Gammelt marsvin

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Gammelt marsvin

Indlæg af Treschow »

Min gamle dreng, Broder Fladpande, er nu tæt på 5┬¢ år, og i løbet af de sidste 2-3 mdr er jeg for alvor begyndt at kunne fornemme hans alder. Indtil da var han meget aktiv, drak og spiste normalt og brummede grundigt af burkammeraten. Nu synes jeg efterhånden han drikker væsentligt mere, han er blevet tyndere at se på og han er ikke nær så aktiv. Jeg synes også der er kommet lidt skygge over øjnene og gråt omkring munden, men det kan være indbildning fra min side.

Hvad kan jeg gøre for at gøre ham det behageligt? Han spiser stadig masser, og hyggeputter når han er oppe i hænder. Fordi det er sket så gradvist, har jeg ikke været så opmærksom på en vægtændring, men jeg vil vurdere at der er røget 100 g over det sidste halve år, altså fra jeg kan huske at han ikke havde ændret sig endnu og så til nu hvor jeg kan se en forandring.

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gammelt marsvin

Indlæg af Ulla »

Det at han drikke mere er nok tegn på at hans nyrer ikke er hvad de har været og hvad vægten ang. vil jeg tro at tabet på 100 gram over et halvt år er ok, men det ved Mysteries meget mere om, og hun skriver nok også på dit indlæg når hun ser det.
Jeg har mine marsvin på vægten en gang om mdr. netop for at holde øje med deres trivsel, det er en god måde at se om de er ok.
Eller hvad sige du Mysteries?

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Gammelt marsvin

Indlæg af Treschow »

Jeg er også blevet meget mere opmærksom på at veje dem jævnligt, efter jeg opdagede ændringen i hans adfærd. Indtil da har han opført sig som aldersløst marsvin, så det er lidt et chok at han pludselig er begyndt at blive gammel.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gammelt marsvin

Indlæg af Mysteries »

Det kunne godt lyde som om det kunne være nyrerne der er begyndt at virke dårligere. Jeg har selv en hun jeg mistænker for det samme, og hun har tabt sig måske 200 g over de sidste 3-4 måneder. Man skal altid holde øje med vægten, og reagere på gradvist vægttab, da det kan skyldes mange forskellige ting, inkl. nyresvigt og tandproblemer. Den øgede drikkelyst kan også skyldes problemer med urinvejene i øvrigt (blærebetændelse, sten/grus) og sukkersyge. Man skal passe på ikke at fokusere for meget på ├®n ting, men sikre at man har udelukket andre lidelser, inden man tænker nyresvigt. Dvs. måske lige tjekke at urinen er okay, at tænderne er okay, så det ikke er derfor at dit marsvin taber sig.
Det er begrænset hvad man kan gøre hvis det er nyresvigt, men nogle af de ting man kan overveje er at sikre at kalk-indholdet i kosten ikke er for højt (kig evt. på posen med tørfoder - nogle af de gode produkter hvor der er tænkt i sådan noget har kalkindhold på 0,6-0,8 %) og evt. give fosfatbindere som man bruger til hund og kat. Kalken er fordi marsvin udskiller kalk via urinvejene, dvs. det skal også udskilles i nyrerne, og virker de ikke optimalt kan der ske en ophobning af kalk i nyrerne. Fosfatbindere (f.eks. Ipakatine pulver) bruges til katte med dårlige nyrer, og binder fosfat som nyrerne har lidt sværere ved at udskille. Det er ikke noget jeg selv har afprøvet, men noget af den nye viden jeg har fået på en stor veterinær kongres i England sidste uge (hvor jeg selvfølgelig fulgte så mange forelæsninger om kaniner og marsvin som muligt :) ).
Sørg endelig også for der altid er godt med væske - der er brug for ekstra væske både hvis det er nyrer og/eller andre urinvejsproblemer.
Christina

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Gammelt marsvin

Indlæg af Treschow »

Mange af de ting du nævner har jeg allerede kigget på uden at tænke over det. Han æder på livet løs, tænderne er så absolut i orden (hilsen min storetå - av :lol: ), bevæger sig fint og jeg har også observeret ham tisse, hvilket ikke ser anderledes ud end de tre andre grise. Jeg har fundet et vægtnotat jeg har taget omkring jul, og kan se at han har tabt omkring 200 g, men den sidste måned har han ligget fast lige omkring 850 g med udsving på max 10 g.
Hovedkosten er hø fra Skovly hø (Gnaverruten), og så får de alle sammen CAK-foderpiller der har 0,99% kalcium og 0,66% fosfor, hvilket jeg så kan forstå er et lidt højt kalkindhold hvis det er nyrerne der er begyndt at skrue ned. Vil det være relevant med en fosfatbinder i dette tilfælde? Han har altid vand til rådighed, jeg fylder flasken morgen og aften for at være på den sikre side.

Er der noget frugt, grønt og snacks jeg skal være opmærksom på at give ham mere eller mindre af? De får gulerod, peberfrugt, div. kåltyper og salater, rødbede og lidt selleri her og der, men lever som sagt primært af høet. Han er glad for tørret johannesbrødfrugt og tørrede ærteflager, men får ingen af delene i overmål.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gammelt marsvin

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes at Josephine har skrevet ud af at der er mange lucernestængler i høet i øjeblikket. Mit er i hvert fald meget stift. Lucerne har vist et ret højt indhold af calcium og nok ikke det smarteste. Jeg har indkøbt lidt alternativt hø så jeg kan blande det op til min egen mut (Cassie) som jeg selv mistænker for nyreproblemer. Af samme årsag har jeg indkøbt Ipakitine fosfatbinder. Men nu nærlæser jeg på pakken og kan se at der er ret meget calcium carbonat i - og når marsvin har grus/sten i blæren er det oftest calcium carbonat det er lavet af - så måske er ipakitine ikke så smart igen... Jeg vil i stedet i morgen kigge nærmere på Renalzin (http://www.renalzin.co.uk/en/vet-centre ... /index.php), som lader til at komme ud over problemet med calcium carbonat. Det smager så sikkert ad H til...
Jeg har ikke så stort overblik over hvilket grønt der indeholder meget kalk. Du kan sikkert finde lister på nettet over det. Men ellers plejer jeg at gå efter devisen, at hvis man fodrer meget varieret, så fodrer man nok ikke for meget af noget forkert.
Min egen Cassie er gået fra 1250 g i sin velmagtstid til nu under 1 kg (3 år gammel). Hun er stadig frisk og spiser med god appetit, men har helt tydeligt tabt muskelmasse. Jeg har tjekket tænderne i dag og målt hendes blodglucose (omtrent noget af det eneste man kan få blod nok til, medmindre man skal ud i at bedøve hende og tage en blodprøve fra halsvenen), og begge dele var normalt. Tisse gad hun ikke for mig, men ellers kunne man også se på om der var noget unormalt der. Og ingen tumores at mærke i bughulen, eller mislyde fra hjertet eller noget. Hvis du vil udelukke diabetes, kan dyrlægen teste urinen og måle blodsukkeret ved at klippe en negl over (ja det er virkelig tarveligt, men det er nok den bedste måde at få den dråbe blod på, som man skal bruge til et glukometer).

Som du kan se er der en del id├®er her, men jeg vil også sige at jeg synes det er okay ikke at gøre en hel masse ud af det, men bare lade dem leve som de plejer så længe de har det godt. Jeg har efterhånden været igennem det med en del marsvin, og forkæler og nyder dem så længe jeg har dem, og den dag de så ikke længere har lyst til at spise, bliver dårlige eller noget i den stil, så skal de have fred. Jeg kunne aldrig drømme om at tvangsfodre et nyresygt marsvin, for det ER ikke noget de nogensinde bliver raske af. Men jeg synes heller ikke der er grund til at aflive dem straks de taber de første par hundrede gram, men ellers virker til at have det godt.
Christina

Besvar