Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Til præsentation af nye indkøbte mutter
Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Indlæg af Mysteries »

Efter at det overhovedet ikke er gået med min projekt CH-teddy (min skønne avlshan Gonzo udviklede et tandproblem og blev aflivet i april, ingen af de CH-teddy hunner han gik med blev drægtige, hvoraf den ene er for gammel nu og den anden for fed - og så egner jeg mig slet ikke til at skulle trimme pels, hvilket man også skal på CH-teddyerne), har jeg nu i stedet kastet mig over et mini opdræt af alpaca/peruaner. Jeg har altid godt kunne lide de langhårede, og har haft langhårede marsvin stort set altid, i mere eller mindre grad. Med Cassie og Alvin er jeg for alvor blevet forelsket i alpacaer - desværre kan ingen af dem få unger (og godt det samme, med de skavanker Alvin render rundt med). I stedet har jeg nu indkøbt mig en alpaca han og en peruaner hun, og har i forvejen en peruaner hun jeg kan bruge til projektet. Jeg håber at kunne lave alpacer med tegninger (Ikana er fox) eller skimmel (Kiddie er skimmel), så det bliver lidt sjovere end de traditionelle 1-, 2- og 3-farvede.

Nå, men til præsentationerne...

Her har I Sir Tobys Milton, en dejlig creme/hvid alpaca han på snart 2 år. Han har lavet mange unger, og er efter sigende effektiv med hunnerne, selvom han er sød over for dem. Jeg må sige at da Ikana kom i brunst, var der kun et par piv at høre om natten, men om morgenen var der ingen tvivl om at arbejdet var gjort - der var endda prop i...
Milton har et skønt temperament, rolig men nysgerrig. Pelsen ser kedelig ud i øjeblikket, formentlig fordi han har gået i avl så længe. Håber den kommer igen. Han har været god tidligere, og har lavet mange fine unger.

Billede

Billede

Det her i Sir Tobys New Kid in Town, herhjemme kaldet Kiddie. Sort skimmel peruaner. Jeg er faldet pladask for hendes fantastiske farvefordeling, den helt klare og rene sort og hvide, og så har hun lækker tyk pels. Temperamentet må vi arbejde på - hun er stadig en frygtsom en.

Billede

Billede

Den sidste der skal være en del af trioen, er Sir Tobys Ikana, som jeg har haft siden hun var en unge. Hun er snart 2 år og har tidligere fået kuld med en CH-teddy (hvor jeg fik min fantastiske Micro fra). Forhåbentlig ramte Milton plet i første forsøg og der kommer unger sidst i august.

Billede

Billede

... og CH-teddyerne? Tjah, de kommer til at gå her som kæledyr, de to tøser jeg har. Særligt Vivi har en høj stjerne her, selvom vi kæmper en hel del med vægten (intet af det jeg har forsøgt har fået hende til at tabe sig). Men hvem kan da stå for det her fjæs?

Billede
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Indlæg af Ulla »

Tillykke med dine nye mutter, håber at du får lidt ud af dem. Vivi er en rigtig dejlig pige, vi ved jo hun kan få unger, det fik hun jo hjemme hos mig, men med vægten er det jo pass├® :doubt:

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Indlæg af Mysteries »

Ulla: Ja i hvert fald indtil videre... Hun kravler støt op mod de 1400... Nu er Micro blevet kastreret, så han kan gå og kæreste med hende uden problemer. :) Det er sødt som han forguder hende :D :hjerte
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Indlæg af Lina »

... vi kan hermed konkludere at Micro tænder på 'store quinder'
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Indlæg af Mysteries »

---he he ja :) Og når han så selv er en lilleput på lige godt og vel 1 kilo... :D Selvtilliden fejler ingenting.
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Så skal jeg i gang med alpaca/peruaner

Indlæg af Ulla »

Det ser vi jo også i vores verden, tynde mænd der er sammen med kvinder der er godt i stand, og så kan han jo altid sige alt det her er mit :bgrin: :bgrin: :bgrin: :bgrin:

Besvar