Skal hun stadig have tid?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Ren

Skal hun stadig have tid?

Indlæg af Ren »

Som i nok har kunnet læse ud fra mit forrige indlæg, så er Amara en meget nervøs lille pige. Hun er ca. 13 uger, og har boet hos mig i 3 uger.
Hun er meget nervøs, og der skal ingenting til før hun løber i sikkerhed i buret. Hun hyler når jeg forsøger at tage hende op, og når jeg har hende oppe, gør hun alt hvad hun kan for at komme væk. Af samme grund, er jeg ikke så vild med at have hende oppe, for jeg er simpelthen ræd for at tabe hende. Det har været lidt for tæt på flere gange.
Jeg har det jo sådan, at hun jo skal have en chance for at falde til. Især fordi hun nok aldrig har boet i et hus før, og derved er der mange ting som er helt fremmede for hende. Men nu 3 uger senere der ikke sket nogen forskel.
Jeg havde håbet, at hun tog ved lære af Nir og Mai om at tingene ikke er farlige. De løber jo ikke væk, når jeg laver noget rundt om buret og nyder begge at være oppe. Men det virker til at fungere helt modsat. Det er hende der smitter af på dem, og der er ved at være sådan en "uha-uha, alting er dødfarligt stemning i buret." Selv Mai er begyndt at løbe væk når jeg sætter mig ved kanten af buret for at snakke. Nir er pylret de sidste par gange skal har løftet ham op, hvilket han heller ikke plejer (det skal så siges, at han begynder med sine knirkende hyggelyde næsten med det samme han sidder på mig arm).
Så jeg er kommet sådan i tvivl, om hun stadig skal have tid, eller om hun skal væk fra de to andre. Er lidt ked af at se Mai og Nir reagere på den måde som de gør, for det er noget jeg har arbejdet en del på. Især med Nir, som virkede helt forskrækket over at komme ned i et lavere bur (jeg ved ikke om han har været vant til at gå på de øverste hylder da han boede hos Steffi, men han kunne i hvert fald ikke helt have at jeg bøjede mig ned over buret for at få fat i ham). Der har Guffen været en utrolig stor hjælp, og han er nu dødligeglad med hvad jeg laver. Før var det sådan, at bøjede jeg mig ind over buret, så drønede de rundt og kom med madhylet, for så vidste de at nu kom der en vitakraftkugle. Nu drøner de i sikkerhed og kommer først ud når jeg rækker kuglerne ned til dem.
Ville i give Amara mere tid, eller ville i fjerne hende? Havde jeg haft muligheden, ville jeg have sat hende sammen med en gris ala Guffen, som så mennesker som guder og generelt var kold i måsen, men det kan jeg jo ikke rigtig mere.

Besvar