Gamle mutter

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Gamle mutter

Indlæg af NannaJ »

Hvordan opfører jeres ældre marsvin sig?
Hvad har ændret sig, siden de var unge?
Vægt, appetit, energi, osv.
Hvad er "normal" adfærd og hvornår skal man være på vagt?


:)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gamle mutter

Indlæg af Mysteries »

Gamle marsvin får ofte det vi kalder "wasting disease", som dækker over nyreproblemer og/eller sukkersyge. Vi oplever ofte at de når de bliver gamle begynder at magre af, drikker mere og tisser mere, hvilket er symptomerne på nyreproblemer og sukkersyge. De kan gå længe med disse symptomer og have fin appetit og virke glade og tilfredse, og så længe de har det sådan, så er det også i orden at lade dem leve. Men den dag de bliver nedstemte og ikke har lyst til at spise, så skal man også være parat til at sige farvel.
Derudover kan gamle marsvin få problemer med gigt, og ikke være så mobile mere, og f.eks. undgå at hoppe op på huse. De sover ofte mere og dybere, deres kløer kan blive mere krogede og tykke, øjnene kan blive skyede at se på hvis de får grå stær, og jeg har endda oplevet et marsvin blive dement (forvirret, desorienteret, måtte få vist hvor madskålen stod og sådan).
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gamle mutter

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Med hensyn til adfærd, så bevæger de ældre marsvin sig ikke så meget som de yngre, og de fleste taber derfor noget muskelmasse. Det er lidt forskelligt, hvornår det starter, men ca fra de er 2,5-3 år. De ældre har ofte mere personlighed, fordi de er trygge og vant til rutinerne, og at blive kælet. De kan sove meget, og hvis hørelsen bliver dårlig, kan det være de sover videre, selvom du kommer med mad, og først opdager det, når de andre begynder at hyle eller springe rundt. De har somregel stor autoritet, og er dem der bestemmer. Bliver de forvirrede, som Christina beskriver, og mister deres plads i hierarkiet, og de andre begynder at puffe rundt med dem, er det efter min mening tid til at komme afsted til dyrlægen. Ligeledes selvfølgelig hvis de bliver meget tynde, eller på anden måde viser tegn på sygdom. Nogen kan også blive tyndpelsede, eller have korte og lange totter, og ligne et gammelt gulvtæppe. Jeg tror især teddyerne er slemme til det, men jeg har også en gammel han, der sover så meget, at han er tyndpelset på den side og skulder, som han ligger mest på.
Billede

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Gamle mutter

Indlæg af NannaJ »

Tak for de gode svar, begge to. :)

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Gamle mutter

Indlæg af NannaJ »

Her kommer lige endnu et indlæg om min gamle mut. Suk.

Hun er 5,5 år og er skind og ben - i sine unge dage vejede hun 1 kg.
Hun har aldrig været et kæmpe marsvin, men dengang havde hun sul på kroppen og føltes "sund" - størrelse og vægt hang sammen.
Jeg vejer hende hver uge nu. Vægten svinger fra ca. 600-750 g.
Hun trives - spiser, snakker, puffer, og tigger mad ved burkanten. Hun er frisk, men gammel.
Jeg tog hende til dyrlægen for et par uger siden for at få tjekket tænderne, og dyrlægen sagde at de så fine ud.
- Der blev klippet lidt af fortænderne for en sikkerheds skyld, og kindtænderne blev slebet en smule.
Jeg har prøvet at fede hende op med en masse grønt, foderpiller og hø - alt hun kan spise.
Vil hende kun det bedste.

Har I nogle gode tips? :(

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gamle mutter

Indlæg af Mysteries »

Hvis hun taber sig så voldsomt, men i øvrigt spiser fint, så er det nok ikke kun fedt men måske mere muskelmasse hun mister. Når nyrerne ikke virker, kan de ikke tilbageholde protein, som er det der skal bruges til at opbygge muskelmasse. Resultatet bliver at de taber sig voldsomt, men stadig kan have fin appetit. Det sker for mange gamle marsvin. Jeg tror ikke der er så meget du kan gøre for at hjælpe hende, andet end at holde godt øje med hende og tage den tunge gang til dyrlægen den dag hun selv siger fra ved ikke at have lyst til at spise, eller hvis der i øvrigt bliver problemer med hende (tænk også på hendes mobilitet).
Christina

Besvar