Hvilken hvid?

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Hvilken hvid?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har for længe siden spurgt, og fået bekræftet, at parring af to trefarvede med creme i visse tilfælde kan give ensfarvet hvid. Hvis begge dyr vel at mærke bærer på genet for fravær af mørkt pigment.
Jeg har hele tiden tænkt, at det så ville være hvid rødøjet, men det er vel kun hvis de samtidig begge bærer p-genet? Mine dyr er jo med mørke øjne, så vil de ikke i de fleste tilfælde give mørke øjne, og kun hvis de begge langt ude fra en tipoldeonkel har fået p-genet, give røde øjne?
Billede

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Perlas »

hvid pe er nok det vanligste, da creme på kæledyr ofte er sat sammen af et buff gen og et himi gen, hvis ungerne får himigen fra bægge forældre, blir de jo himi, hvis de så os får genet som ikke viser mørk farve, vil ungene se ud til at være hvid pe =)
Tine
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Men så vil de vel også kunne lave lilla/hvid eller beige/hvid?
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Kjelin »

Der findes to slags hvid-gener:
Hvid (cr)
Himi-hvid (ch)

Hvis dine dyr der har creme på sig har himi-hvid genet, vil de lave himalaya eller hvid pe hvis begge forældre giver genet videre til ungerne. De røde øjne kommer i dette tilfælde fra himi-genet og derfor vil du ikke få rødøjet i andre farver - her kræves nemlig p-genet.

Hvis dyrene derimod har det "ægte" hvid-gen og begge forældre giver det videre til deres unger kan du få unger der enten er sort/hvid/hvid (hvilket bare ses som sort/hvid) eller hvid/hvid (ses bare som hvid mørkøjet, men er i princippet det "samme" som en creme/hvid, hvor den ene farve kommer fra C-lokus og hvidpletninger fra S-lokus.) Den sorte farve jeg nævner kan forresten ligeså godt være chokolade hvis dyret er bb eller lilla hvis dyret pp B_.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Aha! Det stemmer også med, at jeg har fået dyr i sort/hvid og chokolade/hvid, hvis begge har båret hvid fra en cremeforælder, men aldrig lilla/hvid eller beige/hvid :)
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Kjelin »

Jeps for du har så vidt jeg ved ikke nogen rødøjede dyr. Og skulle der komme en hvid pe er den højst sandsynligt himalaya uden tegninger fordi den har fået e-gen fra begge forældre og derfor ikke viser mørk farve.

Men det lyder som om at flere at dine dyr nok bærer "ægte" hvid og ikke himi-hvid.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Camilla har i hvert fald både haft en hvid rødøjet og cremefarvede racedyr indover for mange generationer siden :)
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvilken hvid?

Indlæg af Kjelin »

Hvid pe og creme racedyr har himi-genet, det er grundet til at det kun er de hvide der har røde øjne og der ikke kommer Lemon(creme pe).
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Besvar