savler og (næsten) ingen appetit

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Cillecc »

Hej alle sammen :)
Jeg har brug for jeres råd og vejledning. Har et marsvin der savler helt vildt. Troede det var fordi han havde leget med vand flasken. Så tørrede ham og gav ham peberfrugt og det hele blev spist. Men efter en times tid var han pladdervåd og ville ingenting spise. Ikke engang youghurt drops eller æble som han normalt elsker. Han har dog spist noget hø her for lidt siden. Vil bare høre om jeg skal være bekymret?
Venlig hilsen Cillecc
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Lina »

du skal være mere end bekymret - du skal have en tid hos dyrlægen pronto.

Det kan være flere ting, men den hyppigste årsag til savlen er tandproblemer... og det KAN altså være rigtigt grimt, sådan at han ikke har kunne spise, selvom han gerne ville.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Cillecc »

Ok tak for hjælpen :)
Jeg vil få ham til dyrlæge så hurtigt som muligt
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Lina »

Held og lykke med ham :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Cillecc »

Mange tak :) er meget bekymret for ham :/ den eneste dyrlæge i nærheden har ingen erfaring med marsvin og den dyrlæge som vi plejer at tage til kender jeg ikke vejen til :/ så må lige finde på noget
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Lina »

du kan jo evt slå vejen op på rejseplanen eller sådan noget?

jeg er ikke superkendt nordpå, andet end jeg ved at trine cramon i slangerup er dygtig.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Cillecc »

Min mor er hjemme om ikke så længe så hvis vi kan nå det skynder vi os afsted :)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Lina »

Lyder godt :-)

Du kan jo foreslå din mor følgende, hvis nu uheldet er ude en anden gang.
Man kan få et falck-abbonnement til dyrlægekørsel - det er jo rart hvis man ikke har bil lige ved hånden.
Og så var der en anden opdrætter, der aftalte med sin dyrlæge, at hvis hendes børn henvendte sig, så åd hun regningen med et smil - fordi hun ikke ville have at hendes børn skulle stå med et sygt dyr og så ikke kunne komme til dyrlægen, uden at have en voksen med sig. Det synes jeg er en super ide, hvis man kan aftale det med dyrlægen.. det mindsker ihvertfald panikken, hvis man ved at man kan komme afsted, selv hvis der ingen er hjemme til at hjælpe :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Cillecc »

Ja det er jo en god id├® :) har godt nok ikke hørt om falck til dyrlægekørsel :) det er jo super smart :D
Jeg er godt nok 21, men har næsten kun lige fået kørekort så var ikke tryk ved at skulle køre til dyrlægen i myldretrafik alene, men vi nåede det :D og endda med masser af tid tilbage xD Dyrlægen kiggede grundigt på ham og kunne intet se heldigvis :) på daværende tidspunkt var han også holdt op med at savle :) så jeg skulle holde øje med om han begyndte at savle igen. For så ville hun bedøve ham og tjekke de aller bagerste tænder også :) han havde også fået noget appetit da han kom hjem, så der blev spist både agurk og salat :)
Lagde dog mærke til her til aften at hans ører og poter var noget varme. Kan det betyde noget? Han virker frisk.
Og tusind tak for dine hurtige svar :D sætter jeg stor pris på :)
Billede

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Mabitha »

Min dyrlæge (Jagtvejens Dyreklinik, Kbh N) bruger det samme instrument, som man bruger til at kigge mennesker i øret med, til at se kindtænderne uden bedøvelse. Hun må som regel lige rense munden en del med et par vatpinde først for at få madrester ud, men hun (og jeg, når hun har vist mig det) kan uden problemer se, om der er spidser på osv. eller ej. Netop når bedøvelsen kan tage så hårdt på dyrene, synes jeg ikke, forundersøgelsen bør foregå med bedøvelse, nu mindre det er nødvendigt at få taget røntgenfotografier - mine dyr er kun blevet bedøvet, når og hvis kindtænderne rent faktisk skulle slibes, og en enkelt gang for at kunne få taget røntgen af kæberne, ellers ikke.

Hvis det er tænderne, der er problemet, kan det nogen gange klares med at få klippet fortænderne lidt hos dyrlægen, så kindtænderne kan slibe hinanden bedre, men ellers er det med at holde øje med, om han stadig også spiser hårde fødevarer som tørfoder, gulerod osv., og så tjekke hans vægt mindst en gang om ugen (jeg har tendens til at bekymre mig meget, men jeg har i nogle perioder vejet et dyr næsten dagligt for at sikre mig, at der ikke opstod problemer (igen)).

Krydser fingre for, at det ikke er tænderne, for det kan være noget rigtigt møg! :( Men held og lykke!! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

bitten
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 292
Tilmeldt: ons 4. jul 2007 23:51

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af bitten »

Det kan jo være det bare var noget der havde sat sig fast i munden og drillede? Nogle af mine kan godt få f.eks solsikkekerner til at sidde fast på tænderne. Men husk at holde godt øje med ham, og måske vej ham. F.eks hver 3 dag, indtil du er sikker på, han ikke taber sig. Marsvin kan også få slidgigt i kæberne, og så er det f.eks ikke til at se direkte på tænderne. Sådan een har jeg nemlig haft.

Lige nu har jeg een med tandproblemer. Det er skrækkeligt. Det er en lang historie som man kan læse her:
http://www.tanddyreklinikken.dk/general ... /horst.pdf

Det korte af det lange er, at Horst er begyndt at vokse ektratænder, og som artiklen beretter, har han fået trukket to af dem ud. Men een er altså kommet op igen, og sidder og driller. Der er kommet hår ned og sidde fast ved ekstratanden, som har lavet betændelse og smerter. Så nu er Horst på penicilin og metacam, ordineret af lokaldyrlægen,indtil vi har en tid hos specialtanddyrlægen på søndag. Han er småtspisende, men heldigvis stadig ikke gået i stå, selvom jeg hele tiden tror at NU gider han ikke spise mere. Men i dag reddede en rødbede og babyvitakraftkuglerne os heldigvis. Det er skrækkeligt at se at han ikke har det godt.

Husk at hold ekstra godt øje med ham de næste dage! Prøv evt at give ham peberfrugt igen, og se om han reagerer på samme måde som sidst. Men hvis hans vægt ikke ændrer sig, har det måske bare været noget der sad fast i munden...

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Eva »

Hold da op bitten, sikke en historie :shock: Jeg har også brugt TandDyreklinikken til en af mine marsvin for nogle år siden, og de er bare super dygtige.

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Junimas »

Jeg ved også at der ligger en dyrlæge i Køge som er super godt til marsvin med tandproblemer.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Cillecc »

sorry, mit sene svar, men har ikke været så meget på forum på det sidste..
han fik det fint efter vi var hos dyrlægen. Hun mente også, at der kunne have sat sig noget fast som så havde løsnet sig igen, da vi så var kommet op til dem. Og det var også derfor hun ikke gjorde yderligere på ham.
Men efter ca 14 dage gik det galt igen, og det gik rigtig stærkt med ham. Han savlede helt vildt og vilde ingenting spise. Til sidst tiltede han til den ene side og kunne ikke holde sig selv oppe. Tænker om han kan have fået noget hjerneblødning eller lign. Han døde desværre i slutningen af marts :/ Savner ham rigtig meget!! :cry:
Går samtidig og kæmper med om jeg skal give hans burven Narcissus væk. Kan mærke han er lidt ensom, nu hvor han er alene. Mens jeg bor hjemme må jeg ikke give ham en ny burven, så han skal som minimum vente et par måneder endnu. Vil have det rigtig svært ved at skulle af med ham også. Men kan godt mærke, at selvom han kan høre mine to andre marsvin, så er det ikke helt nok... øv øv.. aner ikke mine levende råd :/ Vil jo gerne gøre det bedste for ham, selvom det vil gøre ondt på mig.
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: savler og (næsten) ingen appetit

Indlæg af Mysteries »

Det gør mig ondt på dine vegne. :(
Mht. Narcissus, så er jeg ved at skulle tage en 3 årig hun i formidling fra midt i maj måned. Hvis Narcissus blev kastreret kunne han enten få hende som burkammerat (måske forældrene kan overtales, når det er en ældre hun) eller også kunne jeg tage ham i formidling sammen med hunnen, så de kom ud som et par. Men du skriver det kun er et par måneder det drejer sig om. Er du ved at flytte hjemmefra? For så kan han nok godt klare at være alene et par måneder, bare du giver ham godt med opmærksomhed.
Christina

Besvar