Mor, unge og "moster" sammen

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Ahholm
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 13. jun 2013 20:38

Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Ahholm »

Halløj.
Håber virkelig på at finde et godt råd herinde.
Jeg er 1 gangs marsvine-ejer af 2 hunner - Søs og Sally - købt i marts måned. Finder ud af efter en måned til halvanden, at Sally er drægtig...... Og det blev hun FØR jeg hentede hende da det stadig er 2 hunner jeg har.......
Så jeg fik fat i et ekstra bur og skilt dem ad, da jeg jo ikke liiiige vidste helt hvor langt henne hun var. Og havde hørt hun helst skulle være alene op til fødslen.
Nu er det snart 4 uger siden hun fødte 2(den ene lå dog død da jeg kom hjem). Sally klarede det ellers helt selv og hun var alså kun 3 mdr. da hun blev mor.....
Nu har manden så indvilget i at vi beholder ungen vi har, som også er en pige :D
Nu har jeg i to dage prøvet at sætte Søs og Sally sammen i en palleramme på gulvet og ladet lille Cirkeline blive tilbage i buret.
Men der er ballade fra starten. Begge rejser sig på alle 4, puster sig op, svager lidt fra side til side og klaprer tænder. Søs endte også med en tot hår i munden...
Har ikke planer om at sætte dem permanent sammen før om et par uger, men troede der ville være den helt store gensynsglæde fa begge damer.. Men næ nej, så lærte jeg så noget nyt. Fik ikke lige sat lidt mad og hø ned til dem, som jeg lige har læst at jeg burde have gjort. Men det gjorde jeg ikke lige.....
Nu panikker jeg så lidt, da jeg selvfølgelig gerne vil beholde alle 3 - mor, unge og "moster".
Er der håb for det vil lykkedes for mig eller kan jeg lige så godt skille mig af med en af dem allerede nu? Snøft.....
Håber virkelig at finde en løsning.
Mvh. Anja

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hej Anja.
Jeg ville ønske jeg havde et godt råd til dig. De hunner kan være nogle børster.
Det er let at være bagklog, men der var ingen grund til at skille hunnerne ad før fødslen. Kun hvis begge er drægtige, kan man skille dem ad, så ikke den anden huns fødsel går i gang, fordi den første føder. Det er der nogen hunner der er følsomme overfor.
Det var i sådan en situation, hvor jeg ville sætte en stor dominerende kastrat ned til dem, så han kunne fortælle dem, at det er ham der bestemmer, og at de skal tage det roligt og lade være at slås. Sådan en har du nok ikke.
Jeg ville vente til ungen var fire uger, så den har lidt størrelse, hvis mor og moster skal til at løbe rundt og spille op til hinanden. Så bliver den da ikke trampet ned. Den vil sandsynligvis sætte sig i et hjørne, dukke sig, og sige små pivelyde, der fortæller at den har overgivet sig, og er indforstået med, at det er de andre der bestemmer.
Hvor stort er buret? Har du evt. Mulighed for, at de kan blive sat sammen første gang på gulvet i en løbegård, så der er rigeligt med plads? Du kan lægge en stor tot græs, så de har noget andet at tænke på, end at slås. En enkelt hårtot mellem tænderne gør ikke noget, så længe de ikke får sår. Det betyder trods alt, at den ene har prøvet at løbe væk, i stedet for at gå til modangreb. Men de skal selvfølgelig ikke stå overfor hinanden og hoppe i hovederne på hinanden. Hvis der er tænderklapren, skal den ene forføje sig, når de står overfor hinanden. Held og lykke med dem :)
Billede

Ahholm
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 13. jun 2013 20:38

Re: Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Ahholm »

Hejsa.
Nej, havde jeg vidst dengang hvad jeg ved nu havde jeg aldrig skilt dem ad. Men ja, det er så nemt at være bagklog. Men vi lærer forhåbentlig af vores fejl... :wink:
Men det nekrologer mig lidt, du siger det bør kunne gå når de nu har gået sammen den første halvanden måned.
Jeg prøver i morgen at sætte dem sammen i en Europa-palleramme med lidt gemmesteder, mad og græs. Uden den lille?
Og når de skal til at gå fast sammen har jeg et hjørnebur(det der 100x100xet-eller-andet og så håber jeg det er stort nok. Alternativet var, at jeg skilte mig af med den eneste lille søde pige der kom ud af graviditeten og det kunne jeg altså ikke nænne. Hvem mon fik hende og behandlede de hende så ordentligt.....? Og alle de andre grimme tanker jeg kunne komme i tanke om... :oops:
Så nu krydser jeg bare fingre :marsvin

Ahholm
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 13. jun 2013 20:38

Re: Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Ahholm »

Ej, der skulle da stå beroliger... Ikke nekrologer :lol:

Ahholm
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 13. jun 2013 20:38

Re: Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Ahholm »

Har tænkt på noget ang. sammenføringen.... Når jeg først sætter dem sammen i en løbegård på neutral grund, skal de så blive sammen? Altså sætte dem sammen op i et nyindrettet fællesbur, eller skal jeg lade dem gå sammen nogle timer hver dag den første uge , men lade dem sove hver for sig(i bure ved siden af hinanden)?
Vænner de sig til hinanden over nogle dage eller skal de helst blive sammen, når de først er sat sammen igen?
Og hvad med den lille unge? Hun er nu knap 5 uger gammel, skal hun med til sammenføringen første dag eller skal jeg vente til de store har set hinanden an først?
Mvh. Anja

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Maria Voigt »

Det gælder om, at skabe rammer med mindst muligt stresspåvirkning. Helt ned til detaljen om, om du selv er stresset/nervøs for, om det nu skal gå, kan påvirke dyrene i negativ retning.
Det er meget stressende for marsvin, at blive flyttet rundt til nye steder og også, at blive skiftevis isoleret og sat sammen med flokken.
Mit råd vil være, at sætte alle tre sammen under de bedste forhold; god plads, et rum/sted de kender (lyde og lugte), en masse lækkert grønt og hø, minimum et gemmesteder pr marsvin (som ikke slutter tæt, hvis en anden skulle komme til at blokere indgangen) og så må du ikke blande dig, medmindre, at der opstår decideret slåskamp med tænderne forrest. Lad dem blive sammen så længe som muligt, og hvis det går godt, kan du indskrænke pladsen, så de kommer til at kunne gå i deres (store) bur.

Jeg har god erfaring med, at lade sammenføringen ske på græs, da græsningen Har en beroligende effekt på flokken.

Held og lykke!
Mange hilsener,
Maria Voigt

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mor, unge og "moster" sammen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Den lille er stor nok til at være med fra starten. Ellers risikerer du, at de starter forfra, når den lille kommer til. Det er mere når det er helt nye unger, og de ikke kan finde ud af at flytte sig, når trunterne mosler rundt i dem. Den lille vil bare sætte sig og vente på, at de store finder ud af, hvem der skal bestemme :)
Billede

Besvar