Tips til alergikker

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Meddie

Indlæg af Meddie »

Okay.. Altså min mor har det faktisk omvendt :)
Hun kan godt tåle kaniner men ikke rigtig marsvin.

Men grunden til at jeg nævner "lukket" bur er at hvis marsvinet nu fælder, og mutten nu løber rundt i buret så bliver hårene jo spredt, hvis det er et tremmebur :)
Det ville de jo ikke gøre på samme måde i et lukket bur.

Men nogen siger teddyer, andre korthåret og nogen langhåre, så er lidt forvirret :lol:

Hvordan har du det da med teddyer?

P.s. Mutten skulle i så fald stå inde på mit værelse, og ikke min mors :wink:

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Jeanett skrev: Jeg synes hvis nu vi skal sammenligne, at der er stor stor forskel på fx kaniner og katte, for dem kan jeg absolut ikke tåle, men marsvin, det er noget andet, og det lyder underligt, men sådan er det i mit tilfælde ;)
Det er meget individuelt, i hvilken grad allergierne generer en person. Men det er noget nemmere at holde marsvin i et enkelt lokale, end det er med katte.


Lina - det kan du have 100 % ret i! Det er meget svært at bedømme, hvilken race der fælder mest - for de fælder jo alle sammen. Der er jo mange faktorer der spiller ind på, om et marsvin begynder at fælde eller ej. Hovedårsagen er dog stress (og her mener jeg ikke kun stress, ved at dyret bliver jaget rundt o.lgn.) - det kan være ændringer i hormonbalance (hvilket ofte er naturligt), nyt foder, nye omgivelser, temperaturændringer, vedligeholdelse af hieraki og arveligt betingede forandringer - osv. osv.

Jeg kunne kun vurdere ud fra mine egne skøn, da der ingen videnskabelige undersøgelser er, omkring marsvineracer og 'produktion' af allergener.

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Meddie skrev: Men nogen siger teddyer, andre korthåret og nogen langhåre, så er lidt forvirret :lol:
Altså jeg tror min endelige konklusion må blive - vælg selv og håb på det bedste :lol:

Jeanett

Indlæg af Jeanett »

altså jeg har det fint med teddyer :lol: men jeg aner heller ikke noget om hvad der er allergi venligt og hvad der ikke er, desværre :?

Men jeg tror virkeligt, og undskyld, men jeg tror ikke at det vil kunne fungere, jeg ved hvordan jeg selv har det i hjem hvor der er kaniner og katte, jeg fungerer bare ikke så sådan nogle hjem, jeg kan nærmest ikke trække vejret. JO hvis jeg tager medicin inden jeg skal ud til folk der har de her dyr, men jeg tror ikke man kan leve på den medicin man nu engang kan få..
Jeg har engang spurgt min læge om ikke der er noget vi kan gøre, altså et eller andet man kan få så man lige pludseligt godt kan tåle de dyr man IKKE kan tåle, for mit vedkommende gælder det også heste, og det er jeg så ked af for jeg er ellers vild med heste :roll: .. men hun sagde desværre at det ikke kunne lade sig gøre, ikke noget holdbart..

Jeg er altså ked af hvis jeg er en lyseslukker, men hvor ville det da også være ærgerligt hvis du skulle købe et par marsvin og så det ender med at du skal af med dem igen :(

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Måske - hvis vi er heldige en gang i fremtiden - bliver der også udviklet en specifik allergivaccination for allergi mod marsvin.. Der er da i det mindste dukket et par nye vacciner op de sidste år...


Men altså - det er ikke sundt for en allergiker at blive provokeret konstant, og - hos nogle personer - kan det, i grelle tilfælde, udvikle sig til astma.

Hvis du køber marsvin, ville det være en god id├â┬® at gøre det et sted, hvor du kan få lov at levere dem tilbage, hvis det skulle blive nødvendigt.

Og det der med det lukkede bur (Duna-buret) - det kan være at det hjælper en lille smule, men hæng mig ikke op på det.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Måske en løsning ku være at hvis I kendte nogen med marsvin, så låne et par stykker i et par uger, og se hvordan det går.

Ulempen for din mor er, at jeg mener folk har snakket om, at når først allergien ER blevet trigget til det værre, så kan tolerancen overfor andre ting osse pludselig være blevet mindre... altså i værste fald vil din mor måske kunne blive allergisk overfor kaniner, katte, bregner, hvadvedjeg.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Lina skrev: Ulempen for din mor er, at jeg mener folk har snakket om, at når først allergien ER blevet trigget til det værre, så kan tolerancen overfor andre ting osse pludselig være blevet mindre... altså i værste fald vil din mor måske kunne blive allergisk overfor kaniner, katte, bregner, hvadvedjeg.
Korrekt. En dag blev jeg ret så dårlig, da der blev tændt stearinlys ved aftensmaden, og jeg blev simpelthen nødt til at gå hen og få noget frisk luft ved et vindue, da de blev pustet ud :shock:

Det er nedern at have en allergi - men det er endnu mere nedern at have flere :?

Meddie

Indlæg af Meddie »

:cry:

Øv

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Meddie skrev::cry:

Øv
Don't give up - I kan jo stadig give det en chance ved, som foreslået, at låne nogle dyr i et stykke tid. For hvis du virkelig er opmærksom på problemet og kun holder alt hvad der har med marsvin at gøre i et enkelt rum, ville påvirkelsen jo ikke være så stor...

Er det kun marsvin din mor ikke kan tåle?

Mussy

Indlæg af Mussy »

Altså, jeg er også marsvine-allergiker, men jeg har en del marsvin alligevel (ligesom Jeanett). OG engang var jeg også rimelig meget katteallergiker, men efter vi fik kat (vi tog chancen) - er det forsvundet. Jeg er overhovedet ik allergisk for kat eller marsvin mere.

Om sommeren kan jeg dog få de vildeste allergianfald, især når jeg ordner bure - men da jeg også er pollenallergiker (for ikke at nævne støv også :roll: ), er der lidt for meget allergi for mig om sommeren, og der er jeg så nødt til at fylde mig med allergipiller hver dag og dryppe øjnene ofte.

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Mussy skrev:Altså, jeg er også marsvine-allergiker, men jeg har en del marsvin alligevel (ligesom Jeanett). OG engang var jeg også rimelig meget katteallergiker, men efter vi fik kat (vi tog chancen) - er det forsvundet. Jeg er overhovedet ik allergisk for kat eller marsvin mere.

Om sommeren kan jeg dog få de vildeste allergianfald, især når jeg ordner bure - men da jeg også er pollenallergiker (for ikke at nævne støv også :roll: ), er der lidt for meget allergi for mig om sommeren, og der er jeg så nødt til at fylde mig med allergipiller hver dag og dryppe øjnene ofte.
Det lyder som om, du har været heldig at vokse fra en allergi - tillykke katte er bare noget af det bedste :wink:

Allergi vil for det meste aftage med alderen, men chancerne for at den forsvinder helt er størst hos børn og unge.

Mussy

Indlæg af Mussy »

Maria Voigt skrev:
Mussy skrev:Altså, jeg er også marsvine-allergiker, men jeg har en del marsvin alligevel (ligesom Jeanett). OG engang var jeg også rimelig meget katteallergiker, men efter vi fik kat (vi tog chancen) - er det forsvundet. Jeg er overhovedet ik allergisk for kat eller marsvin mere.

Om sommeren kan jeg dog få de vildeste allergianfald, især når jeg ordner bure - men da jeg også er pollenallergiker (for ikke at nævne støv også :roll: ), er der lidt for meget allergi for mig om sommeren, og der er jeg så nødt til at fylde mig med allergipiller hver dag og dryppe øjnene ofte.
Det lyder som om, du har været heldig at vokse fra en allergi - tillykke katte er bare noget af det bedste :wink:

Allergi vil for det meste aftage med alderen, men chancerne for at den forsvinder helt er størst hos børn og unge.
Hehe ja, det kan nemt være. Jeg har også læst engang, at børn der vokser op med dyr, har mindre chance for at få allergi - netop fordi de er omgivet af dyret hele tiden. Jeg tror på det, fordi jegselv ikke er katteallergiker mere. Men min mor, som også var katteallergiker, er også mere eller mindre sluppet af med allergien. Hun har vist lidt engang imellem, men det er sleeeet ik ligesom mareridtet for os begge to i starten da vi lige havde fået katten :roll:

Meddie

Indlæg af Meddie »

Ej hvor vil jeg altså håbe at hun kan tåle det! :roll:

Meddie

Indlæg af Meddie »

Maria Voigt skrev:
Meddie skrev::cry:

Øv
Er det kun marsvin din mor ikke kan tåle?
´

Hun kan heller ikke tåle hest...

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Mussy skrev: Hehe ja, det kan nemt være. Jeg har også læst engang, at børn der vokser op med dyr, har mindre chance for at få allergi - netop fordi de er omgivet af dyret hele tiden. Jeg tror på det, fordi jegselv ikke er katteallergiker mere.
Det er der så mere tvivl om - faktisk peger en del argumenter stik modsat... Men måske :wink:

Problemet er, at nutidens børn bliver udsat for mange usunde kemikalier i deres dagligdag, som sætter systemet ud af balance og nemt fremkalder allergier - selvom det ellers ikke ligger i deres gener (yup - allergi er arveligt, og det er nok derfor din mor og dig har samme problem, Mussy :wink: )
Dårligt indeklima på skoler, institutioner og arbejdspladser har også en væsentlig faktor. Som eksempel kan nævnes min mor, der for nogle år siden blev udsat for skimmelsvampe i de lokaler hun underviste i, og derfor var syg i flere måneder og udviklede flere allergier (løg, chokolade, nødder og andet godt). Men igen er hun også et eksempel på, at man kan vokse fra sin allergi, da hun nu, nogle år senere, igen kan spise nødder og chokolade - men bliver rigtig, rigtig syg, hvis hun får den mindste smule løg... Prøv at tænk på dansk mad... Hvilken ret er der ikke løg i?

Nå, ikke mere ynk her fra..

- Meddie, jeg håber at I kan få det til at fungere ( [-o< )- marsvin er bare S├âÔǪ herlige :mozilla_smile:

Du må skrive og opdatere os om, hvordan det går :wink:

Besvar