Svamp

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Svamp

Indlæg af Cillecc »

Hej igen.
ja nu har jeg så fundet ud af, at mit marsvin Nuggi med stor sandsynlighed har svamp. Pelsen falder af ham i totter med skæld i bunden. Han klør sig ikke eller noget, men han kan ikke lide at jeg rører ved det. Så springer han rundt for at jeg ikke skal røre det. Jeg vil høre, om alle skal behandles? Eller er det kun når det er ringorm? Han er den eneste der har symptomer.
Billede

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Miss Sofie »

Alle skal behandles med Imaverol.
Sofie
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Mysteries »

Al svamp er i princippet smitsomt, men ikke alle er modtagelige. Medmindre du får det dyrket, kan du ikke vide om det er ringorm (og selv da kan der være tvivl, hvis testen er negativ). Jeg ville gøre som Sofie skriver og bade alle i Imaverol (husk ikke skylle ud, bare tørre).
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Okay tak for jeres svar :)
Bare rigtig øv at skulle det igennem igen igen.. specielt fordi både dyrene og jeg bliver så stressede over behandlingen. Og Imaverol synes jeg bare er svært at få fat i :/ apoteket i min by siger det ikke sælges mere og så skal jeg finde det udenbys. Ville I anbefale at tage til dyrlæge med ham først ?
Og så ville jeg høre hvor i får fat i virkon s? Jeg har ikke kunnet finde det. Så ved tidligere behandling har jeg brugt rodalon og kogende vand. Hvilket jo så ikke ser ud til at have fjernet det. Men nu er det også 2 gang (3) de bliver behandlet. Og det er hver gang Nuggi der har symptomer. I hvert fald to af gangene, hvor jeg ikke var i tvivl. Det bliver en hård omgang med nyt arbejde og lange arbejdsdage. Skal være med til at åbne en ny butik. Undskyld i lige får et lille udbrud her, men bare tanken om at skulle i gang og desinficere bure osv gør mig stresset. Og der er ingen støtte hjemmefra. Min mor mener at mutterne skulle være aflivet for længe siden :/

Venlig hilsen Cillecc
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Lina »

Står lige på mobilen. Men der er en tråd ang køb af imaverol
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Ok tak :)
Prøver lige at finde den :) er også selv på mobilen
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Lina »

Jeg har nemlig hele to gange kontaktet apotekerstyrelsen ang juleænder med imaverol.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Ja fandt godt noget om det :) Synes det er noget rigtig rod :/ må ringe til apoteket og høre om de ikke kan bestille det hjem. men ville du anbefale at jeg tog ham til dyrlæge først? Eller ville det bedste bare være at gå i gang med badning så hurtigt som muligt? Kan stadig ikke finde virkon s så må bruge rodalon og kogende vand igen.
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Lina »

Jeg er ikke så svampekyndig, så her forlader jeg mig på de kloge.
Har ikke haft svamp inde - knock on wood
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Hehe ja okay kan jeg godt se :)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes du skulle få det tjekket hos en dyrlæge. Bare for en sikkerheds skyld. Det kan godt være du ikke har set ham klø sig, men hvis han ikke vil have du rører ham, kan huden jo godt være irriteret, og så er spørgsmålet om det er skab eller svamp.
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Men hvis det var skab ville der så ikke være sår og hvide skæl? De her skæl har samme farve som hans hud og de ryger ud i små klynger med skæl i bunden. Men okay nu hvor jeg tænker over det kan han slet ikke lide at man rører ham bagpå. tidligere når jeg har tjekket ham er han også sprunget væk. Han er meget pivet. Han har bare haft svamp førr og det ligner det meget. Men kan de ikke være irriterede der hvor svampen er i udbrud? Han kunne i hvert fald ikke lide jeg pillede der. Synes ikke der var irritation. Men selvom de og også har haft sellnick så er jeg lidt i tvivl om symptomerne
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Han springer kun væk fra mig hvis jeg undersøger der hvor han taber pelsen. Han har aldrig kunnet lide når jeg har undersøgt hans pels, men han har ikke undgået alm berøring. Kan al svamp smitte fra marsvin til mennesker? Eller er det kum ringorm svampen der smitter?
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Mysteries »

Ringorm plejer også at være hvide/gullige skæl. Er det pigmentfarvede skæl? Dvs. sort hvor han er sort? For så kan det nok godt "bare" være et tilfælde af hud der ikke kan ånde godt nok og der danner sig skæl. Det er de langhårede marsvin jeg før har set på, ikke? Så vidt jeg husker var pelsen på dem meget lang og tyk, og så mener jeg der nemt kan danne sig lidt hudproblemer. Så kan det være de i stedet har brug for vask med shampoo/balsam til hud/pels med skæl (Virbac Allerderm Moist og Humilac f.eks.) og at blive børstet, og måske en kort frisure så huden kan få mere luft.
Det er bare forslag; jeg er ikke specielt god til hudlidelser, men ellers tal med dyrlægen om hvilke muligheder der er.
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Svamp

Indlæg af Cillecc »

Hej igen :)
Jo det er dem du har set :) Det er ham med fatty eye, der har hudproblemer, og ja deres pels er meget tyk. Jeg er gået i gang med svampebehandling for at være 100% sikker, og i den forbindelse er de alle blevet klippet. kunne nok klippe mere af ham med hudproblemerne, men han panikker, når han skal klippes. Men det ser ud som om der er bedring :) Men ja da der var skæld var de sorte, hvor han var sort. Men det faldt af i store kager, sammen med hårene, og huden var lys nedenunder. Som om det var pigmenten der røg af. Lige nu ser det ud som om det er ved at hele. Der er kommet en hvidlig hinde over den bare plet nu. Det kan fjernes, og ligner lidt skæld. Men som sagt, er jeg ret sikker på, at det er fordi det er ved at hele. Han er ikke irriteret på det bare område mere, så jeg krydser fingre for at det går den rigtige vej :)
Ved du om det kun er ringorm der smitter mennesker? Eller er det al slags svamp?

Knus og kram fra mig
Billede

Besvar