Burbyggeri - forslag til materialer

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Laila Petersen

Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Laila Petersen »

Jeg skal igang med projekt "burbyggeri". Tegningerne er klar: Om alt går vel bliver det et ordentligt "lokum" på 3m2. Ca 50 cm højt bagtil og skrånende ned mod de ca. 25 cm. fortil ... Så langt så godt, men jeg er lidt i vildrede m.h.t. materialevalget ..

Min søde, gamle far vil bygge hele lokummet i plexiglas (bund og alle 4 sider - materialerne er til rådighed), men jeg er altså ikke sikker på, at det bliver godt .....

- Vil marsvinene kunne stå fast (hhv. spæne rundt) på en plexiglasplade dækket af 5 cm. spåner?

Jeg vil også hellere have noget tykt træ ├â┬í la bordplade til de 3 sider, der støder op til væggene, så der kan monteres hvilepladser, adspredelse og funktionel "pynt" op ad baggrund og sider .... Men så jo er spørgsmålet:

- Hvad kan træet overfladebehandles med, hvis "ubehandlet-træ-med-marsvine-tis-på" bare er NO GO i mors køkken?

I Tyskland og andre steder "abroad" anbefaler man i vid udstrækning ugiftig lak og maling, som er beregnet til anvendelse på børneværelser. Men herhjemme i DK hører jeg "ubehandlet træ" alle vegne. Så nu spørger jeg lige dumt:

- eh, hvorfor?

og

- har nogen erfaring med "ugiftig lak/maling til børneværelser" på væggene i muttebure?

- Gnaver mutter overhovedet i en glat væg? (har tremmebure p.t. så bær over med min uvidenhed)


og ...

- igen, har nogen herinde forslag til en SUPER rengøringsvenlig(!) bund, hvis plexiglas frarådes?


├â╦£h ja, det var vidstnok eh lige de mest presserende spørgsmål .. På forhånd 1.000 tak! - I er alletiders herinde og har hjulpet mig (og mine "stakkels-svin-i-en-nybegynders-varetægt") så meget allerede. Er med afstand den bedste danske side. Merrrrci!

Og når jeg er færdig med at fedte, håber jeg, at der kommer en maaaaaaasse gode, modige - og gerne alternative - svar på tråden. [-o<

/laila :D

vansettig

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af vansettig »

Mine udebure er lavet at X-finer plader hvor limen i pladerne er vandfast.
Siderne bliver behandlet med noget træmaling så de kan tåle at stå ude hele året.

Lis og Lina har mit allerførste skabs-hjemmebygget-bur stående ude i haven bygget i samme materiale.
Hylderne er også X-finer og ikke behandlet med noget....det skab der står hos lis er vist omrking 5 år gammelt og
holder super godt

Næsedyret

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Næsedyret »

Jeg siger som Gitte - Krydsfin├â┬®r er det eneste rigtige hvis du vil bygge i træ. Det fåes i mange kvaliteter - nogle plader har glatte overflader, og krydsfin├â┬®r er 100 % vandtæt -og rådner ikke. Det er selvfølgelig også lidt dyrere end spånplade og MDF-plader men kvaliteten kan heller ikke sammenlignes.

Kraftigt plexi kunne også overvejes (hvis du har råd) -Plexi er jo helt sikkert også et lækkert materiale -stærkt som pokker -men samtidigt blødt -derfor kan det let blive ridset. Ville du lave en bund der skråner? -Eller misforstod jeg det? -Ellers.... hvis der kommer et fald i bunden tror jeg at spånerne vil glide ned i den ene ende -kan også være at bunden bliver lidt glat -men måske kunne det problem løses helt enkelt ved at lime nogle tvær-gående lameller på bunden.

Hvis jeg frit kunne vælge tror jeg jeg ville gå efter plexi-modellen, -det kunne blive smadder flot - og frem for alt lyst og let på trods af størrelsen.

Held og lykke med byggeriet - og husk endelig at tage billeder under arbejdet så vi kan følge med herinde :D

Athene

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Athene »

Nu emnet burbyggeri er taget op, så har jeg ledt efter "noget" man kan bruge til selv at få bygget sig et skabsbur, hvor der skal være min. 1m i bredden og også gerne mange cm. i dybden. Noget a├é┬┤la det som er hos von Felix opdræt. De sagde de havde købt det i Ikea... men der har de det ikke mere i den slags størrelser. Jeg kan ikke bygge det fra bunden af, men må ha i hvert fald skabet og "hylder" eller store kasser, som kan sættes i. Hvem der bare havde en handymand i hjemmet :oops: Jeg skal simpelthen ha bygget noget, og det haster... så hvis I selv har bygget og har gode ideer, og især til hvor man kan købe det nær København/omagn.. så ville det være skønt, og meget gerne billeder [-o<

Mutteknus Marianne

Laila Petersen

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Laila Petersen »

Nej, bunden skal ikke skråne. Bagsiden skal laves ca. 50 cm høj og forsiden ca. 25, så overkanten på siderne vil møde overkanten på både bagside og forside ved at skråne nedad i et fald på 25 cm. Var bare noget jeg skrev, så man sådan lige kunne danne sig et visuelt billede af "baljen".

Hvis Jeg ender med plexiglas-vægge, hvilket jeg dog tvivler på grundet glassets manglende egnethed til montering af alt muligt diller-daller, vil jeg sætte fototapet med skovbund eller lignende ├â┬í la d├â┬®t her: http://www.fototapet.dk/?p=productsMore&iProduct=77" onclick="window.open(this.href);return false; op bag glasset - ligesom i et akvarie. Ud fra en teori om, at marsvin foretrækker en spraflet/camouflerende baggund .. at det således (uanset motivet, som jeg i grunden tror er ligegyldigt med marsvineøjne) vil bidrage til trygheden ... Derudover nogle rent egoistiske overvejelser omkring æstetik og visuel dybde ...

Buret går (eller .. kommer til at gå jo) fra væg til væg "bagerst"mit køkken: 260 cm langt og 95-130 dybt. Det bliver lyst (ovenlysvindue i midten) - og trygt (i næsten køkkenbordshøjde med bagsiden op ad en skråvæg og lukket af vægge på 3 sider) - og pissesjovt at indrette.

Jeg skal nok lægge billeder ud efterhånden, som byggeriet skrider frem og vi kommer på plads.*s*

Jeg har som udgangspunkt adgang til alt, hvad jeg skal bruge af plexiglas og massivt træ. - Ok, så ikke lige i stavlimet valnød =P~ ... fandens :mozilla_undecided: ... men altså så næsten alt jo.*s*

/laila

von sortfod

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af von sortfod »

Til træet kan du bruge vådrums maling.

Det er ugiftigt, og det holder 100 %.

Christina

Næsedyret

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Næsedyret »

Smadder god id├â┬® med foto-baggrunden! Jeg har selv eksperimenteret med plakater af skov. Der er ingen tvivl om at billeder eller et billede på bagvæggen giver en dybde i buret som er fed -og jeg tror du har helt ret i at dyrene også foretrækker det fremfor en ren hvid flade.

Det er rigtigt at plexi måske ikke lige er det letteste at montere hylder og vandflasker på osv. men jeg tror faktsik at det bare gælder om at tænke kreativt. Man KAN faktsik godt bore i plexi -og man kan også lime alt muligt på med Sillokonelim.... man kunne måske også overveje en blandet løsning -hvor bund og et par af siderne er træ og resten plexi ....tror ihvertfald du vil blive glad for den lethed en plexi-front kunne give.

Dejligt med ovenlysvinduet -men jeg vil klart anbefale at du også tænker lamper ind i planen allerede. Det kan være besværligt at trække ledninger bagefter og et par lamper over buret hygger og luner og -ja det giver en enorm visuel effekt.

Ahh jeg er HELT oppe at ringe over dit bur-projekt -det lyder S├âÔǪ FEDT! -Du tænker lidt ligesom jeg selv ville have gjort og så har du både pladsen og materialerne til at føre id├â┬®erne ud i livet !

Glæder mig til at følge projektet!

von sortfod

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af von sortfod »

Pas på med for meget plexiglas, det kan altså give drivhus effekt.

Og hvis man har flere skabe eller en del hylder så er det meget og skulle pudse. Og det bliver let så beskidt så det kan blive træls og kigge igennem.

Christina

Laila Petersen

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Laila Petersen »

1.000 tak indtil videre. Jeg har talt med farmand og materiale-pusher. Og vi laver hele den ydre ramme + bunden i 22 mm X-finer (undtagen fronten naturligvis, som bliver af plexiglas). Jeg regner med, at i hvert fald bunden og de nederste 5-10 cm af siderne skal ha├é┬┤ en gang vådrumsmaling eller lignende?

Jeg vil så bruge udelukkende løst inventar til at starte med. Senere - efter løbende forsøg med placeringen af det løse inventar - kan krydsfin├â┬®r-rammen så monteres med platforme, huler, osv. d├â┬®r hvor marsvinene har vist sig at foretrække placeringen af dem .. Er bedst sådan. Når disse faste elementer så med tiden kommer på plads, vil jeg nok skrue plexiglas-plader på væggene (altså med naturmotivet bagved) og supplere med lidt vegetation (kunstig, ugiftig og/eller helt udenfor rækkevidde. Har slet ikke undersøgt vegetations-emnet nok endnu, så det er en anden historie.) og lyskilder (laver rammen, så der nemt kan trækkes ledninger. Tak for huskekagen, Ida :D ). Men altså: de ydre rammer først. Træet og plexiglasset får jeg smidt i nakken uden beregning. Og farmand (=fagmand) leder byggeprojektet. Det er da såååååå coool! :jubel Eneste fortrydelse: Materialerne kommer først mandag den 28. Juli, og jeg er såååå KLAR til at gå i gang ... - NU! NU!! NU!!*S* :hoppehoppe .. Nå men stryger til Jylland med barn og svin og ferierer lidt så. Oooog tager den bærbare med - for sure! :wink:

Kan måske bruge lidt af den mellemliggende ventetid på at få banket en hjemmeside sammen. Så vil projektet kunne følges på http://www.pigsinparadise.dk" onclick="window.open(this.href);return false; fra om en uges tid og i laaang tid fremover :D ... Alternativt bliver det lige til at starte med på det allerede oprettede: http://pigsinparadise.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

/laila

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af alatind »

Det lyder bare så fedt med dit burprojekt :D

Jeg ville også lave alle sider i plexi, tror jeg...så længe der ikke er låg på nogensteder, så er drivhuseffekten der ikke, og mht rengøring, så bliver træ jo lige så beskidt som plexi, du kan bare se det på plexi, og det er nemmere at pudse end det er at vaske træ...

og mht indretning med dillerdaller...der kan bores huller i plexi, og limes..og med sådan en handyfarmand, så skulle det vist ikke være et problem...hehe...

Jo, jeg var sprunget ud i pleximodellen med skovbund i baggrunden...helt sikkert!
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af von sortfod »

alatind skrev:Jeg ville også lave alle sider i plexi, tror jeg...så længe der ikke er låg på nogensteder, så er drivhuseffekten der ikke,
Dyr i de bure som er helt af plastik og med tremmer i toppen, kan altså godt få det for varmt i disse bure. Også selvom man fjerner tremmerne i toppen.

Så mutter kan altså godt få det for varmt i plexiglas bure også selvom der er en åben side/låge.

Så jeg ville være obs på det.

Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Lina »

Altså selvom ideen jo umiddelbart lyder fin nok, så tror jeg ikke det var en løsning jeg selv ville bruge. Først og fremmest fordi træ ånder, og det giver dyrene et meget bedre indeklima. Dernæst fordi marsvin er bytte/flugtdyr, og så tænker jeg at hvis der er frit udsyn hele vejen rundt måske ikke er det mest fikse for en dyreart der gerne vil putte i huler og tryghed.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af alatind »

Ja, jeg forstår godt hvad I mener, men med de nævnte mål, så tror jeg altså ikke at det har den store betydning med varme, når der slet ikke er tag på. Vi er jo også en hel del som har dyr i skabsbure, med hul kun foran, hvor plexikanten jo også er. Det træ som er i eksempelvis Pax-skabe er heller ikke åndbart, da det er lamineret.
Og som jeg forstår så vil indretningen af dette bur være med mange gemmesteder for dyrene, så jeg forestillede mig et bur hvor man kunne nyde dyrene fra siderne imellem hø og huse, men hvor der stadig er "lukket" pga diverse ting i buret :wink:

Så jeg synes stadig det kunne være aldeles fedt med et bur som nævnt :)
Hilsen Line Tind

Athene

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Athene »

Ja.. så fandt jeg et Pax-skab, faktisk to i den helt rigtige str, gennem den blå på nettet, superbilligt. Kodeordet var jo Pax.. det var det jeg søgte, og fik det herfra. Glæder mig vildt til at få mit eget skabsbur, for jeg har bure stående overalt her i vores 3v├â┬®r. Jeg synes dit "køkken"miljø lyder vidunderligt, men det har jeg bare ikke plads til. Glæder mig til at se det på din hjemmeside når du kommer igang. Dine dyr får vel masser af luft fra oven af, og kan endda kigge ud til deres mennesker. Når man ser marsvin, kaniner og lign. bare sidde i små bitte bure rundt omkring, så må marsvine"gud" smile når han kigger ned på alt det du gør for at dine dyr får det så godt :P

hmm.. kan være een her kan fortælle hvor man køber plexiglas henne ???

mutteknus herfra

Laila Petersen

Re: Burbyggeri - forslag til materialer

Indlæg af Laila Petersen »

Ja, nu ved jeg ikke, hvor meget plastbund og -sider i mine tremmebure "ånder" ... men "buret" her er 280 cm i længden og 130 cm på bredeste sted hhv. ca. 100 cm på det smalleste sted i dybden. Buret afgrænses af væg (og skråvæg fra omkring 50 centimeters højde) på bagsiden og murede væge på begge sider. Kun fronten er fri/transparent. Ok, næsten fri. Det kommer til i begge sider at støde op til mine køkkenelementer, hvilket så vil tage en halv meter på hver side (og her altså give yderligere afskærmning i 25 centimeters højde). Tilbage er en regulær plexiglasforside i midten (længde 180 højde 25) .... Der skal max. plexiglas op i 50 centimeters højde på bagvæggen, og der skal ikke være noget "loft" i byggeriet - uderver mit eget, naturligvis.*s* Så ja, summa summarum: Gætter på, at der vil være eh .. mindst(?!) lige så godt et indeklima i mit "lokum" her som fx i et skabsbur med hvad 40-50 cm loftshøjde? - selv, hvis jeg fik denneher ukontroll├â┬®rbare trang til at plastre alle tilgængelige flader ind i plexiglas.*g* Er der forresten nogen, der har prøvet at vikle et marsvin ind i vita-vrap? Nej, bare rolig. Alt med måde jo. Egentlig vil jeg jo bare det bedste for mine svin og se dem udfolde sig i et miljø, der så vidt muligt fordrer en "naturlig" adfærd ..(hvad det så end er .. se tråden "Vildtlevende marsvin?" her: viewtopic.php?f=11&t=12985" onclick="window.open(this.href);return false; )

Marsvin er flugt- eller i hvert fald byttedyr. Ja, Lina, det er sandt. Og med 1 m2 pr. marsvin med "safe-spots" (huler, rør, broer, etager, osv.) for omtrendt hver 30-50 centimeter rundt i landskabet, kommer mine svin næppe til at lide synderligt under den alt for megen plads. De bliver jo ikke tvunget til at opholde sig på en given del af arealet, men kan selv vælge opholdssted efter lyst og lune. Det kan jeg så tage ved lære af - og søge at efterligne favorit-omgivelserne på andre mindre populære steder i "bur-landskabet". Og det har jeg også tænkt mig at gøre. Jeg skal gerne dokumentere med billeder og film, når buret er på plads med dets midlertidige "forsøgs-inventar". Så man kan se, at dyrene såmænd også har fået både både huler og tryghed. - Hvilket jeg bestemt også mener at have givet udtryk for tidligere i tråden. Ja, undskyld .. men jeg er lidt ... mmm ... jeg følte mig lige grundigt misforstået et øjeblik ... - omtrendt det "øjeblik, det tog mig at skrive denne roman".*gg* .. Kan jo se, at der at andre, der har reddet tråden for mig i mellemtiden, så dette indlæg er nok komplet overflødigt ... og tak for det. :D

/laila

Besvar