2 bure, 4 marsvin

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Oliverdenvilde
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 5. jan 2013 22:02

2 bure, 4 marsvin

Indlæg af Oliverdenvilde »

Hejsa

Jeg har 3 hun marsvin i ├®t stort bur og i går købte jeg så en han der bor i sit eget bur.
De skal helst kunne bo i hvert deres bur, da jeg gerne vil have bare lidt kontrol på hvornår de er gravide. De kan fint gå ude sammen og er alle sammen blevet gode venner. MEN de prøver at bide sig igennem tremmerne og det larmer sindssygt meget og det er ved at drive mig til vanvid! Kan de vende sig til at stå side om side i hvert deres bur? Eller skal de står i hver deres ende af værelset? Er der noget jeg kan smøre på tremmerne som gør de ikke bider i dem? Hvad skal jeg gøre?!

Jeg bor på ├®t værelse med en mikroskopisk gang som han dog kan stå i hvis der ikke er andet at gøre..

Please hjælp!

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 2 bure, 4 marsvin

Indlæg af Lina »

jeg er ikke helt med.. går de alle i samme løbegård når de er ude.. altså hunner OG han?
For hvis det er, så er det en rætti skidt ide.. for det tager kun hannen et split sekund at hoppe på hunnerne - du KAN ikke nå at stoppe ham - og så er der ihvertfald ikke kontrol over hvem der bliver drægtige og hvornår.

Tremmebidning er en pissedårlig vane, og ja, den er dybt belastende at høre på - derfor har jeg fortrinsvis skabsbure selv ;-)
Efter min mening kan du kun aflede deres opmærksomhed.. og ikke sikkert at det virker.. f.ex. hænge grene op, der hvor de bider tremmer.

Og hvis det mest er hannen... ja, så skal du nok ikke regne med at han hopper på den, så længe han går alene.

Hvis vi lige vender tilbage til dit spørgsmål i den anden tråd, hvor du snakker om kuld. Hvis du ikke har så meget plads, har du så stadig plads til ekstra bure, hvis ikke du kommer af med ungerne? Det siger jeg fordi jeg selv lige p.t. sidder med salgsdyr hvor de er helt tilbage fra i sommers, og de fylder jo godt i landskabet når det er hanner.

Til det med at sætte hannen ud i gangen... det tror jeg ikke det bliver meget bedre af. Marsvin er jo flokdyr, så at sætte ham i 'isolation' på den måde, kan betyde at han enten bliver slået helt ud, eller at han går helt amok i tremmebidning. Det er ikke alle hanner som kan trives solo, selv hvis der er marsvin lige ved siden af.

Et alternativ er måske at sætte kuld-tankerne på standby, til du har mere plads, kastrere ham og lade ham gå med en af pigerne permanent - eller sætte burene sammen, og lade ham gå med alle 3.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Oliverdenvilde
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 5. jan 2013 22:02

Re: 2 bure, 4 marsvin

Indlæg af Oliverdenvilde »

De går alle sammen sammen når de er ude, men under streng observation og /aldrig/ uden at jeg er der. Indtil videre har han dog ikke prøvet det helt store, de ligger for det meste bare lidt fra hinanden eller løber rundt og leger :) Jeg ved godt det nok vil ændre sig, men så må jeg tage det til den tid.

Det er mest hunnerne som bider i tremmerne for at komme i kontakt med ham. Nu står han ude i gangen med døren åben ind til dem/os og det fungere fint. Når jeg går fra mit værelse så sætter jeg ham ind til dem, så kan de larme som de vil.

Jeg er med på at det er svært at komme af med ungerne da jeg har stået i situationen før. Men selvom jeg ikke har meget plads så tager jeg ansvaret for hvis de ikke blive solgt lige med det samme. Så må jeg bare fylde lidt mindre, det gør jeg gerne for dem :) Det er ikke nogen seriøs avl jeg vil i gang med, men bare noget jeg kan gå og hygge mig med imens jeg alligevel har tid til det.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 2 bure, 4 marsvin

Indlæg af Lina »

jeg ville stadig ikke lade ham gå i løbegården med hunnerne - han kan sagtens nå at parre en eller flere, mens du lige gaber, kigger væk 30 sekunder eller lignende - og ihvertfald den ene hun var vist ikke ret gammel.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Karl
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 25. apr 2013 22:53

Re: 2 bure, 4 marsvin

Indlæg af Karl »

Marsvin har ikke godt af at gå alene. Du burgte få en til han

Besvar