Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

Vi har gennem en årrække.. måske siden klubben startede, haft mulighed for at købe racedyr fra ikke-DMK'ere, men hvor forældredyrene har stambog i DMK's register, og så selv kunne stambogsføre dyret som racedyr, blot uden opdrætternavn.

Altså som eksempel - hvis jeg sælger en sheltiehan og en sheltiehun til naboen, som laver et kuld, og jeg derefter køber en unge - så er den unge i stambogskontorets øjne et kæledyr, uanset at forældrene er stambogsførte som sheltier.

Det skal lige siges, at jeg har skrevet til stambogskontoret for at netop få besked fra hestens mund - og har fået bekræftiget at det er sådan.

Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg ikke er helt så tilfreds med den ændring, idet jeg mener at man afskærer 'os' fra indkøb af gode racedyr, blot fordi de er indkøbt fra en ikke-dmk'er. Det synes jeg er rigtigt ærgerligt, på godt dansk.

Sekundært synes jeg det er rigtigt ærgerligt at man stadig ser en del annoncer rundt omkring, hvor sælger netop skriver at man selv kan stambogsføre dyret fordi forældrene har tavle. Det er jo så pænt beklageligt for køber, når det så viser sig, at det kan man ikke (længere) - og ihvertfald for mig, så forsvinder lysten meget til at købe et sådan racedyr, for efterfølgende vil det jo ende med at optræde som 'kæledyr' på tavlerne hvis man bruger det i avl.. jeg ved så ikke om tavlen osse bliver blank, det har jeg så ikke lige spurgt om.


Jeg har udelukkende lavet dette opslag som en information til fremtidige købere - så man ikke får en grim overraskelse når man står der med sit racedyr og forældrenes numre, og for at vide at man kun kan stambogsføre som kæledyr.
For en del racedyrsopdrættere er tavlen nemlig en vigtig detalje - og derfor mener jeg at det er vigtigt at man i så fald er velvidende om denne ændring i stambogsføring af indkøbte dyr.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

Nemlig Lina. Benedikte og jeg fik som de sidste lov til at stambogsføre 2 indkøbte dyr. Og det var på grund af vi gjorde vrøvl da denne regl ikke står skrevet nogen stedet og det har man altid kunnet. Vi gjorde det så sent som oktober 2009 med de mange skinnyer vi fik ind.

Og derfor så vi ingen problemer da vi indkøbte en skinny han af en privat og en coronet hun af 2 forskellige private. Men stambogen gjorde vrøvl og vi gik til hovedbestyrelsen. Det endte med vi fik lov. Men vi fik den besked at det kunne man derefter IKKE mere.

Og det er også imod min overbevisning at det hjælper. Så vidt jeg har forstået vil sådanne racedyr blive stambogsført som kæledyr med blanke tavler. Så det er ikke en gang sådan at dyret får fuld tavle bare status som kæledyr. Men derimod en blank kæledyrs stamtavle.

Argumentet skulle være at man ikke kan vide om den private lyver omkring forældrenes stambogsnumre og om forældrene virkelig er forældre til det indkøbte dyr. Men hvorfor skulle private ha mere grund til at lyve en alle vi opdrætterer. Jeg kan til hver en tid grave et stambogsnummer op på en af mine tavler på et dyr jeg aldrig har ejet eller været i nærheden af og påstår det er far eller mor til et af mine kuld.

Noget værre bæ hvis man spørger mig

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

Jeg har det osse sådan at det er ├®n ting at være uenig i denne nye praksis.

Det er en helt anden ting at opponere imod at det ikke står nogen steder - kigger man i regelsættet, så fremgår det nemlig ikke. Tværtimod står der:
3. Ved stambogsføring af racedyr, skal begge forældredyr være stambogsført og mindst den ene som racedyr.
Og det er efter min mening her at der burde være tilføjet at dette KUN gælder når dyrene er lavet af et dmk-medlem.
Derfor er det jo ikke så underligt at man ikke tror det er noget problem at stambogsføre, når bare man har forældrenes numre.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

nej og jeg vil jo mene man ikke bare kan opdigte den regl uden at fortælle medlemmerne det.

Men når ingen gør vrøvl så går den jo.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

Det er jo lige det.

Jeg opponerer allermest med at reglerne er indført af bagvejen - jeg er stor fortaler for information. Og jeg kan osse godt leve med at ikke alle regler skal op til afstemning - men de altså ud af skabet, så alle kan se dem og ikke kan undskylde sig med at det havde man sørme ikke set. Altså de skal i AT. Derefter er man selv ude om det, hvis ikke man har læst sit medlemsblad, for der skal til enhver tid så kunne henvises til at det står på hjemmesiden der og der, og det kom i AT nummer det og det. Så er bestyrelser eller hvem det nu er helgarderet overfor dem der ikke har læst ordentligt på lektien.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mikkedulle

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Mikkedulle »

Jeg synes også det er en dum regel. Især hvis man finder den sødeste lille ├®n, som har forældre med stamtavle, men sælger ikke er medlem. Og hvis man ikke kan få dyr udefra, kan man jo ikke "forbedre" dyrene.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

Det er vel egentligt heller ikke dyr udefra... dyrene stammer jo fra dmk-dyr, for mig er det mere at hente dyr retur.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Forstår det ikke helt, hvordan ved stambogskontoret om ejerne af dyrene/forældrene er medlem af DMK?
Mange dyr bliver jo solgt og købt igen, og det er jo ikke rigtig registreret nogen steder hvem der ejer dyrene, ligesom f.eks det er ved hunde hvor man får en ejer registreringsattest... eller burde jeg bare gå i seng nu? .. :?:

Mener bare, at det må da blive et frygteligt besværligt arbejde for dem, at finde ud af hvilke dyr der må få lavet tavler, og hvilke der ikke må,,, eller...?

Myrina

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Myrina »

Det kan man slå op. Man skriver jo sit medlemsnr på blanketten også. Det er simpelt for dem :)

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Ja, ved godt at den der bestiller stamtavlen, angiver sit medlemsnummer :)
Men mange kender vel ikke til denne regel, når den ingen steder står skrevet??

Så et medlem kan vel i god tro bestille en tavle uden at eje forældredyrene selv?
Så hvordan ved stambogskontoret om EJERNE af dyrene er medlem af DMK, eller måske er det mere enkelt at skrive, hvordan ved stambogskontoret om den der bestiller stamtavle på unger, ejer begge forældre dyr/har avlet ungen selv ??

Spørger de hver enkelt der bestiller stamtavler, om det er dyr man har avlet selv ??

Tror at jeg først bare bed meget mærke i ordene BLANK-stamtavle og IKKE-DMK┬┤ere :)
Men egentligt er det vel lige meget om dyret er fra et medlem eller ikke medlem, for man kan ikke selv bestille tavlen, hvis dyret ikke er fra ├®n selv??
Så hvis du har købt et dyr fra et DMK-medlem, og aldrig modtager stamtavlen, så kan man vel heller ikke få den lavet???

på den korte måde:
Det er ikke længere muligt, at stambogsfører dyr som racedyr, hvis det pågældende dyr ikke er opdrættet/avlet ved selv samme DMK-medlem/opdrætter, som bestiller stamtavlen...

Eller har jeg stadig ikke forstået det :roll: :lol:

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

janelittau skrev:Ja, ved godt at den der bestiller stamtavlen, angiver sit medlemsnummer :)
Men mange kender vel ikke til denne regel, når den ingen steder står skrevet??

Så et medlem kan vel i god tro bestille en tavle uden at eje forældredyrene selv?
Problemet er at så kommer du selv til at stå om opdrætter af dyret, og det er jo ukorekt da du har indkøbt dyret. Og når du gør opmærksom på dyret er indkøbt så klapper "fælden"
Så hvordan ved stambogskontoret om EJERNE af dyrene er medlem af DMK, eller måske er det mere enkelt at skrive, hvordan ved stambogskontoret om den der bestiller stamtavle på unger, ejer begge forældre dyr/har avlet ungen selv ??

Spørger de hver enkelt der bestiller stamtavler, om det er dyr man har avlet selv ??
Nej men os med opdrætternavn opgiver navnet til dyret som f.eks Sofus von Sortfod, og mit opdrætternavn er von Sortfod. Og derved indikerer jeg at jeg selv har opdrættet dyret

Tror at jeg først bare bed meget mærke i ordene BLANK-stamtavle og IKKE-DMK┬┤ere :)
Men egentligt er det vel lige meget om dyret er fra et medlem eller ikke medlem, for man kan ikke selv bestille tavlen, hvis dyret ikke er fra ├®n selv??
Så hvis du har købt et dyr fra et DMK-medlem, og aldrig modtager stamtavlen, så kan man vel heller ikke få den lavet???
Nej hverken hvis du er medlem af DMK eller ikke medlem.

på den korte måde:
Det er ikke længere muligt, at stambogsfører dyr som racedyr, hvis det pågældende dyr ikke er opdrættet/avlet ved selv samme DMK-medlem/opdrætter, som bestiller stamtavlen...
Nej du kan ikke bestille en racedyrs stamtavle på et dyr du ikke selv har opdrættet/avlet det er korrekt

Eller har jeg stadig ikke forstået det :roll: :lol:

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Takker :) :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

Det er jo osse meget forvirrende, netop fordi man stadig ser annoncer og hjemmesider rundt omkring, hvor ikke-dmk'ere skriver at man kan få lavet tavle på dem fordi forældredyrene har.
Der er stadig RIGTIGT mange der ikke ved lige det her, desværre. Og derfor ser jeg i ånden at der i en god lang periode nok vil komme en hel del dmk'er, der køber i god tro, fordi man i mange år har kunne lave tavlerne uden opdrætternavn på - og de kommer i klemme.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Ja, der bliver nok lidt tumult omkring de nye regler.

Kan godt se at det bliver noget møg for opdrættere der ikke kender reglen, og som har indkøbt dyr uden stamtavle, når de så finder ud af at de ikke kan få lavet stamtavle alligevel.

Kunne også forestille mig at der bliver lidt ekstra arbejde i det her, for stambogskontoret, hvis det skal fungere efter hensigten.

Eks. Hvis Fru Jensen, som er medlem af DMK, men ikke opdrætter, har lidt race-marsvin, som hun får lavet stamtavle på, uden opdrætternavn.
Fru Jensens nabo har også lidt race-svin, men er ikke medlem af DMK.
En dag bestiller Fru Jensen stamtavler til et kuld på 2, et kuld på en enkelt, og på en unge hun har købt af naboen, som hun vil bruge til avl.

Hvordan kan stambogskontoret se, at den ene unge ikke er født hos Fru Jensen, og hvordan kan Fru Jensen vide at hun ikke må lave stamtavle på den?
hmm..

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

Før hen når du stambogsførte dyr du havde indkøbt men ikke opdrættet. Så skrev man et enkelt navn på f.eks Sofus og så gjorde man opmærksom på man IKKE var opdrætter af dyret.

Sådan har det altid fungeret, og det ville det såment også kunne fremover hvis man tillod/tillader det.

Besvar