God størrelse?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

God størrelse?

Indlæg af Miss Sofie »

Den 15.09.2011 fik vores Liva et lækkert kuld på 4 smukke unger - 3 hanner og 1 hun.
Vi beholdte selv 2 hanner :oops:

Der er dog stor vægtforskel på de 2, og det har der egentlig været hele tiden.
De er 6 uger idag.
Melvin vejede igår 563g og Marius 437g - deres 3 ugers vægt var henholdsvis 348g og 274g.

Vokser de som de skal?
Er Melvin meget stor for sin alder eller Marius meget lille?
Synes Melvin er enormt stor taget i betragtning, at de var 4 unger i kuldet og han havde rundet de 400g da han blev 4 uger.

Skal jeg gøre noget anderledes? Være ekstra obs på deres vægt?
Deres halvbror Sokrates er liiidt tyk selvom han blir fodret præcis som de andre (ikke overdrevet fed eller noget - bare rund i kanterne).
Han blir 1 år til december og har rundet de 1500g - også selvom han har 175cm*60cm at rende på sammen med hans burkammerat.

De blir fodret med halv Burgess og halv Ovator + frisk urtegræshø dagligt.
De får næsten grønt dagligt også (5-6 gange om ugen) og det skifter efter årstidens grønsager.
Sofie
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: God størrelse?

Indlæg af Lina »

ååh her bruger jeg jo rigtigt meget kintraks til at hjælpe mig, fordi den grafisk viser vægtkurverne over tid, plus fortæller mig hvor mange gram dyrene har taget på over samme tid.

Så hvis kurverne har ca den samme vinkel, og grammene er ca de samme - så er jeg ikke urolig.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: God størrelse?

Indlæg af alatind »

Jeg har også oplevet sådanne forskelle i nogle kuld, måske ikke med så stor forskel, men tæt på.. og deres vægt er helt normal for begge to i deres alder.

Jeg synes de alligevel plejer at ende op med at have nogenlunde samme vægt med tiden, så står den ene lidt stille mens den anden suser opad på vægten i perioder.
Og de er jo stadig små bebser, så jeg tror det kommer... måske vil den ene altid veje lidt mere end den anden, men deres kropsbygning kan også være meget forskellige, og det kan ende med at den letteste bliver den med den mest faste krop, det er ikke til at vide. Jeg synes bestemt ikke du har grund til bekymring over om du gør det godt nok :wink:

Jeg kan da sige til sammenligning at Rizze var hele 7 uger før hun var på de 300 gram og jeg eeeendelig kunne hente hende hjem, og hun blev jo en stor tøs med tiden. Hendes datter Zui var også et lille myr som ikke vejede voldsomt meget i starten, men det kom hun efter og er jo også en solid og kompakt dame, selvom hun ikke er voldsomt stor.
Hilsen Line Tind

Houmann

Re: God størrelse?

Indlæg af Houmann »

Ingen grund til bekymring, de har en fin størrelse :D Jeg har før oplevet at den mindste har overhalet den største i kuldet, så det kan ændre sig undervejs. Det vigtigste er at de stille og roligt stiger i vægt.

Besvar