Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

Så skete det! :-( Kampene blev så voldsomme at den ene blødte :-(
Det er jo ikke lige til at støve et bur op søndag aften, så nu er Kaos flyttet i en bedroller med sit ynglings hygge rør.
Jeg har vasket og tørret den, og blødningen er stoppet. Den har spist og drukket og inspisereret sit nye hjem.

Er det ok at de går i bur ved siden af hinanden eller skal de have en makker? Min mand synes ikke at der skal flere dyr ind i huset.
Hvad anbefaler I?
Kh. Sif :)

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Annetten »

Hvis der er definitivt stop for flere dyr, så syntes jeg godt du kan forsvare at lade dem gå ved siden af hinanden.
Jeg har også 2 hanner der går alene. De går i skabsbur på samme hylde, der er delt af plexiglas. De kan så "dutte"
til hinanden over kanten. Faktisk sker det nogle gange at plexiglasset der deler hylden "skrider" så hygger de sammen
indtil jeg opdager det. Jeg har dog ikke nerver til at lade dem gå sammen permanent, netop fordi jeg er bange for
at de bliver sure på hinanden.

Alternativt, du finder et godt hjem til den ene. Lader den anden kastrerer og giver ham en hun til selskab.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Øv hvor irriterende, at de ikke kan enes :(
Jeg er enig med Annette. Man kan ikke blive ved med at købe nye makkere. De nye par kan jo også blive uenige, og så er det skruen uden ende. Nogen hanner er bare ikke gode til at gå med andre hanner.
Billede

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

Åh! Kan mærke at jeg blir helt ked af det ved tanken om at skulle af med den ene, er virkelig blevet SÅ glade for dem :cry: Og det blir så svært at vælge den ene fremfor den anden .... nå, væk med følelserne ...

Men ja det er rigtigt at man jo ikke blive ved at slæbe et nyt svin indenfor hele tiden, og der er ingen garanti for at de kan sammen. Jeg vil lige overveje hvad jeg gør... Og hvor/hvordan jeg får den anden et godt sted hen!?

De begge har spist idag, men Kaos har et sår på læben som også er lidt hævet. Han ligner lidt Mikkel Kessler :wink: Det lille pus... Han er en lille putte-trold. Knurhår gemmer sig når man kommer til buret, men når han er oppe, så er han en putte fis, og har det dejligste ansigt :hjerte
Kh. Sif :)

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

Kaos har pevet højt hele aftenen. Han stopper når jeg sidder og nusser og snakker lidt med ham. Knurhår sidder meget opmærksomt og lytter. Jeg har lige givet dem begge en ordentlig stak hø at hygge rundt i. De står begge i stuen som altid...

Jeg har idag fået tilbudt 2 dame kælemarsvin fra en gammel skoleveninde. Samtigdig prøver jeg at overbevise manden om at 4 små svin ikke er for vildt i vores lille rækkehus :wink:
Hvad er jeres råd til at anskaffe 2 damer - hvad skal jeg være opmærksom på? Skal det være samme race som Kaos og Knurhår?

Ja, en masse spørgsmål, men jeg er jo ret så meget nybegynder og vil gerne gøre det bedste for "de små svin" - som de kærligt bliver kaldt her i huset ...
Kh. Sif :)

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Annetten »

Hvis du får lov og beslutter at du skal have 2 hunner også og det er meningen at de hver især skal gå med hannerne, ja så skal hannerne kastreres. Det er ikke helt billigt. Marsvin kan gå sammen med hinanden uanset race.

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af famlarsen »

hvis du alligevel har dem gående i bur og bedroller, fylder 2 piger jo ikke mere (pladsmæssigt),så er det jo kun at blinke lidt frækt til din mand og "be om lov". Og ja så er kastration eneste mulighed, men gør det nu bare, de små svin vil nyde at få dame selskab

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

Min mand vil ikke have flere dyr ind i huset! Og jeg kan på ingen måde rokke ham... :(

Så nu blir det således: De kommer til at gå i hvert sit bur ved siden af hinanden - de snakker stadig sammen - svarer hinanden. Min mand har tilgengæld købt mig 2 store bure, så de kan hoppe rundt og være frække. Så ingen damer til dem nu...
Er det for egoistisk af mig? ...

Jeg prøvede at sætte dem sammen igår på stuegulvet - Knurhår begyndte straks at parre Kaos i hoved og mås. Kaos brummede og hakkede tænder og prøvede at komme væk. Tror at de har tisset hinanden i hovedet, for der var pludselig vådt over alt på gulvet.

Jeg er SÅ pjattet med de små hår-kugler :hjerte
Kh. Sif :)

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af famlarsen »

Er det for egoistisk af mig?
ja, det mener jeg det er

vis din mand forummet her og forklar ham at marsvin ER flokdyr og skal haveselskab.

det er altså ikke mere besværligt at have 2 marsvin mere tildine hanner

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Ulla »

Man skal jo se sagen fra flere sider. Ja, marsvin er godt nok flokdyr, men jeg har da haft marsvin der ikke har kunne døje at gå med andre, og så længe de kan se og høre hinanden så syntes jeg at det er fint i første omgang, hvis de så begynder at syne hen må man finde en ny løsning. Man skal jo også huske på, at når man har en partner at dele livet med skal man helst være enig, ang. hvor mange dyr der skal ind af ens dør, herhjemme holder vi meget af dyr og har aldrig stoppet hinanden, men jeg vil også sige at det let kan blive til mange dyr, vi har pt. 2 hunde, 10 marsvin og 7 par pragtfinker(og skal ikke have flere ind af døren lige nu), og det tager tid at passe og pleje dem alle, og er en af os syge eller har skæve arbejdstider så står den anden mere eller mindre alene med pasningen af dyrene, men det vil jeg sige at hvis din mand ikke vil tage del i dyrene, så lad vær med at anskaf dig flere.

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

famlarsen skrev:
Er det for egoistisk af mig?
ja, det mener jeg det er

vis din mand forummet her og forklar ham at marsvin ER flokdyr og skal haveselskab.

det er altså ikke mere besværligt at have 2 marsvin mere tildine hanner
Ja, jeg ved godt at jeg selv spurgte, men det var ikke det svar jeg ønskede.

Min mand ligger dagligt øre til alt om marsvin og alt hvad I er så søde at fortælle mig - selv mine kolleger er blevet gjort beksendt med at der finde et mut-forum.
Kh. Sif :)

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

Ulla skrev:Man skal jo se sagen fra flere sider. Ja, marsvin er godt nok flokdyr, men jeg har da haft marsvin der ikke har kunne døje at gå med andre, og så længe de kan se og høre hinanden så syntes jeg at det er fint i første omgang, hvis de så begynder at syne hen må man finde en ny løsning. Man skal jo også huske på, at når man har en partner at dele livet med skal man helst være enig, ang. hvor mange dyr der skal ind af ens dør, herhjemme holder vi meget af dyr og har aldrig stoppet hinanden, men jeg vil også sige at det let kan blive til mange dyr, vi har pt. 2 hunde, 10 marsvin og 7 par pragtfinker(og skal ikke have flere ind af døren lige nu), og det tager tid at passe og pleje dem alle, og er en af os syge eller har skæve arbejdstider så står den anden mere eller mindre alene med pasningen af dyrene, men det vil jeg sige at hvis din mand ikke vil tage del i dyrene, så lad vær med at anskaf dig flere.
Jeg vil ALDRIG lade stå til og se de små syne hen. Lige nu snakker de en del, spiser, drikker, hopper rundt, kalder på mig når de kan høre at jeg er vågen og holder øje når jeg tusser rundt i stuen og sidder på deres udkigsposter. De bider ikke og er utrolig kærlige - putter ved mit hår og hals, lægger sig på min mave. Både min søn og jeg har dem oppe mange gange om dagen. Ja, de er jo små kælesvin og ikke til avl for os.

Hvis det stod til mig, så havde jeg et værelse til en masse små muttere - men så er der nogle børn som skal rykke alt for tideligt hjemmefra (5 og 14 år) min mand er desværre allerigker, men kan godt tåle marsvin ellers hvad jeg også både kat og hund.

Jeg fik dem gratis af en pige som bare skulle af med dem NU - tror jeg at hende forældre sagde. Hun havde mistet interssen for dem og de blev ikke passet ordentlig, og var ulykkelige marsvin sagde hun.
Kh. Sif :)

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Ulla »

Fleurir skrev:
Ulla skrev:Man skal jo se sagen fra flere sider. Ja, marsvin er godt nok flokdyr, men jeg har da haft marsvin der ikke har kunne døje at gå med andre, og så længe de kan se og høre hinanden så syntes jeg at det er fint i første omgang, hvis de så begynder at syne hen må man finde en ny løsning. Man skal jo også huske på, at når man har en partner at dele livet med skal man helst være enig, ang. hvor mange dyr der skal ind af ens dør, herhjemme holder vi meget af dyr og har aldrig stoppet hinanden, men jeg vil også sige at det let kan blive til mange dyr, vi har pt. 2 hunde, 10 marsvin og 7 par pragtfinker(og skal ikke have flere ind af døren lige nu), og det tager tid at passe og pleje dem alle, og er en af os syge eller har skæve arbejdstider så står den anden mere eller mindre alene med pasningen af dyrene, men det vil jeg sige at hvis din mand ikke vil tage del i dyrene, så lad vær med at anskaf dig flere.
Jeg vil ALDRIG lade stå til og se de små syne hen. Lige nu snakker de en del, spiser, drikker, hopper rundt, kalder på mig når de kan høre at jeg er vågen og holder øje når jeg tusser rundt i stuen og sidder på deres udkigsposter. De bider ikke og er utrolig kærlige - putter ved mit hår og hals, lægger sig på min mave. Både min søn og jeg har dem oppe mange gange om dagen. Ja, de er jo små kælesvin og ikke til avl for os.

Hvis det stod til mig, så havde jeg et værelse til en masse små muttere - men så er der nogle børn som skal rykke alt for tideligt hjemmefra (5 og 14 år) min mand er desværre allerigker, men kan godt tåle marsvin ellers hvad jeg også både kat og hund.

Jeg fik dem gratis af en pige som bare skulle af med dem NU - tror jeg at hende forældre sagde. Hun havde mistet interssen for dem og de blev ikke passet ordentlig, og var ulykkelige marsvin sagde hun.
Når de trives så fint hver for sig, så lad dem da gå i hver sit bur, din mand har jo også købt et større bur til hver af dine marsvin kan jeg forstå, og så er den potte ude af verden, og nej jeg syntes ikke at du bliver en dårligere marsvin ejer af den grund, det skal jo også passe ind i familielivet. Held og lykke med det.

Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Fleurir »

Vil lige fortælle hvordan det er gået her...

Der første bure som jeg fik leveret var noget møg, så dem sendte jeg retur. Imens gik Kaos i en bedroller, og skal da love for at min søn fik ham nusset.
Så bestilte jeg et etage-bur med hjul på og med trappe imellem etagerne. De jagtede hinanden og skreg og faldt ned af trappen - det var et værre hus. Så lukkede vi hullet, og nu går de på hver deres etage.
Så kom de ud at løbe sammen 3 - 4 gange om ugen i stuen i 2 - 6 timer. Det gik rigtig godt - ja de skulle lige dominere hinanden lidt og brummede, men lå ellers bare og hyggede oven i hinanden.

Så gik det galt igen :( De blev møg sure og røg på hinanden og igen var der blod på gulv og tæppe.

De snakker sammen hver dag fra hvert deres bur. Jeg kører buret over til terassedøren og så blir der fest i burene. De soler sig, gnasker grønt og hopper op og ned.

Jeg har haft dem i et par måneder nu og de er helt trygge ved mig nu - putter, slikker og søger mig når vi er på gulvet. Har dem oppe hver dag og nusser løs :o)

Er SÅ glad for dem!
Kh. Sif :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Så skete det - de små svin er flyttet hver for sig :-(

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er dejligt du er glad for dem :)
Jeg synes heller ikke de død og pine skal have en ny burkammerat. Det er noget andet med dem, som kun har et marsvin i huset, så de heller ikke kan lugte eller høre andre marsvin. Det synes jeg er synd. Men nogen hanner er bare besværlige, når det kommer til at gå med andre hanner, og man kan ikke i et væk blive ved med at anskaffe sig flere dyr af den grund.
Billede

Besvar