Bylder eller hvad?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Bylder eller hvad?

Indlæg af Mabitha »

Hey!

Jeg opdagede i weekenden, at Arkimedes havde fået en byld på venstre kind, og da jeg så var til dyrlægen med ham i går, opdagede hun endnu to (den ene indeni den anden) på halsen - den ydre var faktisk rigtig stor, så jeg ved ikke, om de kan vokse super hurtigt, eller om jeg skal til at tjekke ham bedre inde under hans halvlange kraftige pels...? Nå, men vi fik dem tømt (via hul lavet med kanyle), selvom det gjorde helt vildt ondt på ham (han skreg som en unge trods bedøvelsen :( ), og det, der kom ud var gullig-hvidt og lignede fransk hotdogdressing (beklager billedet :oops: ) - kun det i den inderste på halsen var lidt mere gråligt i farven. Inden udpresningen føltes de ret faste men kunne flyttes lidt rundt, så de burde, så vidt jeg ved, være bylder. Sagen er, at det, der kom ud, slet ikke lugtede? Er det så stadig bylder?
Dyrlægen mente i øvrigt, at det nok var pga hans tænder, men han har ellers ikke haft problemer og har holdt sin vægt ok trods en hård omgang med kastration i slutningen af juli. Hun kunne i øvrigt heller ikke se noget særligt på hans tænder, og ud fra alt, hvad jeg har læst, så er der normalt heller ingen sammenhæng mellem bylder på kinder/hals og tandproblemer - er det også jeres erfaring? Og er der nogen, der før har oplevet, at et marsvin havde hele 3 bylder på ├®n gang?
Hun har i øvrigt ordineret både baytril og ronaxan i 10-14 dage - vil det kunne tage resten, eller vil han skulle have dem tømt igen? Lige nu virker han lidt hævet de to steder, men det er vel ikke så mærkeligt? Jeg har i hvert fald ikke lyst til at rode alt for meget de to steder de første par dage, så ondt som det gjorde på ham... :/
Og til sidst: Hvordan giver I piller? Jeg forsøgte at følge dyrlægens anbefaling at blande den knuste halve pille i lidt juice, men det blev til alt for meget væske, og hans ansigtsudtryk, da han smagte juicen var ca. sådan her: o.O, så det var ikke en succes. Jeg har overvejet at give ham pulveret på et stykke agurk i stedet, hvad tænker I?

På forhånd rigtig mange tak! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Bylder eller hvad?

Indlæg af Mabitha »

Jeg læste et sted herinde på forum, at ronaxandosis kun er 2,5 mg/kg marsvin, men dyrlægen har ordineret en halv pille, dvs. 10 mg om dagen + den ene ml baytril - hvad siger I til det?? Han vejer jo kun knapt 1,5 kg... :?
Jeg prøvede i dag med en knust pille på en tynd skive agurk, men det ville han slet ikke røre, så jeg endte med at stoppe en kvart pille (5 mg) i munden på ham og så give ham et par persillestilke bagefter, og selvom han absolut ikke var tilfreds med det, så kom det hele i ham, så det er nok den vej, jeg må følge fremover. Jeg stoler generelt på min dyrlæge (Jagtvejens Dyreklinik), men jeg turde altså ikke give ham fuld dosis, når den nu ligger så langt fra det, jeg læste herinde - jeg må vist få ringet til hende igen fredag og spørge ind til det...
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Bylder eller hvad?

Indlæg af Mabitha »

Skrev forkert: 0,15 ml baytril om dagen..
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Bylder eller hvad?

Indlæg af Kjelin »

Ronaxan 2,5 mg/kg to gange om dagen. Så umiddelbart ville jeg ikke være så nervøs mht dosis :)
Undrer mig dog over at han både skal have Baytril og Ronaxan, men ring evt. og forhør dig hos dyrlægen.

Mht. bylder hos marsvin så er man ofte nød til at holde dem åbne og skylle ind i dem hver dag således at de kan hele indefra og ikke bare lukker til.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Bylder eller hvad?

Indlæg af Mabitha »

Kjelin skrev:Ronaxan 2,5 mg/kg to gange om dagen. Så umiddelbart ville jeg ikke være så nervøs mht dosis :)
Undrer mig dog over at han både skal have Baytril og Ronaxan, men ring evt. og forhør dig hos dyrlægen.

Mht. bylder hos marsvin så er man ofte nød til at holde dem åbne og skylle ind i dem hver dag således at de kan hele indefra og ikke bare lukker til.
Den udskrevne dosis er på 10 mg i alt om dagen, så med hans vægt taler vi om ca. 6,5 mg/kg/dag, hvilket jo næsten er 2,5 gange normal dosis... Jeg talte med dyrlægen i fredags, og hun mente sagtens, at jeg kunne give ham det hele, men at jeg også kunne nøjes med halv Ronaxandosis, hvis jeg var for bekymret for at give ham for meget. I øvrigt mente hun at antibiotikaene burde klare resten af bylderne, hvorfor de næppe behøvedes at blive tømt igen. Hun var i øvrigt stadig ret sikker på, at det har med tænderne at gøre, så der vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer!! Har de dyr, der har haft bylder på kinden mv. haft eller senere fået tandproblemer? Kan der være en sammenhæng? Jeg håber det virkeligt ikke, da jeg allerede har mistet Miel på den konto! :(

Nå, fredag til mandag har jeg så givet ham fuld dosis antibiotika, men i går begyndte jeg kun at give ham halv Ronaxandosis, da både bylden på kinden og - tror jeg - den yderste på halsen er sprunget (den sidste er der endnu, men er ikke så stor), og da hans mave tydeligvis ikke fungerer 100% med al den bakteriedrab (nogle meget ildelugtende prutter :? ). Samtidig må jeg bare ikke give ham hverken medicin eller Zoolac trods persille-bestikkelse - han bed endda hul på min tommelfinger her den anden dag! Møjdyr!

Begge gange, hvor jeg opdagede en sprungen byld, havde huden allerede lukket sig sammen og det var helt tørt, så jeg har ikke rigtigt kunne skylle eller andet - den, der allerede var sprunget søndag aften, er heller ikke kommet igen siden, så jeg går ud fra, at de to sprungne er ok/væk nu.

Så hårdt som det var for ham (og mig!) at få tømt bylderne hos dyrlægen, og at de så kommer lidt igen bagefter, hvorefter de så springer alligevel, så overvejer jeg kraftigt at lade dem sprænge helt af sig selv en anden gang - hvis de er sprunget, mens jeg eller min mand var hjemme, har ingen af os i hvert fald hørt ham pibe eller skrige i smerte af det, og han har heller ikke bagefter virket spor påvirket af det... Selvfølgeligt ville de jo nok være blevet meget større, når de sprang, end hvad der har været tilfældet nu, men alligevel...?

Tak for hjælpen indtil videre i hvert fald - jeg skal nok komme med lidt opdateringer ind imellem!
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar