Hvilke dyr kan udstilles?

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Bente

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Bente »

Hvis du vil have AT pr mail, koster det 200 om året at være medlem

von_fancy

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von_fancy »

Hvis du ønsker AT sendt pr. e-mail:

Junior: Kr. 130,-
Voksen 18-65 år: Kr. 200,-
Husstand: Kr. 250,-
Senior over 65 år: Kr. 165,-

Hvis du ønsker AT sendt pr. alm. post:

Junior: Kr. 165,-
Voksen 18-65 år: Kr. 245,-
Husstand: Kr. 305,-
Senior over 65 år: Kr. 165,-

Ved indmeldelse efter 1/7 betales › kontingent.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af alatind »

Der er, siden denne tråds start, blevet lavet en regel vedr. veteran i kæledyr. Der kræves nu stamtavle på dyr der udstilles i veteranklasse.
Hilsen Line Tind

Nikoline

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Nikoline »

alatind skrev:Der er, siden denne tråds start, blevet lavet en regel vedr. veteran i kæledyr. Der kræves nu stamtavle på dyr der udstilles i veteranklasse.
Hmm.. Hvorfor det?

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af alatind »

Det er bl.a. for at sikre at dyret er mellem 4 og 6 år, som er hhv. minimum- og maximum-alder i den klasse.
Hvis der ikke er tavle på dyret kan dyret i teorien være yngre end 4 år hvilket gør det svært for de ældre dyr at konkurrere imod, da alder har en stor betydning i den klasse. Og et dyr over 6 år må ikke udstilles, da man anslår at et dyr i den alder ikke bør gennemgå det mulige stress der er i forbindelse med udstilling.
Sådan har jeg forstået det...men det er ikke muligt for mig at finde nedskrevne regler om det, tror der mangler opdatering flere steder i regler og vedtægter.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Lina »

jeg ved faktisk ikke om nogen rent faktisk er blevet busted i at 'omgå' aldersreglen, men snyd var oppe og vende da den regel blev lavet.
Både for at forhindre at man snød sig til et ældre dyr, for at derved forøge dyrets chancer... men osse den anden vej, at man fortsatte med at udstille dyrene efter de er fyldt 6 år, hvor man her var enige om at nu var det vist på tide at pensionere dyrene og lade dem gå og hygge derhjemme.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af alatind »

Problemet med lige netop denne regel er også at man altid har kunnet få lavet en stamtavle på et voksent dyr købt uden at kende til afstamning, alder eller noget.
Og så er vi jo lige vidt, hvis jeg køber en gris hos dyrhandleren og anslår den til at være 3┬¢ år, får lavet tavle på den, og den så i virkligheden kun er 1 år gammel.

Det er blevet diskuteret, og jeg ved faktisk ikke om man derfor lavede reglen omkring veteraner mere stram, således at et veteran dyr kun kan udstilles hvis stamtavlen er lavet da dyret var unge? Men det er ihvertfald mest retfærdigt, for ellers er stamtavle-reglen for veteraner i virkligheden ligegyldig.
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

alatind skrev:Problemet med lige netop denne regel er også at man altid har kunnet få lavet en stamtavle på et voksent dyr købt uden at kende til afstamning, alder eller noget.
Og så er vi jo lige vidt, hvis jeg køber en gris hos dyrhandleren og anslår den til at være 3┬¢ år, får lavet tavle på den, og den så i virkligheden kun er 1 år gammel.

Det er blevet diskuteret, og jeg ved faktisk ikke om man derfor lavede reglen omkring veteraner mere stram, således at et veteran dyr kun kan udstilles hvis stamtavlen er lavet da dyret var unge? Men det er ihvertfald mest retfærdigt, for ellers er stamtavle-reglen for veteraner i virkligheden ligegyldig.
Ja det var netop derfor reglen om, at stamtavlen skal være lavet, når den er unge, hvis den skal udstilles i veteran, er lavet :) Desværre vil vores Kasper vist nok ikke kunne udstilles i veteran, selvom hans fødselsdag på tavlen må være meget tæt på den rigtige :doubt:
Billede

von sortfod

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von sortfod »

Enten skal du lave stamtavlen når dyret er en unge.

Eller du skal ha udstillet dyret i kæledyr inden det bliver 4 år, så lave stamtavlen inden dyret bliver 4 år. For ved at du har udstillet dyret i kæledyr før det bliver 4 år tæller den som at du kan dokumenterer dyret alder.

Det er i hvertfald så vidt jeg har forstået det....

von sortfod

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von sortfod »

I AT for april 2008 skrive den daværende HB sådan om veteran reglen:

Den omformulerede regel kommer til at lyde således:

Marsvin kan kun udstilles i Veteranklassen, hvis fødselsdato kan dokumenteres ved at
dyret er født og registreret af opdrætter fra helt lille eller registreret efter nedenstående
eksempler. For alle klasser gælder at dyret max. må være 6 år på BIS finaledagen.

Kender man ikke den nøjagtige fødselsdato på sit indkøbte marsvin følger her nogle
retningslinjer for hvordan fødselsdatoen skal bestemmes:

Hvis man køber en unge med ukendt fødselsdato, kan man "bevise" alder ved at sende
et billede af ungen sammen med stambogsansøgningen, hvorefter stambogskontoret, i
samarbejde med ansøgeren, vil skønne alderen på dyret efter bedste evne.

Hvis man køber et voksent dyr, altså et dyr, der er ovre "ungestadiet", hvor det er umu-
ligt at bedømme om det er 1 eller 3 år. Fastsættes alderen til max. 2 år, fra den dato
stamtavlen laves.

Ved dyr som har været udstillet i kæledyr før, uden stamtavle, sættes en ca. alder ud fra
den oplyste aldersklasse/fødselsdato på pågældende udstilling(er) + tiden der er gået
siden. Her oplyser man altså den alder, der tidligere er angivet til en udstilling.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af alatind »

Aha, ja, det var så det jeg ikke kunne finde i regler og vedtægter, men jeg kan godt huske at have læst det...men er det mon så gældende eller ej?
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von sortfod »

a hvad jeg ved fra GF og som jeg tolker det, så er de regler/vedtægter der er blevet vedtaget gældende. Selvom de pt. ikke er at finde på DMK's HP. Det skulle de meget gerne være i gang med at lave om.

Men HB og alle såsom webmaster, stambog, PR osv. har jo ferie lidt endnu.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af alatind »

nå jo, det er såmænd heller ikke derfor...om det står på hp eller ej er en helt anden snak.
Ja, de skal da holde ferie, selvfølgelig, men det er jo ikke derfor det ikke står der, siden citatet med omformulering af reglen står i AT for over 2 år siden :wink:

men ja, det lyder jo ganske logisk at reglen er gældende selvom det ikke er skrevet ind på hp endnu...
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von sortfod »

Nej nej der er formentligt gået noget ged i det, med bestyrelses skifte, og webmaster skifte osv....

Beklageligt men vi kan håbe der kommer styr på det snarest muligt.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Cillecc »

tusind tak for hjælpen =D
Billede

Besvar