Gonzo og Ikana

Her kan du fortælle om planlagte kuld / nuværende parringer.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Så er der omsider kuld på vej hos Little Mysteries' opdræt.
Dr├Âmboets Gonzo, sort/hvid broken fox og sikkert magpie CH-teddy er far, og mor er Sir Tobys Ikana, en sort/hvid broken fox peruaner med fejlhvirvel. Jeg tænker der nok kommer broken fox unger med sjov pels :)
Der er tydeligt noget at mærke i Ikanas mave nu, og da jeg har set parring d. 23.2. regner jeg med fødsel omkring d. 4.5. Jeg glæder mig rigtig meget, og håber at Gonzo giver sit lækre temperament videre.

Billede

Og her er de hver for sig.

Gonzo:
Billede

Ikana:
Billede
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Det bliver da hyggeligt med små mutter.
Jeg tror desværre at mine mutter herhjemme snyder mig, i første omgang troede jeg at både Lykke (kæledyr) og Pretty D. (Sort/Tan) var med rogn, de sådan ud og vægten begyndte også at stige men en uge efter var vægten nede på hvad den plejer at ligge på, og jeg tør ikke at klemme på dem for at mærke efter.
Det gik lettere før i tiden hvor jeg bare satte et kuld over for sjov, der var gevinst hver gang, men nu hvor det ligesom er alvor så sker der ikke rigtig noget :?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Spndende og anderledes parring du har sat over. Med de forsældre skal det nok blive nogle skønne totter :)

Det skal nok komme Ulla, men ja jeg synes også det gik meget lettere de første par år jeg opdrættede. Da var der gevinst i første forsøg hver gang, og typetallet af unger var 4 pr. kuld. Nu får jeg små kuld, og det er ikke ualmindeligt at parringerne ikke lykkes. Sikkert meget godt, for ellers var jeg kommet til at beholde for mange unger, men også pænt meget irriterende ind imellem :roll: Jeg tror dog nok Lynet skal få gjort Kirsten drægtig. Han har været rimelig sikker indtil nu.
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Spndende og anderledes parring du har sat over. Med de forsældre skal det nok blive nogle skønne totter :)

Det skal nok komme Ulla, men ja jeg synes også det gik meget lettere de første par år jeg opdrættede. Da var der gevinst i første forsøg hver gang, og typetallet af unger var 4 pr. kuld. Nu får jeg små kuld, og det er ikke ualmindeligt at parringerne ikke lykkes. Sikkert meget godt, for ellers var jeg kommet til at beholde for mange unger, men også pænt meget irriterende ind imellem :roll: Jeg tror dog nok Lynet skal få gjort Kirsten drægtig. Han har været rimelig sikker indtil nu.
det vil gælde mig Rikke
:)

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Saturn »

Det bliver rigtig spændende med små babypoter i det lille hjem, hva┬┤. Det bliver helt sikkert nogle fine totter der kommer ud af det.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Ikana nåede uge 7 her i weekenden og NU kan man mærke ungerne sparke lige så forsigtigt derinde. Hun er rund om maven og tung bagtil, og tager pænt på. Og så er hun allerede løsnet i bækkenet, hvilket jeg synes er meget tidligt, når hun kun er 7 uger henne. Men det er først nu jeg har mærket aktivitet derinde, så hun burde kun være 7 uger henne. Hun blev godt nok sat sammen med Gonzo en uges tid inden jeg så en prop fra ham sidde lige i plet, netop fordi jeg troede hun var i brunst på det tidspunkt, så måske tager jeg fejl og hun i virkeligheden er 8 uger henne... :?
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Hvor bliver det spændende. Rikke har også lige givet besked om at jeg skal hente Kirsten Walther, Rikke har mærket liv, jubii

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Så er det dag 68 fra jeg så "proppen". Ikana er rimelig rund, uden at være en pandekage eller noget (tror kun der er 2 eller 3), og temmelig løs i skelettet, og meget urolig. Så det er jeg også. Altså urolig. Og går hele tiden og kigger til hende og pusler om hende, og giver ekstra grønt (for hun er jo sulten hele tiden), og har sovet med døren åben ind til dem de sidste tre nætter, så jeg kan høre hvis der sker noget (håber jeg).

*suk* den ventetid... :roll:
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Ja ja Christina sådan er den søde vente tid, det er ligesom fædrene det går også uroligt rundt og venter. :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Kl. 23.25 ca., lørdag aften, gik fødslen i gang. Jeg var på vej i seng og skulle lige ned efter lidt ekstra grønt til Ikana for anden gang, fordi hun virkede utroligt sulten og jeg var lidt bekymret for om hun fik energi nok. Jeg hørte et lille piv og så hende gå lidt hvileløst rundt og så kom der en enkelt sammentrækning af maven. Så vidste jeg at hun var i gang, og satte mig foran buret for at følge med. Det tog alligevel 10-15 minutter før den første unge kom. Det er lang tid med veer synes jeg og hendes piveri blev efterhånden mere højlydt, så det har været hårdt. Hun var forvirret ved hver eneste unge, og den første fik hun født med ryggen til mig, så jeg ikke kunne se hvad hun lavede. Til sidst rakte jeg om og fik den frem så jeg kunne se om den trak vejret, og da var den blå om læberne og kom med små gisp som en der er ved at blive kvalt. Så jeg satte munden på snuden og sugede forsigtigt og spyttede ud (ja ulækkert, men sådan er det) og gav mig til at puste ned over hovedet på den. Jeg satte ikke læberne til, da jeg var bange for at puste for hårdt og sprænge lungerne. Og så masserede jeg den og efterhånden kom den i gang med trække vejret selv og kvikkede op. Men der var godt nok et øjeblik hvor jeg tænkte at jeg ville miste den. Ved de andre to fødte hun dem og vendte så opmærksomheden mod den første unge, dvs. glemte igen at pakke ud. Så dem fik jeg også lige hurtigt åbnet for ved munden og lagt hen foran hende. De første to unger var lidt mindre, den tredje unge relativt stor. Hun virkede meget træt efter unge tre, og lagde sig ned ovenpå ungerne. Jeg endte med at tage de første to ud og sidde og tørre i et håndklæde og lade hende koncentrere sig om den sidste unge, som hun så skiftevis slikkede lidt på og brugte som hovedpude mens hun hvilede. Alle tre moderkager er ude (pyha), og lige nu ligger hun med ungerne om sig/under sig og har fået en bunke græs og mælkebøtter som Henning har været ude og finde med en lygte :) Hun har spist lidt af græsset, og jeg håber hun tager mere i nat, selvom hun allerede har spist en kæmpe bunke her til aften. Jeg synes bare hun virker utroligt træt, så hun må rigtig gerne spise lidt mere og få mere energi.
Jeg får kigget nærmere på ungerne i morgen, køn og vægt, men lige nu kan jeg i hvert fald se at de ser ud til alle at være mere eller mindre fox, som jeg også regnede med. Der er en der er næsten helt sort med foxtegninger, og de to andre virker mere magpie/fox ligesom far. De er naturligvis helt fantastiske og jeg glæder mig til at se nærmere på dem i morgen.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Fantastisk, tillykke :)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Lina »

Tillykke med dem :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Marsvin »

Tillykke med ungerne.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Ulla »

Stort tillykke. Håber at hun er kvikket op i løbet af dagen.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gonzo og Ikana

Indlæg af Mysteries »

Ikana er lidt bedre og knap så træt i dag, men virker stadig lidt ved siden af. Spiser ikke så meget som jeg gerne ville have, men er dog vægtstabil. Jeg har givet hende 4-5 ml critical care et par gange dagligt for en sikkerheds skyld. Her til aften syntes jeg hun virkede enormt varm, så jeg tog hendes temperatur. 41 grader :shock: . Jeg har givet hende væskebehandling for at sikre at hun ikke dehydrerer og har snakket med dyrlægen om at give antibiotika. Hun ville gerne se det lidt an først, men jeg er lidt bange for at hun skulle have livmoderbetændelse efter den hårde fødsel og fordi der løber noget slimet blodigt flåd ud, så er det lige sådan i morgen, så vil jeg prøve at overbevise hende om at vi skal i gang med antibiotika og måske noget smertestillende. Jeg er ikke vild med at skulle give medicin til en diende hun, men det går heller ikke at hun render rundt med så høj feber og det måske ender i drægtighedssyge.
Ungerne virker ok. Jeg tror de alle får lov at die, men ser dem ikke ligge hos hende hele tiden. De to mindste har tabt sig lidt, så de får en lille smule grød ved siden af et par gange om dagen. Den store har jeg fuld tiltro til nok skal klare sig (hun har kun taget på).
Christina

Besvar