Alvin og Lucky hos dyrlægen

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af Mysteries »

Jeg fik lille Alvin kastreret i går. Han er godt nok kun knap 4 måneder, men temmelig stor og veludviklet, så han var helt fin at kastrere nu, så han kan nå at blive klar til at blive sat sammen med et par af mine tøser i juli. Så jeg tog ham med på arbejde på klinikken, sådan lidt impulsivt, eftersom der pludselig var en dag der ikke var så travl. Jeg var SÅ nervøs og totalt pylret (ja, det kan man sagtens være, selvom det også er ens arbejde at beskæftige sig med sådan noget :) ), men alt gik heldigvis godt og lille Alvin kunne hurtigt lægges til opvågning. Der opstod dog et enkelt øjebliks panik hos mig, da jeg lige efter jeg havde givet ham den injektion der skulle vække ham, pludselig opdagede en kæmpe "knude" i hans mave. Jeg fik fat i dyrlægen igen og tror jeg har set ligbleg ud ved tanken om en eller anden cancerknude på så ungt et marsvin, og han allerede var i gang med at vågne, så vi ikke kunne fjerne den nu, hvis den skulle det. Men dyrlægen smilede bare og sagde at det da var hans blære (som så var temmelig fuld), hvilket holdt stik eftersom han tissede når der blev klemt lidt om den. :oops: Lidt pinligt...
Jeg havde taget Lucky med som selskab til Alvin, da jeg synes det var synd hvis han skulle sidde der alene (og de to går sammen i øjeblikket og trives godt sammen). Når Lucky nu alligevel var med, fik jeg min chef til lige at kigge på en fedtknude han har midt på maven, og som hun har set før, men som nu var vokset en del. Hun syntes den skulle fjernes, når han nu alligevel var der. Puha, så var der en mere at være nervøs over :( . Og Lucky er jo ikke ligefrem en ung sprød han, men en lidt ældre herre med en grum fortid som meget sygt hittedyr og har altid været lidt sart. Da først jeg fik barberet hans mave dukkede der pludselig en fedtknude mere op, halv størrelse af den anden, og adskillige mindre, hvoraf en var stor nok til at den så også skulle væk. Så i alt tre fedtknuder blev fjernet, og Lucky har nu tre små operationssår på mavsen, som han heldigvis endnu ikke har pillet i (7-9-13). Han var tydeligt lidt mere omtumlet af narkosen, men selvom han dårligt kunne gå og stå, så SKULLE han absolut kværne kinakål straks han vågnede. Så jeg kunne ånde lettet op :) .
De to drenge fik lov at komme i samme bur igen lige så snart de var vågne, og det gik rigtig fint. Tanken med at tage selskab med til en operation var at det måske ville motivere dem til hurtigere at komme i gang med at spise og i det hele taget give dem lidt støtte ved bare at have selskab. Og da de nu begge blev opereret, så kunne de passende sidde og være solidarisk groggy :)
Jeg tog et par fotos undervejs:

Luckys operation:
Billede

Efter operationen:
Billede

Fedtknuderne (placeret ved siden af Lucky så man kan se størrelsesforskellen):
Billede

I opvågningsburet (de har selvfølgelig lidt vante møbler med og madpakke):
Billede

Billede
Christina

mette8200
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 13:56

Re: Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af mette8200 »

Hej Christina

Dejligt at det er gået godt :D

Også en god fortælling og skønt at høre, at du har en god chef, der gerne behandler de ansattes dyr! Har nemlig lige været ude et sted, hvor de ansatte bare havde SÅ dårlige forhold hvad det angår. Jeg var helt chokket, da begge mine forældre er dyrlæger med egen praksis, der også gerne behandler ansattes dyr og giver dem visse fordele, hvis du forstår 8) Så troede slet ikke der var nogen der var så pengegriske, at de ikke ville bruge tid på arbejde med ansattes dyr! Jeg er jo vokset med, at det er det mest naturlige man kan gøre, også i forhold til personalepleje :wink:

Håber de begge blive ved med at holde sig fra sårene!

Mette

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Sikke en sød bar mave med operationssår på :hjerte
Held og lykke med dem, men det ser jo også ud til, at de klarer det fint :) Så kan de snart begge to få piger at gå med :)
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af Ulla »

hvor er det godt at det hele gik som det skulle. :D

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af Saturn »

Godt det gik så fint og at alt blev ordnet, men det er nu lidt ærgerligt, at der ikke kommer små Alvinaer ....
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af Mysteries »

Saturn skrev:Godt det gik så fint og at alt blev ordnet, men det er nu lidt ærgerligt, at der ikke kommer små Alvinaer ....
*suk* ja, den var også svær. Det var noget med at lukke øjnene og sige "nu gør jeg det", for jeg havde jo lovet Henning at der kun skulle være to bure (en kastrat og to piger i hver) til august, når han skal passe dem i 10 uger. Og jeg ville jo egentlig ikke lave alpacaer (har ikke tiden til pelsplejen på flere dyr), men hellere CH-teddyer, når engang jeg bliver færdig som VSP. Så ja, lidt ærgerligt, når nu han er sådan en skøn lille fyr, men omvendt så glæder jeg mig også til at give ham dameselskab :)
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Alvin og Lucky hos dyrlægen

Indlæg af Mysteries »

mette8200 skrev:Hej Christina

Dejligt at det er gået godt :D

Også en god fortælling og skønt at høre, at du har en god chef, der gerne behandler de ansattes dyr! Har nemlig lige været ude et sted, hvor de ansatte bare havde SÅ dårlige forhold hvad det angår. Jeg var helt chokket, da begge mine forældre er dyrlæger med egen praksis, der også gerne behandler ansattes dyr og giver dem visse fordele, hvis du forstår 8) Så troede slet ikke der var nogen der var så pengegriske, at de ikke ville bruge tid på arbejde med ansattes dyr! Jeg er jo vokset med, at det er det mest naturlige man kan gøre, også i forhold til personalepleje :wink:

Håber de begge blive ved med at holde sig fra sårene!

Mette
Det er det der er så fedt ved at arbejde på en dyreklinik (nå ja, forhåbentlig de fleste): der er forståelse for når ens dyr er syge og at man er ked af det over at miste et dyr, for alle har jo prøvet det, og kan sætte sig ind i situationen og ens følelser. Og ja, jeg har nogle rigtig gode kolleger :hug
Christina

Besvar