Hvorfor??

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
maja5211

Hvorfor??

Indlæg af maja5211 »

jeg er så uheldig at jeg i tirsdags mistede en mut som ikke vågnede efter en ellers vel lykket operation!
det endte så med at jeg igår kom hjem med en "ny" hun til flokken..
Har 3 andre piger.. valgte at finde en hun på ca. 9 måneder, i og med de andre er et par år. Den nye hun har fået et kuld unger!
Da jeg kom hjem med hende, virkede hun meget skræmt over alle de store hunner (skal siges at min dominerende hun har en kamp vægt på 1200 g), og begyndte straks at toppes med min dominerende hun! Jeg tog så derfor den ny og min dominderende ned på gulvet og efter noget tid, kunne de spise af den samme majskolbe og lugte til hinanden! derefter brugte hun tid med de to andre hver for sig, hvilket også gik fint!
Men da hun så kommer ned i buret så opstår der igen problemer, og de 3 andre får kørt hinanden op! den ny stikker af op på 1. sal (hvilket er hendes nye hejm) problemet er bare, at når der andre kommer der op hver for sig, så går det fint, og de kan ligge i samme hus. men når hun går ned til dem og de er samlet, så begyder det at gå galt!
Hvorfor? er det flokken der ikke vil accepterer hende? men når de ikke har problemer med hende enkeltvis forstår jeg det ikke.. hun er ret skræmt, hvilket jo heller ikke hjælper på situationen, men håber der er nogle der kan give et råd!?

Hilsen Maja

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvorfor??

Indlæg af alatind »

Ja, det kan godt være problematisk med 3 voksne hunner, og så en ny voksen hun, for selvom hun måske ikke vejer det samme som dine andre, så er hun jo stadig ingen unge.

Et stort bur er meget vigtigt, 4 stk damer kræver oftest meget plads for at kunne gå roligt sammen.

Ellers kan du vist bare vente og se om de accepterer hinanden i løbet af et par dage. Der skal selvfølgelig ikke opstå slåskampe, men lidt jagten rundt kan forventes da de lige skal finde rangordenen, og den nye hun kan sagtens ville gøre forsøget med at komme op i rang, og så skal de andre jo indordne sig.

Der er nemlig ikke kun en dominerende og så resten under hende...de har alle en plads, og så kan det tage tid at finde ud af hvem der er 1, 2, 3 og 4 i rækken.
Hilsen Line Tind

Besvar