negleklipning

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
wiwam
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 29. dec 2012 17:32
Geografisk sted: nordjylland

negleklipning

Indlæg af wiwam »

hej alle - er ny herinde og suger alt viden til mig inden vi anskaffer os mutterne, men kan ik rigtig finde svar på hvilken klipper jeg ska bruge til og klippe neglene med, kan en alm 3 i 1 saks bruges el ska der en speciel dyre saks til??

mvh wiwam

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: negleklipning

Indlæg af Ulla »

Hej og velkommen til! Jeg tror det er en smags sag hvilken slags saks man bruger til at klippe klør med. Jeg har to forskellige en tre i en, også har jeg en jeg har købt hos dyrehandleren, også har jeg lært at file klørerne med en sandpapirsfil. Men prøv dig frem, og jeg vil anbefale dig at købe noget der hedder fuld stop hos dyrehandleren, i tilfældet af du kommer til at klippe for meget af kloen så det bløder.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Lina »

jeg har så hørt at det der stop-noget ikke virker... til gengæld virker det at man så klemmer hårdt om neglen.

Du skal vælge hvad der ligger bedst i hånden på dig - hvadenten det er en klosaks eller en 3-i-1 eller noget helt andet.
Et godt trick, hvis du er utryg ved det, så klip ganske lidt af gangen. Hvis du ikke er fummelfingret, så kan du osse prøve at ikke klippe igennem i første hug, men starte med at lade saks 'nive' sammen omkring neglen. Er du for langt oppe ved nerven, så kan du være sikker på at grisen hiver neglen til sig i en fart.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: negleklipning

Indlæg af Ulla »

Det kan godt være du har hørt det ikke virker Lina, men jeg har brugt det til at stoppe blødninger på både mine hundes klør, fuglenes og også på mine marsvin, med rigtig god effekt.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Lina »

kan være der er flere forskellige typer/mærker?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: negleklipning

Indlæg af Ulla »

Det skal jeg ikke kunne sige, jeg har har brugt både det i flydende/dråbe form og lige nu har jeg det i pulver, og med lige god effekt, jeg vil så sige, at jeg syntes at det i pulverform sviner mest.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Mysteries »

Lina skrev:jeg har så hørt at det der stop-noget ikke virker... til gengæld virker det at man så klemmer hårdt om neglen.
KW klipstop (tror det er noget ferrochlorid eller sådan noget, flydende) virker rigtigt godt. Vi bruger det på dyreklinikken, hvis vi står med en negl der er klippet for meget, og dyret ikke er bedøvet (hvis det er bedøvet kan man hurtigt og effektivt stoppe blødningen med en glødebrænder, men det kan man naturligvis ikke hvis det er vågent og kan mærke smerten). Det kan jo ske, selvom vi passer på, at der ryger for meget af en negl (som regel på hundene, hvor vi ikke kan se blodkarrene så godt), og så kan klip-stop stoppe selv lidt kraftige blødninger.

Et andet alternativ (og nej, man skal selvfølgelig ikke give sig til at stoppe blødninger med cigaretter, som dyrehandleren gjorde da jeg var en lille pige...uf), er at bruge en isterning i et viskestykke og presse mod kloen. Kulden får blodkarrene til at trække sig sammen så blødningen hurtigere stopper.

Mht. saks vil jeg klart foretrække en saks med rundt skær, for ikke at mase neglen når man klipper. En tre-i-ener er fin også at have, hvis man skal trimme hård hud af fødderne, men til selve kloklipningen ville jeg bestemt tage en dertil indrettet specialsaks. De små sakse til kattekløer og gnaverkløer er fine.
Christina

mise
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons 29. aug 2012 18:01

Re: negleklipning

Indlæg af mise »

Har i dag fået klippet negle på mine drenge og det blev ordnet hos dyrhandleren, ellers bruger man vel en saks til dyr, det brugte vi da vi havde kanin.

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: negleklipning

Indlæg af Louise9460 »

Jeg bruger sådan en "almindelig" negleklipper, som jeg også bruger til mine egne negle... det er vel det, man kalder en 3-i-1, tror jeg. Jeg har dem i 2 forskellige størrelser; en lille til unger og en stor til de voksne. Den fungerer fint for mig. :)

Til at begynde med brugte jeg en "rigtig" klosaks, men det var et helvede, og det var SÅ svært ikke at komme til at klippe for langt op, så mutterne blødte. Det går meget bedre med den almindelige negleklipper.

Besvar