Hjælp til bygning af bur... Tak til alle for hjælpen.

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

mia-muller

Hjælp til bygning af bur... Tak til alle for hjælpen.

Indlæg af mia-muller »

Jeg skal bygge et stort bur så jeg får plads til endnu et marsvin... Eller 2 :D
Vil lave det af træ og plexiglas, dvs. bunden af træ, 2 af siderne af træ, og de andre 2 sider af plexiglas.

Nu er mit spøgsmål hvordan jeg får sat træ-siderne og plexiglas-siderne sammen i hjørnerne?
Sikkert med nogle hjørnebeslag/skinner, eller hvad?
Den ene plexiglas-side skal kunne løftes op/vippes ned når buret skal renses.
Er der nogen der kan hjælpe? [-o<
Senest rettet af mia-muller man 30. jul 2007 20:33, rettet i alt 1 gang.

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

med gardin stang måske som på mit?

prøv at tjek mit bur byggeri på www.123hjemmeside.dk/KevinBrendonRasmussen

det er vist nederst hvor der står om deres bur..

det kan være du får ider der??

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

Husk at komme voksdug eller vinyl eller lign i bunden og ca 3-5cm op af siderne så tis osv ikke ødelægger buret. mit bur er meget ødelagt af at jeg ikke vidste det og kom voksdug i bunden desværre..:(

mia-muller

Indlæg af mia-muller »

God ide. Tak for inspiration :D Og flot bur du har lavet.
Ja, jeg havde tænkt mig at lime voksdug i bunden, derefter aviser og savsmuld...
Hvor køber man plexi-glas henne? Nu har jeg brug for 2 glasplader i målene 100x20 cm og 60x20 cm... Tænkte på om man kan få skåret sådan noget glas til, så det passer i målene til mit bur?

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

du behøver ikke avis papir, bare spåner:)

Plexi plader kan købes billigt og skæres til billigt i XL byg- det gamle råd og dåd..

det er der også priser af på min side hva jeg gav vist:)

men hus så at du skal trække de fra som fx. gardin stangen måler jo:) pluds et par mm. til skruens plads:)

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

husk at fuge kanterne med vådrums fuge ting hvis ikke der er voksdug u alle kanterne for ellers løber tis mm. ned der:(

mia-muller

Indlæg af mia-muller »

Mange tak. Jeg må en tur i XL byg imorgen og se på udvalget. God arbejdslyst :wink:

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Indlæg af Mutti »

Jeg synes det er bedre og mere holdbart med tyndt lemolium ( aner ik` hvordan det staves :oops: ) i bunden i stedet for voksdug.. det kan stadig ligges op af siderne..
Billede
Med muttehilsner fra Rita

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Vi har linolium på bunden, men kan ikke se hvorfor det skal op af siderne - det er kun til at mutterne bider i det ;) Det er meget lettere blot at fuge i kanten så intet trænger ned i samlingerne så slipper man for at skulle have linolium/vinyl/whatever op af siderne - ser sjældent godt ud og bliver hurtigt ødelagt af muttetænder.. ;) (Vores 'nye' skabsbure havde det op af siderne da vi fik dem hjem, derfra ved jeg hvor grimt det kan komme til at se ud ;) )

mia-muller

Indlæg af mia-muller »

Hvis linoleum er bedre, så prøver jeg det...
Jeg skal kun have 2 grise gående i buret.
Jeg renser buret i bund hver 3. dag, men fjerner dagligt tissepletter, pøller, gammelt hø og supplerer med nyt savsmuld og hø...
Desuden kommer jeg altid aviser i bunden og et tykt lag savsmuld, så jeg tror ikke jeg lægger linoleum op ad siderne... Det bliver hller ikke pænt når nogen af siderne bliver i glas...
Håber virkelig mit bygge-projekt går godt.... Min kæreste har allerede dødsdømt det... Men han kan bare vente sig kan han 8)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

mia-muller skrev:
Håber virkelig mit bygge-projekt går godt.... Min kæreste har allerede dødsdømt det... Men han kan bare vente sig kan han 8)
Bare gi├é┬┤ ham sådan en ........... Han skal lære det skal han, du kan godt og det vil du vise ham, så han skammer sig :lol:

mia-muller

Indlæg af mia-muller »

Lige præcis \:D/

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

Glæder mig til du går i gang og viser billeder:)

Og vis du ham, at vi mutte folk ikke mangler fantasi tihi:) selvføgelig kan du bygge det bur, man prøve det, for det er sjovt selv at have bygget sit eget:)

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

Jeg vil ikke anbefale og komme hverken linolium eller vinyl op af kanten. Eller i det hele taget op at de lodrette sider.

Jeg har overtaget et skabsbur fra en anden opdrætter og der har der været linolium/vinyl op af kanten og det ser grimt ud. Det er bidt i og virkelig ikke pænt. Jeg har så taget det af siderne og i bunden og lagt nyt linolium/vinyl i bunden og lod være med at sætte det op af siderne.

Det er meget pænere nu. Og mutterne kan ikke få fat i linoliumen/vinylen.

Mine sider er hverken i det nye eller det gamle grimme pga. tiss eller andet. Og der er ikke noget op af siderne i nogen af dem.

Du kan også på fronten hvor jeg forstår du vil ha plexiglas, sætte 2 lister ved siden af hinanden med en mellemrum sådan så plexiglasset kan gå i mellem. Og sådan 2 lister sætter du i begge sider. Så danner de en rende som plexiglasset passer ned i. Du kan også bruge gardin stang som der bliver skrevet.

Christina

mia-muller

Indlæg af mia-muller »

Jeg kommer også bare linoleum i bunden... Det er også nemmest :wink:
Ja, det med listerne lyder også som en god ide :idea:
Har lige været i silvan idag - de har alt hvad jeg skal bruge, undtagen glas... Men min lokale glarmester kan lave de 2 glas-sider jeg skal bruge...
Så nu venter jeg bare på lønningsdag (rettere sagt SU-udbetaling) imorgen, og så skal der shoppes \:D/

Besvar