Temperatursvingninger og træk?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
staruser
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors 24. jan 2013 15:55

Temperatursvingninger og træk?

Indlæg af staruser »

Hej

Har lige et par spørgsmål til jer der ved en del om marsvin..

Jeg har lige nu mine marsvin til at stå i min stue, som er sydvendt og derfor får sol i næsten alle dagtimerne.. Selvom man ruller ned, bager solen ind og giver om sommeren temperaturer på op til 25-30 grader.
Jeg synes det er forfærdeligt synd for dem, og ville gerne finde et andet sted til dem, men har ikke andre steder at kunne sætte dem, udover steder ud til "ydrevæggen", hvor det godt kan trække lidt fra vindueskarmene og fodlisterne.

Mine spørgsmål er:

- Hvor høje temperaturer kan et marsvin klare, selvom det ikke er i direkte sollys.?
- Er det synd for dem at være i 25-30 grader?
- Kan de holde til at være i rummet med 25-30 grader, hvis jeg sørger for gennemtræk i huset?
- Kan marsvin godt tåle at være i et rum, hvor vinduet står på klem (en lille smule vind)?
- Hvorfor må buret ikke stå på gulvet?

Er sådan i tvivl, for der står jo på de fleste guide-hjemmesider at man ikke må udsætte mutterne for træk, men derimod står der at det er godt for dem at komme ud. Men hvis de er udenfor, er de jo også i "vind/træk"?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Temperatursvingninger og træk?

Indlæg af Lina »

jeg får det selv varmt, hvor mine marsvin står.

Jeg gør det at jeg ikke trækker gardinerne fra før solen er væk, og er det varmt nok udenfor, så står vinduet på klem døgnet rundt.
I de varmeste perioder har jeg ingen problemer med at åbne hoveddøren og osse have en gulvventilator stående i døren til rummet. Jeg tager så risikoen med for at nogen skulle få træk.. frem for hedeslag.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar