Klargøring af langhår

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Klargøring af langhår

Indlæg af Lina »

Det meste af klargøringen hører med til den daglige pleje af langhår, og derfor synes jeg ikke at der lige op til udstillingen er så meget extra-arbejde i de racer.

Man bader helst ikke langhårs for tæt på udstillingen... hårstrukturen ændres nemlig af shampoo'en, og det tager noget tid inden hårene lissom bliver sig selv igen. Svenske langhårsdommer kan dog normalt godt lide 'nyvaskede' langhår.
Ellers bader man 2-4 uger inden udstillingen, hvis grisen har behov for det, så pelsen kan nå at komme sig.

Efter et tip fra Nikki Matthews, så bader jeg mine langhårs lidt anderledes end jeg gør med mine korthårs/kæledyr.
Jeg vender bunden i vejret på en spand ude i brusenichen, og sørger for at den står stabilt (en badetøffel eller sådden), så lægger jeg et supersoak håndklæde over og sætter grisen på. Det lange hår falder nu fint ned af spandens sider, sådan at man kan give badet og ikke skulle holde for meget øje med tæer m.m.
Jeg bruger Clean Start som det første... måske bruger jeg en shampoo mere, måske ikke.. kommer lidt an på hvad jeg synes - der er MANGE slags shampoo.
Efter badet, trækker vi lidt i et håndklæde og så føntørrer vi. Skal der wrappes op, så skal man føntørre HELT tør.

Lige før en udstilling, der er jeg så mere hys over om der er filtere osv. mht. wrapperne. Er det en junior uden wrapper, så er jeg så hys med om den har fået tisset på sig. Sørge for at der er ekstra rent i buret.
Nogen dage før, igen typisk om onsdagen, der får grisen Frontline... på maven. Ingen grund til at fedte den i det lange hår.


Nu står man så ofte i den situation lige før en udstilling, at et eller andet dumt kræ lige vælger at tisse på sig selv, ligge i en rød peber eller lign - og hvad så?
Jo, så er man selvfølgelig nødt til at hive den ud under hanen. Tricket er så at gøre så lidt 'skade' på pelsstrukturen som muligt - det er en balancegang. Til mine texel/merino er jeg blevet glad for en tørshampoo, som er lavet til ruhårshunde - den består af 'skum', og jeg synes den ændrer strukturen mindst muligt.
Og så er der alle dem med de lyse numser og tisseskjolderne... hvad med dem?
Jo, der findes altså shampooer til 'hvidvaskning', og de virker faktisk helt okay.. igen kan affedter bruges med fordel. Men det er altså ikke en vidunderløsning. Hvidshampooerne kan godt være lidt hårde ved pelsen, og istedet for at rulle det tunge skyts ud lige før en udstilling, så kan det LANGT bedre betale sig, at man har været på forkant med tisseskjolderne i den daglige vedligeholdelse fra grisen var lille.
Så hvis man står med valget mellem 'hvid pels, men ødelagt struktur' og 'ren pels, men tisseskjolder', så gå efter at have ren pels med tisseskjolder.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Dueholms

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Dueholms »

Hvor gammel skal en langhåret være før man må udstille den?

Toffemis

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Toffemis »

3 måneder.

hvis den er over 5 måneder skal der være stamtavle på, hvis den udstilles som racedyr :)

Dueholms

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Dueholms »

ok tak

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Lina »

og over 5 mdr som klippet langhår
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Dueholms

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Dueholms »

Ok tak for hjælpen

Brugeravatar
Nallesommer
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3045
Tilmeldt: ons 2. jan 2008 01:06
Kontakt:

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Nallesommer »

Hvornår begynder man at wrappe pelsen?
Og wrapper I også klippede udstillingsdyr?
Natalie Sommer
Billede

von_fancy

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af von_fancy »

Nallesommer skrev:Hvornår begynder man at wrappe pelsen? Det plejer vist at være ved 4-5 mdr. alderen, eller så snart der er brug for det.
Og wrapper I også klippede udstillingsdyr? Absolut IKKE!

Brugeravatar
Nallesommer
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3045
Tilmeldt: ons 2. jan 2008 01:06
Kontakt:

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Nallesommer »

von_fancy skrev:
Nallesommer skrev:Hvornår begynder man at wrappe pelsen? Det plejer vist at være ved 4-5 mdr. alderen, eller så snart der er brug for det.
Og wrapper I også klippede udstillingsdyr? Absolut IKKE!
Okay, det synes jeg bare jeg havde set til en udstilling, men det var måske en uklippet :)
Natalie Sommer
Billede

von sortfod

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af von sortfod »

Nej du kan sagtens ha set der.

Der er et par få langhårs opdrætterer som er så forhippet på at vinde og holde de klippede så lange så mulig i pelsen og wrapper de klippede.

Og desværre vinder de også med det en gang i mellem fordi dommeren ikke tjekker om de er max 3 cm længere end bordhøjde som vores standard siger.

Jeg var ude for det til DLK udstillingen i Århus min klippede han var inden for grænsen, men den jeg var oppe imod havde ejeren lige siddet og rullet ud, og så klippet spidserne af. Og det var det. Den var langt over 3 cm.

Men jeg mener ikke det er i dyrets tarv at man holder dem først som u klippet med wrapper og derefter klippet med wrapper.

Jeg har kun haft en wrapper i en klippet en enkelt gang og han var aldrig udstillet som u klippet, og jeg døjede rigtig meget med han tissede på sig selv i den korte tid hvor han manglede det sidste cert. Ellers ville jeg aldrig gøre det. Og det skal siges han heller ikke var over de 3 cm. som standarden foreskriver.

Brugeravatar
Nallesommer
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3045
Tilmeldt: ons 2. jan 2008 01:06
Kontakt:

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Nallesommer »

Okay, tak for svar - så vil jeg lade være med at wrappe ham, var bare i tvivl om hvorvidt det er hvad man gør nu til dags :)
Natalie Sommer
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Marsvin »

Er standarden lavet om til 3 cm.? Før i tiden var det kun 2 cm netop af hensyn til dyrenes tarv (Så de ikke skulle være wrappet hele livet).
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von sortfod

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af von sortfod »

Ja den er 3 siden den "nye" standard udkom.

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Klargøring af langhår

Indlæg af Perlas »

jeg kan godt finde på at wrappe slæbet på de klippede os, EFTER at de er vasket for udstilling ... dvs. de går ikke med wrapper hele tiden, men nogle sviner sig så til bagtil at det er nødvendig mellem vaskingen og udstillingen ... jeg wrapper heller aldri siderne på de klippede, for så lang skal jo ikke pelsen være (selv om reglerne her i Norge siger mindst 10 cm, uden nogen max-grænse). men det skal liges siges at det største problemet her nok ikke er om de wrappes eller ikke, men hvordan man gør det ...
Tine
Billede

Besvar