Dårligt øje

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Luna
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne

Dårligt øje

Indlæg af Luna » tirs 30. apr 2013 16:54

Jeg har en kastrat gående. Han er søn af en dyrehandler hun jeg købte for i Nov. 2011. Han er født i dec. 2011 (mener jeg at kunne huske)sammen med sin søster og bror.
Han var meget lille ved fødsel og det var touch and go om han klarede den. Vi måtte bla. ind og støtte med babymos for at få ham med.
Hans bror var ham stærkt overlegen vægtmæssigt opvæksten igennem. Men han har stabiliseret sin vægt på 1100 g her hvor han er snart 1½ år gammel. Ved fødsel led han af mælkeøjne. Det fik vi bugt med, men det ene øje var altid mindre og mere lukket end det andet. Dette øje har været i behandling for den grålige farve flere gange siden ved min dyrlæge. Hans syn på øjet er kommet og gået og vi har hele tiden haft fornemmelsen af at han kun så lys og skygger med det.
Kastrationen af ham viste han havde en testikel der sad langt oppe og var svær at grave ud. Dog kom han gennem dette uden mén.
Han er generelt dårlig til hans egen hygiejne specielt hans øre skal renses op for dem passer han slet ikke selv.

Han lyder meget skravlet lige umiddelbart men han popcorner, æder som tærskeværk, nusser sine 3 damer og er vældig aktiv med at hoppe og kravle over ting osv.

men nu har han så igen bøvl med det øje.

Hvad ville i gøre?

Har kontaktet dyrlægen og venter at hun ringer igen.

I kan se billeder af det her: http://www.heste-nettet.dk/lodge/179992/ (håber jeg).
Hilsen Zarah , Gajolen og Krøllebøllerne.

Maria Voigt
Videnspanel
Videnspanel
Geografisk sted: København N

Re: Dårligt øje

Indlæg af Maria Voigt » tirs 30. apr 2013 17:51

Jeg er ikke medlem af hestenettet, og kan derfor ikke se billederne.
Har dyrlægen undersøgt hans følesans forskellige steder på kroppen? Du skriver at øjet har en grålig farve - kan du beskrive det lidt nærmere? Hvad er han blevet behandlet med og hvor længe ad gangen?

Det ville være dejligt med nogle skarpe close-up billeder (med blitz) af begge øjne samt et hvor man kan se dem begge på een gang :)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Luna
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne

Re: Dårligt øje

Indlæg af Luna » tirs 30. apr 2013 18:06

åh det er lige præcis sådan nogen billeder jeg har lagt op... :(

Hans følesans fejler intet. Og som sagt er han meget aktiv.

Han er behandlet med fucitacalmic (staves?)

Jamen øjet er gråt. Væsker ikke. Han kan ikke se. Er ikke udtørret. Har altid været meget mindre end det andet.. ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det. Det ligner ikke grå stær hvis jeg googler det, ikke lige umiddelbart.
Hilsen Zarah , Gajolen og Krøllebøllerne.

Besvar