lus - tilbagevendende problem

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Eva »

Har bare ikke set lus før, men de må vel være nemme at se? Bevæger det sig er det utøj, hvis det sidder stille er det skæl - eller hvad?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Mysteries »

Ej Eva, det må vi da lige have rettet op på! Næste gang vi ser lus i indtjek kalder vi på dig ;)

Lus er meget livlige og ses som små gule vrikkende dyr, ca. 1 mm lange og ofte nede i bunden af pelsen. Jeg har snart set dem hvor som helst på marsvin - i går havde vi et marsvin i klinikken med en kæmpe romperet talgknude, og mens jeg står og holder marsvinet, mens knuden tømmes, bemærker jeg til ejer og dyrlæge at den i øvrigt har lus, for de piler rundt i pelsen om det ene øje lige ved øjenkanten! På et andet marsvin opdagede jeg dem i dens crest..

├ën behandling med Frontline plejer at være nok, da det spreder sig via fedtlaget og er virksomt i flere uger (3-4 uger formentligt). Er der stadig lus efter 2-3 uger kan man behandle igen eller prøve med at alternativt antiparasitært middel - man skal bare sikre sig at det er ok til marsvin (intet er godkendt, men ofte kan man finde anbefalinger om at det kan bruges) og at det virker hvor lusene er (og huske at de ikke bider og suger blod). Når jeg behandler med Frontline foretrækker jeg den lille spray, fordi jeg så skal give 6-12 mindre pumpeslag i stedet for 3-4 store pumpeslag pr. kg., hvilket gør det lettere at fordele rundt om på dyret.
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Lina »

Jeg kan anbefale at man ikke bruger Advocate - dengang det kom frem var der en del dyrlæger som sendte folk hjem med det middel, og der kom så lig på bordet fordi marsvinene ikke rigtigt kunne tåle det.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Christina jeg vil også gerne kaldes på, hvis i finder nogen i indtjek. Har heller aldrig set dem. Heldigvis :)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Mysteries »

Her er et foto af lus, lige ud for pilen:

Billede
Christina

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Eva »

Orv, den ved jeg sørme ikke om jeg ville have opdaget. Så må de være svære at se på lyse dyr?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: lus - tilbagevendende problem

Indlæg af Mysteries »

nej, det synes jeg ikke. De bevæger sig jo, det er det der er så afslørende. De ligner lidt et agn fra hø eller en lille flis fra spåner, så når man ser os indtjekkere sidde og stirre intenst ned i pelsen, så kan det være for at se om det vi har fået øje på bevæger sig :lol:
Christina

Besvar