Hjælp til Pax-skab med plexiglasfronter

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Bente

Hjælp til Pax-skab med plexiglasfronter

Indlæg af Bente »

Jeg har efterhånden erkendt, at 2 mutter ikke er nok for mig og derfor har jeg besluttet mig til at investere i et pax-skab og sætte plexiglasfronter på. Jeg ved, at der er en hel del herinde, der allerede har sådan et eller flere, og derfor søger jeg hjælp til hvordan jeg skal gøre, inden jeg går i gang med projektet.

Jeg ved, at jeg i hver fald skal bruge flg.:
Pax-skabet med hylder
plexiglas-stykker i nøje afskårne mål
vådrumssilikone med en dims, til at sprøjte det ud med
gardinstænger, til at sætte plexiglasset fast med

Det, jeg så gerne vil vide er:
1. Hvor og hvor meget jeg skal fuge hylderne?
2. Skal det være både vandret og lodret og skal det også være oppe under hylden oven over?
3. Er der nogen, der har oplevet at væske er sivet/løbet fra en hylde til den nedenunder?
4. Jeg har læst i Lina's beretning om hendes skabe, at hylderne buede nedad på midten og at plexiglasset derfor ikke sad ordentligt fast. Hvordan undgås det?
5. Hvor langt ud i siderne skal gardinstængerne nå?
6. Hvis de ikke skal nå helt ud, hvordan undgås det så, at der ryger spåner og andet udenfor?
7. Hvordan fjerner I spånerne og gør rent på hylderne?
8. Jeg har tænkt mig at anskaffe et skab i str 75x58x201 og indrette det til 4 lige store hylder. Vil det være en passende størrelse til mutterne?
9. Der står på Ikea's hjemmeside, at skabet bør fastgøres til væggen bagved med de medfølgende beslag. Har I gjort det?
10. Hvad er den nemmeste måde at fastgøre flasker og høbolde/høhække på?
11. Er der andet, jeg har glemt eller ikke ved mht pax-skabet?

Jeg ved, at det er mange spørgsmål, og at nogle af dem sikkert virker indlysende på de af jer, der allerede har skabene, men det er bare så dumt ikke at spørge eksperterne, bare fordi man tror, at man kan selv, og så lave fejl :oops: Jeg glæder mig enormt til at få skabet hjem og komme igang, så jeg også kan få fat i nogle flere mutter :D :D

Nikoline

Re: Hjælp til Pax-skab med plexiglasfronter

Indlæg af Nikoline »

Jeg kan ikke hjælpe dig med ret meget, men med gardinstængerne kunne jeg tænke mig, at det var smartest at sætte dem ud i siderne. Altså lodret. Hvis de sidder i bunden, 'tipper' plexiglasset vel bare ud, kunne jeg forestille mig.. Og så kommer der vel ikke spåner ud over det hele, hvis plexiglasset når helt ned til bunden.

von sortfod

Re: Hjælp til Pax-skab med plexiglasfronter

Indlæg af von sortfod »

Gardin stængerne vil jeg også sige kun lodret. Og så eventuelt en lille klods/liste nede midt på vandret til at holde plexiglasset inde.

Hvis du sætter gardinstand vandret i bunden så fyldes de med spåner. Det har jeg prøvet og jeg hadede det som pesten.

Men en alm. lille klods eller liste kan placeres på midten af bunden på forsiden og holde plexiglasset inde så det ikke presses ud af spånerne.

Og så bliver glasset og spånerne i buret.

Christina

Agurken

Re: Hjælp til Pax-skab med plexiglasfronter

Indlæg af Agurken »

1. Jeg har fuget hylderne i kanterne hele vejen rundt. Men har senere fundet ud af, at det nok også var smart at fuge lidt op af.. Dog oplever jeg at fugemassen med tiden falder af, så jeg overvejer at sætte hyldepapir hen over samlingerne..

3.. Jeg har ikke oplevet at væsken er suget nedaf..

4. Jeg synes at det er minimalt at hylderne buer nedaf, så meget vejer svinene heller ikke.. Men man kan selvfølgelig sætte en støtte op..

5. Jeg har mine gardinstænger både lodret og vandret, og hele hyldens længde vandret.. Det kan IKKE anbefales, da man ikke kan gøre dem helt rent. en støvsuger tager det meste spåner i den vandrette skinne, men som andre siger er det smartest helt at undlade den. Dog skal du her have i tankerne at plexiglasset skal have den rette højde, så du ikke skal fjerne det for at komme til mutterne i dagligdagen.. For skal den fjernes sviner det helt vildt!

7. Jeg bruger en alm fejebakke først, derefter fejer jeg, og tilsidst støvsuger jeg det sidste..

8. 75*58 er måske lige i underkanten, jeg mener at 100*58 vil være bedre.. For det indvendige mål er lidt mindre, efter alle tiltagene..

9. Jeg har kun kommoderne, og de er ikke sat fast til væggen.. Skabene er så tunge, at jeg ikke tror at det er nødvendigt..

10. Høhække skal skrues fast (Se evt hvad andre har købt i IKEA, de er super smarte da der heller ikke er så meget bundfald i). Flaskerne findes der utallige af metoder til, alt efter hvilken størrelse flaske du har. Der kan jeg ikke anbefale noget, da min metode er forfærdelig ;) men kig rundt omkring på billeder..

11. Bauhaus skærer pelxiglasset gratis, så kender du ikke en glarmester, er dette nok den billigste måde.. Det er svært selv at skære til, og bliver ikke kønt.. Husk ikke at bruge noget der kan ridse dem, når de rengøres, de bliver nemt matte at se på.. Overvej vinyl i bunden.. Samt tænk nøje over din højde mellem hylderne.. :) Min erfaring er at der som minimum skal være 40 cm mellem hver, og gerne mere.. Samt at den nederste hylde gerne må have det endnu højere, så der kommer mere lys :)

Held og lykke med projektet :)

Vonnederballe

Re: Hjælp til Pax-skab med plexiglasfronter

Indlæg af Vonnederballe »

mht flasker er det rigtig smart at lave en lille kvadratisk plade til hver flaske og bore et hul der passer til flasken.De flasker med lille prop sidder rigtig fint i hullet fra det lille kop-bor. Men mål dig frem for der er rigtig smart at flasken ikke skubbes op af ivrige mutter, men kun lige kan vippes og den lille plade kan give sig lidt hvis den sættes op med sådan to små vinkelbeslag.

Tror kun tis ryger nedead hvis der ikke er fuget ordentligt og mange bruger også pålimede vinyl-rester at sætte op i bunden og det nederste af væggene.

Mine to paxskabe på 201x50x58 er ikke skruet fast i væggen og rykker sig ikke. De er dog samlet så de hver især støtter hinanden

Besvar