Farvegenetik del 5. Om E - genet

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pavon

Farvegenetik del 5. Om E - genet

Indlæg af Pavon »

E-genet = Extension-genet, kan forklares ved at genet bestemmer hvor meget eller om mørk farve tillades. Ligesom C-genet har også dette gen mere end bare dominant og recessiv variationen. Der er nemlig 3 muligheder.

E = Fuld udstrækning. Mørk farve ses på hele dyret, altså ensfarvet sort eller chokolade(eller agouti).

ep = Delvis udstrækning. Både lys og mørk farve tilades. F.eks sort/gylden.

e = Ingen udstrækning af mørk farve tillades. Dyret har ingen mørk farve, man kan altså kun se farve fra den lyse gruppe.

Der hersker, som ved C genet, også ved E genet tvivl om den er fuld dominant over for de 'laverestående'mutationer, da der som nogen sort/chokolade avlere godt ved, kan være problemer med gyldne hår på et ellers renavlet ensfarvet sort/chokolade marsvin.

Når nu man sammensætter de genkoder jeg har været inde på, altså ABCDE vil den, atter engang, opmærksomme læser, kunne regne ud, at selv om A genet er dominant og som sådan altid bør kunne ses (marsvinet kan ikke være agouti bærer fra A genet), så kan agouti farven alligevel godt være til stede men skjult, hvis nu dyret har genkoden ee, e skjuler jo alle farve fra den mørke gruppe og det gør at f.eks en ensfarvet gylden godt kan være agouti 'indenunder'... Sikke noget.

Næste afsnit bliver om P, Pinkeye genet. Dette gen har givet grund til mange spændende 'debatter', men det er altså dette gen der giver de 'ægte' rubin farvede øjne :wink:
Senest rettet af Pavon tirs 10. jan 2006 00:51, rettet i alt 1 gang.

Myrina

Indlæg af Myrina »

Mere mere mere...må bare have mere !!!


Tak for dit store arbejde med at gøre det forståeligt =D>

Pavon

Indlæg af Pavon »

Tak tak... Jeg får det jo selv opfrisket ved at prøve at nedfælde det. Putter P genet på i løbet af en ├é┬¢ times tid.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Jeg har også læst et par steder at dyr med genkoden Eep kan ha de der famøse gyldne hår...

Og i øvrigt ret sjovt med at ee maskerer bl.a. agouti. Det gør det også hos guldhamstere. Der er mange lighedspunkter :wink:

Pavon

Indlæg af Pavon »

Jeg mener at ret så mange af de der bogstaver går igen hos alle pattedyr og at de også betyder det samme. Der er så lidt forskel på hvor mange mutationer der hos hvert dyr. D genet findes f.eks ikke hos marsvin så vidt vides, men hos mange andre dyrearter giver den recessive form af D "blå".

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Ja, der er meget der går igen. Jeg er forholdsvis godt inde i guldhamster, dværghamster (alle arter), ørkenrotte og musegenetik. Så det er jo rart, at der er nogle lighedspunkter at trække på. Dog er der også nogen ting, der er modsat, især mht. navngivning af varianterne... Fx. er aa pp = dove hos både hamstere og mus, men en ørkenrotte i dove er aa Cch pp. En ørkenrotte med aa pp er lilac. Det forvirrer jo lidt :wink:

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Jeg er snart ved at gå helt i spåner over det ski** E-gen. Det passer bare slet ikke med de kuld jeg har lavet på det sidste...

Bl.a. har jeg lavet både enfarvede sorte, ensfarvede gyldne og tofarvede sort/gyldne i et kuld fra 2 sort/gyldne forældre...

Og når man nu gerne vil avle 2 og 3 farvede så er E-genet jo ret vigtigt at ha styr på.

Så hvis nogen kan komme med mere info, så ville det altså være lækkert.

maria2aaen

Re: Farvegenetik del 5. Om E - genet

Indlæg af maria2aaen »

Pavon skrev: Der hersker, som ved C genet, også ved E genet tvivl om den er fuld dominant over for de ├óÔé¼┬Ølaverestående├óÔé¼┬Ø mutationer, da der som nogen sort/chokolade avlere godt ved, kan være problemer med gyldne hår på et ellers renavlet ensfarvet sort/chokolade marsvin.
Min sort/skimmel han har lige netop de der "famøse" 3-4 gyldne hår i hans ellers kulsorte bundfarve og skimmel pels med hvide hår.

Har du noget info om hvad der sker, hvis sådan en han sættes på en ensfarvet hun med lyse gener (de der "pheao...")? kan man få to farvet i varianterne gylden/sort ud af det?

Pavon

Indlæg af Pavon »

Det er ikke til at svare på, når man ikke ved hvad de bærer på :-) Hvis den mørke er EE, så vil ungerne blive mørke, men hvis den er Ee(p) kan den give 2 farvet videre. Den mørke kan også være Ee og parres den med en ee kan der komme enten mørke eller lyse og ja, der er mange muligheder :-) og oven i skal tages forbehold for at genet måske ikke er fuldt dominant.

Jeg har tit haft tanken om at "putte bogstaver på" alle mine dyr, også de tidligere, men det er godt nok et stort arbejde ;-D

Besvar