Lydenes betydning

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Kanubi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 21:20

Lydenes betydning

Indlæg af Kanubi »

Hej Alle

Jeg er ny her og glæder mig til at blive klogere med jeres hjælp.

Vi købte et dejligt lille marsvin for en uge siden og vi elsker det. :hug
Den er sød og tålmodig med pigerne ( 6 og 8 år) og hverken bider eller river os.
Pigerne er selvfølgelig vilde med den og vil lære alt om dens adfærd og vil selvfølgelig sidde med den hele tiden og nusse(hvilke de ikke får lov til, bare rolig)

Jeg selv har haft marsvin som barn, men det er efterhånden mange år siden.
Jeg kan dog huske at de "blob-blyb" lyde og når den næsten "spinder" så betyder det at den har det godt og er glad og tilfreds.
Vores spørgsmål går mere på:
1. Når den laver lyden der lyder som et maskingevær, betyder det så "Hold dig væk"?
2. Hvorfor laver den kalde lyde(de der skrig, som vil den have mad) når den bliver sat ned i buret efter den har siddet og nusset hos os og lavet blob lyde? Jeg forstår det ikke. Betyder det den er glad for at komme tilbage i buret?

Jeg håber I kan hjælpe os i vores forvirring.

Knus
Kanibi
I familie med det mest fantastisk søde marsvin Lilli.
---------------------------------------------------------------

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Lina »

Brummelyden kan osse betyde at den er utryg.

Kaldelyden, det er sandsynligvis fordi den er alene(?). Marsvin er flokdyr, og de har det derfor ikke optimalt uden en ven (af samme køn) at gå med. Så hvis den er alene-marsvin, så vil jeg anbefale at den får sig en kammerat. Grunden til at det skal være af samme køn er, at ellers så vil hunnen få kuld på kuld på kuld på kuld.. osv. Udover at man står med unger hver 10. måned, så er det et hårdt liv for hunnen, plus at det ikke altid er helt ukompliceret med de drægtigheder og fødsler. Der kan gå rigtigt mange ting galt, og det ender ikke altid godt og kan være dyrt i dyrlægeudgifter.

Når I har to små piger, så er det jo heller ikke helt tosset at de så kan sidde og nusse med et marsvin hver ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Kanubi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 21:20

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Kanubi »

Det er også vores mening af vi skal ha en kommarart til lille Lilli. Men vi vil gerne vente til Lilli er blevet tam.
Så tænker vi at det er nemmere at få nr 2 tam.
Er det ikke meget fornuftigt?
I familie med det mest fantastisk søde marsvin Lilli.
---------------------------------------------------------------

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Lina »

ja og nej. At der er flere betyder ikke at det bliver sværere at få dem tamme. Se på det sådan her, den 'ensomme' er ked af at være alene uden artsfæller, hvor en artsfælle betyder tryghed... som igen gør at alle de andre ting kommer nemmere.
Jeg ville helt bestemt finde en ven til hende hurtigt, for det kan betyde virkeligt meget for en lille gris der føler sig helt alene i verden :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Marsvin »

Lina skrev:Brummelyden kan osse betyde at den er utryg.

Kaldelyden, det er sandsynligvis fordi den er alene(?). Marsvin er flokdyr, og de har det derfor ikke optimalt uden en ven (af samme køn) at gå med. Så hvis den er alene-marsvin, så vil jeg anbefale at den får sig en kammerat. Grunden til at det skal være af samme køn er, at ellers så vil hunnen få kuld på kuld på kuld på kuld.. osv. Udover at man står med unger hver 10. måned, så er det et hårdt liv for hunnen, plus at det ikke altid er helt ukompliceret med de drægtigheder og fødsler. Der kan gå rigtigt mange ting galt, og det ender ikke altid godt og kan være dyrt i dyrlægeudgifter.

Når I har to små piger, så er det jo heller ikke helt tosset at de så kan sidde og nusse med et marsvin hver ;-)
Ikke hver 10. måned. Hver 10. uge.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Mysteries »

Jeg er enig med Lina. Kaldelyden/madhylet er det samme som "jeg er blevet væk fra flokken"-hylet. Det er ungens/det unge marsvins kalden efter dens flokfæller, så hvis hun siger sådan når I sætter hende i bur, synes jeg det virker som en stærk indikation på at hun har brug for selskab - hun bliver simpelthen ked af det når I sætter hende ind, fordi lige nu er I hendes eneste flok!
Den korte staccatobrummen er en lyd de siger når de er utrygge.
Mht. tamhed, så skal de nok begge blive tamme - som Lina siger, når man er tryg og glad, så er det nemmere at møde verden. Og hun lyder jo som om hun allerede er godt knyttet til jer. Det kan hun så give videre til en burfælle. Det må være den meget tid I bruger på hende - det er det der gør dem tamme :) .
Christina

Kanubi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 21:20

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Kanubi »

Tak for jeres mange svar.

Vi er meget glade for lille Lille. Mine piger er også ved at lære at de skal være rolige når de sidder med hende.
I går sad begge piger 30 minutter efter hinanden med Lille Lilli og hun nød det. Hun sang/spant og nød at blive nusset og kysset.
Jeg har bestilt en løbegård som er stor, så hun også kan komme ud og få rørt kroppen lidt mere. Hun hygger indtil videre kun i sofaen hvor vi laver et lille område med vores kroppe. Der hopper hun rundt og op på os og snuser, sidder og vasker sig og ÔÇØpøllerÔÇØ en masse. Hun går sjovt nok amok som en pølle-fabrik når hun blir ÔÇØsluppet løsÔÇØ. #-o

Hun er blevet meget mere aktiv bare på den uge vi nu har haft hende og i går fik hun ÔÇØroterende fis i kasskettenÔÇØ i buret efter der var blevet ro i huset. Hun løb og løb rundt om hendes hus. Det så skide skægt ud. Så vi ser frem til løbegården ankommer.

Jeg kan godt høre at vi må blødgøre farmand for nr. 2 marsvin lidt før end planlagt. Men det skal nok gå. Han kan jo se hvor engageret tøserne og jeg er (og ikke mindst meget gladere).
I familie med det mest fantastisk søde marsvin Lilli.
---------------------------------------------------------------

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Lina »

Et godt argument er jo den med at så har de en hver ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lydenes betydning

Indlæg af Mysteries »

Lina skrev:Et godt argument er jo den med at så har de en hver ;-)
Ha ha jeg tænkte det samme. Og det ser endnu sjovere ud når den ene popcorner (som det hedder når de render rundt og hopper og vrider sig i luften) og den anden bliver smittet og de så begge to gør det.
Christina

Besvar