Sellnick

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Katja
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 2. sep 2012 16:30

Sellnick

Indlæg af Katja »

Jeg havde alle 3 marsvin til dyrlægen forrige fredag, da den ene af dem havde tabt hår i nakken, fået små sår, kør sig og ikke var begejstret som vanligt for at blive snakket med. Jeg havde en mistanke om, at det kunne være sellnick, hvilket dyrlægen også var 95 procent sikker på. De går alle i samme bur og har derfor alle fået dråber med stronghold. (da jeg har kunnet læse mig til herinde, at det smitter, tog jeg alle med) Better safe than sorry, right.

Nu her godt en uge efter, er området med hårtab og tør kløende hud blevet større på Mimfe. Er det almindeligt, at det bliver værre før det bliver bedre? Hvor længe går der før jeg vil kunne se en effekt af behandlingen?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sellnick

Indlæg af Mysteries »

Jeg mener godt man kan se en opblussen når de nye æg klækker og inden de nye mider dør, men jeg er ikke sikker. For en sikkerheds skyld bør du nok lige tjekke med dyrlægen. Selvom Stronghold burde være nok med en behandling, fordi det holder længere, så vil jeg selv føle mig mest tryg ved en genbehandling ca. 3 uger efter. Under alle omstændigheder bør de komme til kontrol hos dyrlægen.

Og så kan det jo være andet end Sellnick. Hvis ikke det er en parasit som kan tages med Stronghold (sellnick, lus, cheyletiella), så kan det være sådan noget som ringorm, eller noget helt tredje som får dit marsvin til at klø og slå ud (selvom det er temmelig sjældent vi oplever sådan noget som allergier hos marsvin).
Christina

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Sellnick

Indlæg af kongnico »

Vi har præcis samme problem med Mercedes, der måske også har fået lidt ekstra stress fordi hendes gamle burmakker Ferdinand døde og har måttet lære en ny meget flot han at kende. Nu får hende og hendes to venner så Stronghold i nakken. Jeg er lidt i tvivl om dosen dog... hvor meget får dine? Dyrlægen sagde "to dråber per gris" hvilket jo er lidt upræcist og sådan.

Der er nu gået lidt over en uge, og hun klør sig nærmest mere nu, og æder sin pels osv... så jeg tror det er meget normalt. Jeg har læst mig til på guinealynx, at man kan give dem et bad med noget behagelig shampoo og hjælpe dem lidt på den måde, men jeg ved ikke om det er noget vrøvl :)

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Sellnick

Indlæg af kongnico »

skal sige, at hvis der ikke er forbedring i starten af ugen (når hun runder to uger) så synes jeg at jeg vil kontakte dyrlægen også...

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Sellnick

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville også få tjekket, hvis ikke det bliver bedre. Det kan jo være noget andet, som Mysteries nævner.

Det er i virkeligheden ikke selve miderne, som giver kløe hos marsvinet, men deres affaldsstoffer. Når miderne dør pga. Stronghold, så er de jo også affaldsstoffer, og derfor kan kløen blusse op :)
Billede

Katja
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 2. sep 2012 16:30

Re: Sellnick

Indlæg af Katja »

Jeg var for en sikkerheds skyld ved dyrlæge igen i onsdags, da det stadig så slemt ud. Mimfe fik imovec injection samt antibiotika med hjem til at give oralt i 5 dage. Derudover har dr. dyr taget skrab for at tjekke for ringorm og jeg er begyndt at bade hende i imaverol hver 3. dag. (min datter begyndte nemlig at få små runde røde pletter på halsen, der kunne minde om ringorm og Mimfe har det med at putte oppe ved halsen) Hun ser meget bedre ud nu, så om det er det ene eller det andet der hjælper, ved jeg ikke endnu. Kan tidligst få besked om testen for ringorm i dag selvom jeg godt ved den kan være falsk negativ. Men nu har jeg i hvert fald gjort noget.

Jeg er stadig meget ny med at have marsvin, så jeg har bestemt været meget bekymret.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Sellnick

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Dejligt at høre Katja :)
Synd at du som ny marsvineejer skal igennem det :(
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sellnick

Indlæg af Mysteries »

kongnico skrev:Vi har præcis samme problem med Mercedes, der måske også har fået lidt ekstra stress fordi hendes gamle burmakker Ferdinand døde og har måttet lære en ny meget flot han at kende. Nu får hende og hendes to venner så Stronghold i nakken. Jeg er lidt i tvivl om dosen dog... hvor meget får dine? Dyrlægen sagde "to dråber per gris" hvilket jo er lidt upræcist og sådan.

Der er nu gået lidt over en uge, og hun klør sig nærmest mere nu, og æder sin pels osv... så jeg tror det er meget normalt. Jeg har læst mig til på guinealynx, at man kan give dem et bad med noget behagelig shampoo og hjælpe dem lidt på den måde, men jeg ved ikke om det er noget vrøvl :)
Det lyder som alt for lidt. Marsvin skal have 15 mg pr. kg. (oplysninger fås på off-label fra Orion Pharma, mener jeg det er). Det er en hel del mere end f.eks. hund som vist nok skal have 6 mg/kg. I de små pipetter er der 60 mg/ml, svarende til 1,5 mg. pr. dråbe. Dvs. så skal de have 10 dråber pr. kg. I de store er der 120mg/ml, svarende til 3 mg. pr. dråbe, hvorved de så skal have 5 dråber pr. kg. Jeg bruger den tommelfingerregel at jeg giver 1 dråbe pr. påbegyndt 200 g (eller 100 g hvis det er de små pipetter med 60mg/ml), da man hellere må overdosere end underdosere.
Vil man være mere nøjagtig skal man regne dosis ud i ml og trække op med en sprøjte og kanyle og dryppe på dyret (husk at fjerne kanylen først, så man ikke ridser dyret med den! Og inden kanylen fjernes skal man trække stemplet tilbage, så der ikke sidder noget ude i kanylen).
Christina

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Sellnick

Indlæg af kongnico »

Mysteries skrev:Det lyder som alt for lidt. Marsvin skal have 15 mg pr. kg. (oplysninger fås på off-label fra Orion Pharma, mener jeg det er). Det er en hel del mere end f.eks. hund som vist nok skal have 6 mg/kg. I de små pipetter er der 60 mg/ml, svarende til 1,5 mg. pr. dråbe. Dvs. så skal de have 10 dråber pr. kg. I de store er der 120mg/ml, svarende til 3 mg. pr. dråbe, hvorved de så skal have 5 dråber pr. kg. Jeg bruger den tommelfingerregel at jeg giver 1 dråbe pr. påbegyndt 200 g (eller 100 g hvis det er de små pipetter med 60mg/ml), da man hellere må overdosere end underdosere.
Vil man være mere nøjagtig skal man regne dosis ud i ml og trække op med en sprøjte og kanyle og dryppe på dyret (husk at fjerne kanylen først, så man ikke ridser dyret med den! Og inden kanylen fjernes skal man trække stemplet tilbage, så der ikke sidder noget ude i kanylen).
Nu bliver jeg ked af det, og vred, specielt over at jeg er så dum at stole på dyrlægen, hvis det passer. De er tre, og har fået hver 2-3 dråber fra en 15 ml's 60/mg blanding (de små pipetter)... hvilket som jeg lige kan regne det ud er alt alt alt alt alt for lidt. Jeg kan ikke finde de off-label oplysninger du taler om, men det du siger er konsistent med http://www.guinealynx.info/antiparasiti ... revolution

Måske på tide at skifte dyrlæge.

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Sellnick

Indlæg af kongnico »

nå, dyrlægen fastholder at doseringen er rigtig ifølge producenten (det er Nordre Dyrehospital i Lystrup). Vi tager derud og får sprøjtet med Ivermectin i stedet for på mandag, og så overvejer vi kraftigt vores tiltro til dyrlæger. Hvis nogen har et mere slagkraftigt argument end "nogen på internettet siger" så er jeg all ears, men Sellnick er jo skidefarligt for de stakkels grise, så jeg vil nødig tage nogle chancer. Og det føler jeg lidt at jeg gør lige nu :(

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Sellnick

Indlæg af Marsvin »

Når nogen i vores Videnspanel svarer, så er det svar man kan regne med. De er nøje udvalgt efter deres viden på forskellige områder og derfor de har en speciel rang herinde.
Men som de også selv påpeger flere gange, så kan deres svar IKKE erstatte besøg hos dyrlægen. Her tænker jeg specielt på Mysteries/Christina & Kjelin/Malle med den viden de har om sygdomme, behandling m.m.

Mysteries/Christina er under uddannelse som veterinærsygeplejerske og er meget erfaren hvad angår marsvin. Så når hun siger dosis er forkert, så bør du høre efter hvad hun siger. Du skal ikke forvente flere svar i denne weekend (måske søndag), da der er udstilling på Frederiksberg (København).

Hvis du ikke er tilfreds med dyrlægen, så kan du prøve at kigge her: viewforum.php?f=23
Det er bruger til bruger oplysninger om dyrlæger.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Sellnick

Indlæg af kongnico »

Hej Marsvin/Johnny

Ja det er præcis det jeg mener - at jeg stoler mere på hvad Mysteries (og jer andre herinde) siger, fordi jeg godt ved hvordan det er med dyrlæger - at marsvin måske ikke altid er det højest prioriterede område indenfor dyrlægeerhvervet. Jeg er ked af hvis min tone var lidt voldsom, jeg var mest frustreret og ked af hvis mine dyr skal lide fordi der åbenbart ikke er enighed om hvad der virker - og samtlige der ved noget om det giver Mysteries ret, så det vælger jeg at tro på også.

At vi så skifter til Ivermectin er mest fordi at det skal ordnes nu, så hun kan få ro på (det er specielt den gamle hun der er angrebet, de andre har det helt sikkert også men er ikke så plagede). Hvis det ikke kan lade sig gøre med dyrlægens hjælp med Stronghold, må vi jo bruge det de ved hvordan de skal dosere.

Jeg tjekker dit link og ser om vi måske skal skifte... synes bare generelt at jeg har dårlige erfaringer... sidste gang (et andet sted) forsøgt en at lokke os ud i Advocat :/

Katja
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 2. sep 2012 16:30

Re: Sellnick

Indlæg af Katja »

Skriver lige her igen igen...

Som sagt fik alle 3 marsvin stronghold i nakken for 3 uger siden, hvor det ikke hjalp på Mimfe, der blev ved med at klø og se slem ud. Efter en indsprøjtning med Ivermectin er der fin bedring at spore hos hende og jeg skal til dyrlæge med hende på torsdag til anden behandling.

De går i hver deres bur for at forhindre spredning og der er gjort godt rent i rodalon flere gange samt indmad er skoldet og rengjort i samme.

I dag da jeg tager Coco op og kigger hende godt efter, er der et område med sår lignende dem Mimfe havde ved den skaldede plet bag øret. :( Endnu et marsvin, der igen skal til dyrlæge. Jeg tænker i denne forbindelse på hvor længe virkningen af Stronghold er i kroppen på de kære små kræ? For 3 uger siden var Coco symptomfri (altså for sellnick). Har hun mon fået en for lille dosis?

Jeg ringer til dyrlægen igen i morgen og får en tid til Coco.(har tænkt mig at bede om Ivermectin til hende denne gang) Så er det jeg tænker, at jeg nok skal have hendes to 8 dage gamle unger med også... for de skal vel også behandles og kan de tåle det, så små som de er?

Hvor er det altså bare noget øv, det her. :(

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sellnick

Indlæg af Lina »

kan godt være jeg er galt på den, og så håber jeg lige at videnspanelet kommer på.

var alle marsvin i udbru, da de blev behandlet?

Sådan som jeg har 'lært' det, så kan man ikke slå selnikmiden ihjel mens den er i dvale. Man behandler dog ofte alle for at være sikker på at man fanger et udbrud i et tidligt stadie.... eller noget i den stil.
Nedsat immunsvarsom fx følge af stress kan udløse et udbrud. Min tanke er så at morgrisen måske ikke har været i udbrud under behandlingen, og miderne derved har ligget i dvale... fødsel er en heftig stressudløser, og det kan så havde medført et udbrud.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Sellnick

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Stronghold virker så vidt jeg ved i seks uger.
Jeg har kun haft sellnick en gang, og der fortalte Maria Hjort, som jeg var til dyrlæge hos, at hende og Charlotte Fuglsang havde været ude for, at når de behandlede en hel bestand, selvom det kun var få der var angrebet, så brød de raske nogen gange ud.
Der er åbenbart forskel på, hvor meget der skal til, for at dyrene får sellnick i udbrud. Nogen kan godt have miderne i mindre mængder, uden at man kan se det på dem, men når de får Stronghold, og miderne dør, så bryder det ud, fordi det er midernes affaldsstoffer, som marsvinene reagerer på. Døde mider er også affaldsstoffer, og det sætter så udbruddet i gang. Det er i hvert fald hvad jeg har fået fortalt.
Den stronghold, jeg har brugt, et den til hund. Der er tre pipetter i, med ialt 240 mg. Der står på den, at dosis er 0.1 ml pr. 800 gram marsvin. Jeg har trukket det ud af pipetten med sprøjte og kanyle, og skaleret dosis op eller ned efter vægten på dyret.
Den hårdest angrebne af mine var en hel måned om at komme over det, og der kan komme både en opblussen i starten og efter ca to uger, hvor æggene fra de døde mider klægger ud.
Jeg ved ikke, om du kan bruge dette til noget, men jeg håber i hvert fald alt det bedste for dine marsvin. Det er rædselsfuldt, når de er syge :(
Billede

Besvar