Dyrlæge/dyrlægevagt

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Pia Brokær »

Kære muttefolk.

Hvis man skal have et dyr aflivet i en weekend, er der så kun dyrlægevagten at kontakte? Jeg tager SELVFØLGELIG afsted hvis jeg skønner dyret har ondt, men jeg ville blot høre, om der var steder (andet end evidensia) nær Hillerød som man kan kontakte en lørdag/søndag? Måske I ved det.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Lina »

åååh det tror jeg umiddelbart ikke :(
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Mysteries »

Hvis du bor i Hillerød, så gætter jeg på det nok kun er Evidensia, uden dog ellers at kende området så godt. I de områder hvor der ikke er et dyrehospital, har dyreklinikkerne som regel en vagtordning, hvor de skiftes til at have vagt i weekenden.
Christina

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Pia Brokær »

Tak. Ja, evidensia har åbent.. Men om de kan tage mig ind med så kort varsel, ved jeg ikke. Jeg ser om det er forsvarligt at vente til i morgen, ellers må jeg en aftentur til helsingør. Tak for hurtige svar.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Mysteries »

Hvad er der galt med dit marsvin? Måske kan jeg hjælpe dig med at bedømme det, og ellers kan du altid ringe til klinikken og høre dem hvad de mener.
Christina

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Pia Brokær »

Det er min hun på lige knapt 700 g ( gammel pensionist)... Hun spiser og er glad, men har pludselig fået meget hævede kønsorganer, og er simpelthen smurt ind i tis. Du nævnte sidst, at det kunne være nyrerne.. Dette er der vidst ikke tvivl om længere.. Men var til dyrlægen for 3 uger siden, hvor jeg egentlig havde besluttet, at hun skulle til himmels.. Dyrlægen fik mig dog overbevist om, at det stadig var forsvarligt, så jeg aflivede ikke.. Nu sidder jeg så og fortryder helt vildt, og har en lille dreng der ligger og sover, et marsvin der ikke har det godt - og har talt en med dyrlægevagt, som blev ved med at sige at jeg kunne se det an, da det jo er meget dyrt.. Jeg ved det er dyrt! Men det betyder ikke noget.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Mysteries »

Så længe hun spiser og virker vågen, og ikke virker smerteplaget, så vil jeg mene at hun kan være ok de næste par dage. De hævede kønsorganer kan også være pga. hormoner, en brunst måske eller cyster på æggestokkene, som 80 % af vores hunner får. De kan også virke mere fremtrædende jo tyndere hun bliver, og måske derfor virke hævede? Det er klart at det nok ikke varer længe før det går den forkerte vej, og vil hun først ikke spise eller virker som om hun har ondt, så skal hun hjælpes herfra. Men som du beskriver det, vil jeg også vurdere at du kan tillade dig at se det an over weekenden, nyde de sidste dage med hende, gøre hende det mere behageligt ved at vaske hende bagi, give hende masser af nus og forkælelse, og så se på mandag om det måske er tid at sige farvel.
Det er den ene måde at se det på, at give sig selv mere tid til at sige farvel og spare de ekstra penge og det ekstra besvær det måtte koste (hvis det f.eks. er et problem at komme hjemmefra nu/i weekenden). En anden måde er at du spørger dig selv om du og din søn vil få mere ro af at få det gjort i weekenden, selvom det koster ekstra, men så er det overstået inden mandag hvor du måske skal på arbejde (det ved jeg jo ikke noget om). Så skal du ikke gå og være bekymret og ked af det hele weekenden i forventningen om hvad der skal ske på mandag.
Summasumarum: Jeg vil mene at du godt kan tillade dig at vente et par dage, sålænge du holder øje med hendes velbefindende. Lyt til dig selv og mærk efter hvad du har mest brug for.
Christina

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Pia Brokær »

Tak for dejligt og sødt svar. Jeg har fået fat i en dyrlæge, som hjælper hende videre i dag kl. 14.00.. Jeg synes simpelthen at det bør være nu, hvor der bare er en anelse værdihed tilbage... Men det er godt nok svært. Det bliver et farvel til dyr for mit vedkommende (efter 11 år med enten hamster eller marsvin), og min dreng på 1,5 år bliver også forvirret, da han selv peger på posen med gulerødder, og fodrer dem 3 gange om dagen. Men! Nu skal det være.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Mysteries »

Det var godt du fandt en løsning. Jeg er ked af du må miste din lille hun. Selvom tiden måske ikke er til det nu, kan det jo være du kan genoptage dyreholdet om nogle år.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det gør mig ondt med din søde gamle pige Pia :cry: Tak fordi du har givet Sigurd en dejlig tid hos jer, og passet ham så godt. Jeg er sikker på han har nydt det :hug
Billede

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Dyrlæge/dyrlægevagt

Indlæg af Pia Brokær »

Tak skal I have. Det er noget tomt i huset nu, men tusinde tak for lån Rikke. Han har været så sød<3

Besvar