Tips til alergikker

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Jeg er selv allergiker overfor "alt muligt" - husdyr, støv, pollen, hø, duftstoffer, you name it. Jeg opdager hele tiden nye ting jeg ikke kan tåle.

Jeg har opdaget at jeg har det OK med 2-3 marsvin - men ikke flere. Så er der for meget støv og for meget marsvinedunst i rummet (Min store stue på 45 m2) og jeg går rundt i en konstant tåge af Asthma, høfeber og almindelige allergisymptomer.

Jeg bruger totalt støvsugede spåner, og vakuumpakket hø (Som er det der støver mindst, synes jeg, og jeg kan få 10 kg for 100 kr - dyrt, ja suk, i forhold til en miniballe for 20 kr). Jeg fodrer kun hø med en maske på, og muger ligeledes ikke uden min maske.

Der bliver luftet 2x om dagen, og hø + strø pakker er lukket godt til.

Sådan kan jeg lige akkurat tåle mine 8 mutter pt. - men de to der kun er i pleje må flytte så jeg kan få vejret igen.

/Lene

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Danmakine skrev:Jeg er selv allergiker overfor "alt muligt" - husdyr, støv, pollen, hø, duftstoffer, you name it. Jeg opdager hele tiden nye ting jeg ikke kan tåle.

Jeg har opdaget at jeg har det OK med 2-3 marsvin - men ikke flere. Så er der for meget støv og for meget marsvinedunst i rummet (Min store stue på 45 m2) og jeg går rundt i en konstant tåge af Asthma, høfeber og almindelige allergisymptomer.

Jeg bruger totalt støvsugede spåner, og vakuumpakket hø (Som er det der støver mindst, synes jeg, og jeg kan få 10 kg for 100 kr - dyrt, ja suk, i forhold til en miniballe for 20 kr). Jeg fodrer kun hø med en maske på, og muger ligeledes ikke uden min maske.

Der bliver luftet 2x om dagen, og hø + strø pakker er lukket godt til.

Sådan kan jeg lige akkurat tåle mine 8 mutter pt. - men de to der kun er i pleje må flytte så jeg kan få vejret igen.

/Lene
Det lyder ikke rart :( - Har du overvejet om du måske lider af MCS?

Meddie

Indlæg af Meddie »

Det er ikke savsmul, hø og halm som er problemet ;)

Jeg skal nok holde jer opdateret :D

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Maria Voigt:

Hmmm, MCS. Det ved jeg ikke. Måske, men det vil jeg ikke lade undersøge - det kan jo afhjælpes med alm. høfeber/allergimedicin.

/Lene

Meddie

Indlæg af Meddie »

Jeg må desværre opgive min drøm om mutter :(

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

:(
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Elisabeth

Indlæg af Elisabeth »

Meddie skrev:Jeg må desværre opgive min drøm om mutter :(
├âÔǪrrh hvor trist :( mutter er sådan nogle dejlige dyr..

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Det er jeg ked af at høre :(

carolinehn

-

Indlæg af carolinehn »

hejsa.. nu har jeg ikke læst alle indlægene, men hvorfor får i ikke kanin? jeg mener, så meget froskel er der heller ikke, og hvis hun kan tåle det?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg vil så mene at der er stor forskel. Hvis man drømmer om en hund, så tror jeg heller ikke man lader sig spise af med en hamster ;-)

Jeg tror så heller ikke at man kan tåle kaniner, hvis ikke man kan tåle marsvin. Det er vældigt nederen at et familiemedlem ikke kan tåle det eller de dyr, som man gerne ville have - så må man væbne sig med tålmodighed og vente til man er flyttet hjemmefra.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

carolinehn

Indlæg af carolinehn »

Jeg er enig, men hvis hun virkelig vil have noget, så var det jo bare en ide(: hun skriver tidligere at moren kan tåle kanin

Mussy

Indlæg af Mussy »

Hun har allerede kaniner :wink:

carolinehn

Indlæg af carolinehn »

Ahh ups! Det har jeg så ikke lige set :oops:

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Lina: Jeg er allergisk overfor marsvinenes afføring, men har ikke opdaget nogen gener ved Ninka Nina som pt. bor hos mig, ud over at hendes vinterunderpels fnugger og kan sætte sig i min hals ;)

Så nej, det er ikke det samme, om marsvin eller kaniner, de allergifremkaldende stoffer er forskellige fra art til art :)

/Lene

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Danmakine skrev:Lina: Jeg er allergisk overfor marsvinenes afføring
...og hvordan er det lige blevet konstateret..? de har vel ikke proppet noget muttebæopløsning ind under huden på dig ved en priktest? :D og hvis ikke... så kan du vel ikke vide det er det? -eller du har måske fået lavet en anden slags test?

Jeg er selv ved at blive udredet for om hvad pokker jeg er allergisk overfor... indtil videre ikke noget svar, lægen har en blodprøve inde i øjeblikket... men har ingen problemer med at nusse med min kat og mine marsvin, men render til dagligt rundt og ligner et moselig med bihuleinfektioner i et væk (er blevet opereret i sommers i min ene tårekanal pga allergien stoppede den helt og fik en infektion der også, så de borede lige en direkte forbindelse gennem næseryggen, så var der gennemtræk til tårene*SS*damn det gjorde ondt i dagene efter og jeg lignede noget der var løgn).
Hvis ikke jeg tager noget antihistaminspray jeg har købt i håndkøb på apoteket er jeg helt lukket og har så røde øjne man skulle tro jeg røg tjald... Det virker sgu det spray, har brugt det en uge nu og kan trække vejret, jubii... men fik det igen værre søndag og vi besøgte mandens gamle lørdag...
Jeg mistænker selv mest støvmider... eller måske svigermor: generne er der hele tiden til dagligt lidt og lige en tand værre dagen efter vi har besøgt svigermekanikken... hvis det er dyr har jeg både kat, marsvin og fugle at vælge imellem...

Besvar