker på at du har fået rigtig alder opgivet?
Er de fra privat, registreret opdrætter, dyrehandel?

Vægtkurven som sådan er ok IMHO... men startvægten er for lav. Unger bør ikke blive taget fra deres mor før de er 4 uger gamle OG vejer 300+g
Normalt når mine unger er 4 uger, så vejer de snildt 320g eller mere... så synes ikke vægten er alderssvarende. Mine unger i den alder ville typisk veje omkring 450g eller noget i den dur.
Det er der jo så ikke så meget at gøre ved nu.. andet end at ikke købe dyr igen fra samme sted, hvis du kan følge mig.

Hvad fodrer I med?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

larsen & nielsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 22. jun 2013 00:27
Geografisk sted: Middelfart

Re: Vægte hos unger.

Indlæg af larsen & nielsen »

Lina skrev:umiddelbart er mit første spørgsmål om du er sikker på at du har fået rigtig alder opgivet?
Er de fra privat, registreret opdrætter, dyrehandel?

Vægtkurven som sådan er ok IMHO... men startvægten er for lav. Unger bør ikke blive taget fra deres mor før de er 4 uger gamle OG vejer 300+g
Normalt når mine unger er 4 uger, så vejer de snildt 320g eller mere... så synes ikke vægten er alderssvarende. Mine unger i den alder ville typisk veje omkring 450g eller noget i den dur.
Det er der jo så ikke så meget at gøre ved nu.. andet end at ikke købe dyr igen fra samme sted, hvis du kan følge mig.

Hvad fodrer I med?
Hej Tina...

Alle de anbefalinger vi har fået omkring unger og vægt, sammen holdt med de anbefalinger der ligger på nettet fra både dyrlæger og opdrætter så skriver de alle jo gennemgående at unger skal være 4 uger gamle og veje mellem 250-300gr, inden de går fra modren af.
Dyrene er købt privat, men om alderen er korrekt ved jeg ikke hvordan du vil have jeg skal være sikker på, og taget i betragtning af alle de vejledninger vi har læst både fra dyrlæger og "dyrenes beskyttelse" mv. Så synes vi jo ikke det var en alarmerende lav vægt de begge to havde da vi fik dem.

Vægten vil jo også afhænge lidt af hvad man fodre dem med og hvor meget, da jeg vil antage at så længe de er unger til en hvis alder så vil de jo indtage en del foder.
Og derfor vil vægtkurven jo være støt stigene hele vejen igennem, grund til vi spørg er jo netop fordi vi ikke ønsker at overfodre dem på noget tidspunkt.

Men de bliver fodret med.
Vitakraft (beregnet til unger op til 6 måneder)
EMTION Functional som er en form for mysli blanding (beregnet til unger op til 6 måneder)
Nogen foderpiller, vi fik med fra der hvor vi købte dem får de også en lille smule af.
Frisk "Hø" stort set hver dag.

De får skålen fyldt hver morgen, med en lille blanding af det overstående, + C vitamin i pulver som bliver drysset ud over tørfodret. Vandet får de i enskål, som bliver skiftet et par gange i løbet af dagen.
Vi har også en vandflaske til dem, som vi gradvist forsøger at få dem til at benytte. De har nogen frugt grene fra æble træer som de er helt vilde med at "gnave i" og de får lidt forskellige grønsager som gulerødder - agurk - salat - broccoli - mælkebøtte(fra egen have) de får lidt så der altid ligger lidt i skålen til dem så deres kost er varierende så vidt muligt.

Håber det kastede mere lys over det med fodret som vi egentligt spørg til??

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Vægte hos unger.

Indlæg af Lina »

jeg ved ikke lige hvor du har læst det henne - men den vægt man går efter i DMK ihvertfald, det er mindst 300g før de må tages fra moderen. Og jeg må nok sige, at hvis dyrlæger anbefaler lavere vægt end det, så er det ikke nogen dyrlæger jeg ville bruge til mine marsvin. Men det er så min helt personlige mening. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvilke dyrlæger der har de udtalelser, men folderen fra dyrenes beskyttelse siger mindst 300g.
Det er altså ikke for at være efter dig, men du er som minimum blevet pænt meget misinformeret omkring hvad de bør veje ved fraflytning. Man kan desværre ikke altid stole på diverse vejledninger.. heller ikke fra dyrlægerne. Der er nemlig skræmmende mange dyrlæger stadigvæk der ikke ved nok om marsvin. Alle dyrlæger ved hvad de skal om hund og katte - men alle de andre dyr, der kan det altså knibe. Mange ejere har opdaget det på den hårde måde ved at dyrlægerne har fejlbehandlet deres marsvin.. fordi de tror at man bare kan gøre som med kaniner.

Mht de vægtangivelser du har skrevet, så mangler der nok hvilke datoer der er blevet vejet, og hvor gamle dyrene har været på det givne tidspunkt. Du skriver ikke hvor længe I har haft dem osv, bare at de er vejet med 2 dages mellemrum. For som nævnt, så ville dine vægtangivelser svare til dyr her i huset fra de er ca 3┬¢ uge til 4┬¢-5 uge.

Mht foder, hvad mener du med 'hø'... altså er det rigtigt hø eller noget andet?
Marsvin skal have ordentligt hø, og det skal de have hver dag.. ikke kun stort set hver dag. Det er en af de rigtigt vigtige detaljer når man fodrer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Vægte hos unger.

Indlæg af Mysteries »

Jeg er enig med Lina i at vægten ikke helt virker alderssvarende, men der kan også være mange ting der spiller ind og gør at de er længere om at tage på i vægt. Det kan være genetisk, altså at forældre dyrene har været små. Måske er moderen sat for tidligt i avl og derved har født ret små unger (det ses desværre at selv meget unge hunner på få uger kan blive drægtige, selvom det ikke er optimalt for hverken hun eller unger). Og endelig, som Lina er inde på, kan de være taget fra moderen før end de egentlig var klar til det.
Jeg synes det er ærgerligt at I er stødt på referencer til en fravænningsvægt på 250 g, hvilket ER alt for lidt. Det er i dag sjældent jeg møder nogen der siger det og vi gør i Dansk Marsvineklub (DMK) rigtig meget for at udbrede budskabet om at det som minimum hedder 4 uger og 300 g. Også mange dyreklinikker har taget det til sig og bruger DMKs anbefalinger. Jeg vil meget gerne høre fra dig hvilke dyreklinikker du har fundet den anden angivelse hos, f.eks. i en pb til mig. Det handler ikke om at hænge nogen ud (det ville heller ikke blive tilladt her), men om at jeg meget gerne vil sørge for de får tilsendt nogle pasningsvejledninger om marsvin, så de måske kan få et andet syn på det og lære noget af os.
Mht. fodring så lyder det lidt som om I giver rigtig meget tørfoder, men knap så meget hø og grønt. Der er forskellige måder at fodre på, men ├®n ting ligger helt fast og det er at godt spisehø er basiskosten for marsvin og skal være til rådighed døgnet rundt. Høet er vigtigt for at holde tarmsystemet i gang. Marsvin er i stand til at udnytte træstof godt i deres store blindtarm, dvs. det er også næring for dem. Og ikke mindst er høet vigtigt for at slibe kindtænderne, der vokser 2-3 mm. om ugen. Det er også vigtigt at de får tilført C-vitamin med kosten, hvilket kan gøres på flere måder: med et tørfoder der indeholder C-vitamin, med grøntfoder der er rigt på C-vitamin eller vha. et pulver drysset over vådt grønt (agurk f.eks.) eller C-vitamindråber direkte i munden (det fordamper for hurtigt fra vandflasken). Da for meget tørfoder kan virke fedende og gøre at de spiser for lidt af de andre fødeemner, og grøntfoder er en kilde til væske, hvilket er godt for urinvejene, og derudover variation og aktivering for marsvinene, foretrækker jeg selv at give meget grønt og ikke så meget tørfoder. Det er noget de skal vænnes til gradvist, især nye grøntemener skal introduceres lidt ad gangen. Gode grøntemener er græs, mælkebøtter, skvalderkål og urter, men også peberfrugt og kål (forskellige typer inkl. broccoli) er gode, fordi de indeholder meget C-vitamin. Gulerødder indeholder meget kulhydrat og bør ikke gives i store mængder. Det samme gælder for frugt. Det tørfoder I har valgt virker som sådan fint nok, men vær opmærksom på at de kan finde på at sortere i det når de får m├╝sli.
Christina

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Vægte hos unger.

Indlæg af Saturn »

Jeg synes også at de ligger lidt lavt fra start af hvis de har den alder, men stigningen derfra ser normal ud synes jeg.

Jeg har faktisk en artikel om det liggende, fordi jeg vil have den som indlæg i DMKs medlemsblad om vægtstigning hos drægtige hunner og hos unger. Lige et hurtigt kig på mine egne registreringer, så i alderen fra cirka 30 dage (4 uger) - 120 dag (3 mdr), så stiger de cirka 5(-6) g pr dag jævnt. Jeg har dog haft en der steg 7,8 g/dag i perioden, igen jævnt fordelt i perioden og taget som gennemsnit. Der er variationer fra dag til dag.
Efter de 3 mdr. aftager vægtstigningen.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

larsen & nielsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 22. jun 2013 00:27
Geografisk sted: Middelfart

Re: Vægte hos unger.

Indlæg af larsen & nielsen »

Saturn skrev:Jeg synes også at de ligger lidt lavt fra start af hvis de har den alder, men stigningen derfra ser normal ud synes jeg.

Jeg har faktisk en artikel om det liggende, fordi jeg vil have den som indlæg i DMKs medlemsblad om vægtstigning hos drægtige hunner og hos unger. Lige et hurtigt kig på mine egne registreringer, så i alderen fra cirka 30 dage (4 uger) - 120 dag (3 mdr), så stiger de cirka 5(-6) g pr dag jævnt. Jeg har dog haft en der steg 7,8 g/dag i perioden, igen jævnt fordelt i perioden og taget som gennemsnit. Der er variationer fra dag til dag.
Efter de 3 mdr. aftager vægtstigningen.
Hej igen.

Havde faktisk ikke set dit oplæg her på siden. Den var lige smuttet for mig faktisk.
Og har glemt alt om jeg allerede i forvejen har spurgt af i dette forum, men med hensyn til start vægten. Det kan vi ikke gøre så meget ved nu, da vi har dem og vil sørge for de får det så godt som overhovedet muligt :hug :hug

Jeg har vedhæftet en diagram oversigt over deres vægt målt cirka hver anden dag

Besvar