Superføtatio

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Superføtatio

Indlæg af Mysteries »

Ja, det hedder det når et dyr er drægtigt med mere end et kuld unger, dvs. to kuld fra hver sin undfangelsesdato. Det kan ske for katte og kaniner, og også for marsvin, ifølge litteraturen, men har nogen af jer egentlig oplevet det?
Jeg talte med Eva fra Flames om et kuld hun lige har haft, hvor nogle af ungerne var nøgne og underudviklede og andre var fuldt udviklede, og vi tænker det nok har været sådan et dobbelt kuld.
Selv har jeg oplevet et par gange at hunner kommer i brunst selvom de er drægtige (og har opfundet mit eget udtryk for det, "falsk brunst", for at sige at man ikke kan regne med at en hun ikke er drægtig, bare fordi hun kommer i brunst). Den ene gang jeg tydeligt kan huske var en hun der kun fik ├®n unge, og jeg længe troede hun ikke var drægtig. Nu har jeg Cassiopeia, som jeg er ret sikker på bærer på et enkelt foster, men også har rendt rundt og været i brunst (hinden for vagina forsvandt og hormonel adfærd, som førte til parring med en kastrat). I mit mikroopdræt har jeg ofte lånt hanner og haft dem gående relativt kortvarigt, så selvom hunnen er kommet i en brunst efterfølgende er hun ikke blevet drægtig med endnu et kuld. Men da det nu er to tilfælde med kun ├®n unge (formoder jeg, Cassies er jo ikke født endnu, men jeg kan altså kun mærke en og tror hun er ca. 6 uger henne), så er jeg kommet til at tænke på om det mon kan hænge sammen med at kun det ene af livmoderens to rør er "optaget" af et kuld, og de mon derfor kan komme i brunst igen, for så at sige at fylde det andet?
Har nogen af jer andre oplevet noget lignende? F.eks. at hunner der kun føder ├®n unge har været i brunst under drægtigheden, eller kuld hvor nogle af ungerne er underudviklede?
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Superføtatio

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har ikke oplevet nogen af delene :) jeg har også kun en enkelt gang haft et kuld på en unge.
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Superføtatio

Indlæg af Mysteries »

Og så røg min teori lige på gulvet med et brag, da jeg nu kan mærke to fostre mere i Cassie :lol:
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Superføtatio

Indlæg af Lina »

umiddelbart synes jeg teorien er god nok... hvis jeg husker rigtigt, så fik laila vist engang et kuld, hvor der 2 ugers tid senere kom en unge mere - det kan johnny nok huske bedre.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Superføtatio

Indlæg af Mysteries »

Jo jo, men min teori var jo at de kom i brunst under drægtighed for at fylde det andet livmoderhorn :) Der er ikke tvivl om at det kan lade sig gøre for dem at have to kuld undfanget på hver sin dato på ├®n gang.
Christina

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Superføtatio

Indlæg af Louise9460 »

Teorien lyder interessant... men jeg har aldrig hverken set eller oplevet det. :)

Besvar