knækker hele tiden tænder :(

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Snebold

knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Snebold »

Jeg har et 1 1/2 år gammelt han marsvin (han er himalaya :D) som knækker tænder ret tit og jeg ved ikke hvorfor :(
Det ser ikke ud til at gøre ondt på ham, men har i en ide om jeg kan stoppe ham i at knække tænder?
Er blevet nærvøs for han plejer kun at knække en af de øverste tænder men her for tiden knækker han begge! :cry: men det er kun sjældent at han knækker tænder helt op til roden, heldig vis :wink:

undskyld at det er så rodet :D

Snebold

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Snebold »

han kan godt spise sin tørfoder når det er, men "snacks" skal være ret bløde inden han kan spise dem :doubt:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Lina »

hvad fodrer du med - og er han tremmebider?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Snebold

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Snebold »

Lina skrev:hvad fodrer du med - og er han tremmebider?
Jeg fodrer ham med maxi zoo┬┤s Fit+Fun som tørfoder, han får Snacks til aftens mad der er Agurk,salat,gulerødder eller græs o.s.v.
Han bider ikke i tremmer og han har hellere ikke så tit grene, så jeg forstår ikk hvordan han kan knække dem :(

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Får han c-vitamin nok?
Billede

Snebold

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Snebold »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Får han c-vitamin nok?
Det tror jeg nok, Jeg giver ham frugt og grønt osv, han viser ikke tegn på svækkelse eller taber sig.
Jeg giver ham ikke c-vitamin dråberne man kan købe, da jeg har hørt så meget "dårligt" om dem
ved i hvordan man kan give dem ekstra vitamin, og kan de få for meget vitamin?? :wink:

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Marsvin »

Salat og agurk er slik. Prøv f.eks. med noget peberfrugt og kål (kinakål er der ikke meget c-vitamin i).
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Snebold

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Snebold »

Men det får han også, men efter jeres svar har han ikke knækket tænderne i en uge :D det er rigtig lang tid i forhold til før :D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Mysteries »

Jeg ved godt det måske kun indirekte har med tandproblemet at gøre, men jeg vil råde dig til at finde et andet foder end Fit+Fun. Det er et elendigt foder, rent ud sagt, lutter korn og nogle få piller. I Maxi Zoo kan du også få Multifit som er meget meget bedre (det er også et af deres egne mærker, og en m├╝sli, men sammensætningen er rigtig fin). Og endelig kan du prøve med et pelleteret foder som f.eks. Vitakraft Special regular eller Burgess Excel (hos dyrlægen), hvor marsvin er nødt til at arbejde lidt mere for at æde foderet og ikke kan sortere i det.

Og ellers vil jeg som de andre foreslå at du fodrer med C-vitaminholdigt grønt, som f.eks. kål og peberfrugt (men alene det at skifte til Multifit eller et af de andre produkter vil sikre at han får C-vitamin nok), evt. giver tilskud af det pulver man kan købe, og som du drysser på en skive agurk (C-vitamin er et vandopløseligt vitamin og som sådan tisses det der er for meget bare ud igen - men det er en del teorier om at for meget C-vitamin godt kan være problematisk for urinvejene (måske fordi det skal tisses ud?), så man bør heller ikke overdrive).
Og tænk på om han kan komme til at slå sine tænder eller ruske tremmer eller sådan noget. Jeg har også haft et par marsvin som var ret gode til at komme galt af sted med tænderne, så måske er nogle bare lidt mere udsatte end andre (eller ualmindeligt klodsede).

Du skriver det ikke, men han har vel også adgang til hø hele tiden, ikke? Det er den vigtigste del af kosten og hjælper både på mavens funktion og sørger for at kindtænderne bliver slidt.
Christina

Snebold

Re: knækker hele tiden tænder :(

Indlæg af Snebold »

Mange tak for jeres svar :D
Jeg vil straks gå ud og købe nyt mad og alt det andet, det vil sikkert hjælpe :-)
ja han har altid adgang til hø, både som sove hø og som høholder hø :D

Mange gange tak igen fra os! :mrgreen:

Besvar