Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af KMB »

Jeg har brug for at høre fra nogen med skabsbure i 2 etager! Bruger jeres mutter begge etager? :?:

jeg overvejer nemlig at udvide mine pelstotters residens, dvs. at lave et bur nedenunder og så forbinde de to etager med en slags trappe. Men ved ikke om de kan finde ud af at gå mellem 2 etager?? De fiser rundt i deres bur og virker glade, men ville gerne give dem noget mere plads. Sådan ser buret ud nu:

Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af Cavies »

Jeg tror de vil bruge begge etager, men har ikke erfaring med det. Hvor er det er super hyggeligt bur de har, med lys osv.
Nina Nielsen
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af Lina »

der er nogen marsvin hvor det ikke falder dem ind, at man kan gå op/ned af noget - lissom nogen marsvin (sikkert de samme) ikke hopper op på hustage osv., mens andre vupti er over det hele.


Jeg har et 3-etagers hjørnebur til en stor pigeflok, og her er der bestemt en hel del der ikke har udforsket andet end deres egen etage.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af KMB »

Cavies: tak, jeg er også ret glad for det :))

Lina: hmm mine 2 gutter er ret gode til at bruge deres stige op til taget, så måske er der god chance for, at det ville fungere

Hører gerne fra andre som har erfaring med det :)

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af Ulla »

Jeg synes at du bare skal springe ud i det, med to etager vil dine få godt med motion hvis de vel og mærke vil bruge trappen fra stuen til 1.sal. Hel og lykke med det. :)

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af Mabitha »

Jeg har læst og set andre steder, at man kan 'overtale' marsvin til at benytte rampen/trappen, hvis man sørger for, at de kan gribe fat med neglene (dvs. riller/et stykke tæppe af en art eller lign.), og at der er sider og evt. tag på - ellers kan det med højder nemlig godt være ret farligt. Jeg har endnu ikke afprøvet det selv, men når de to texelunger er solgt fra, skal de to etager i det toetagers-bur, jeg har købt, forbindes med en rampe, og så kan jeg jo vende tilbage med nyt...! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af KMB »

Tak for jeres svar :) Vi har nu lavet underetagen, men den er ikke forbundet med 1.salen endnu.

SUPER god id├® med at bruge et stykke tæppe. Måske kan jeg finde et stykke rest-tæppe et sted og så beklæde et bræt med det? Det kunne da være en løsning...

Men er der nogen som har id├®er til, hvordan man gør med åbningen i det øverste bur? Altså skal der bare være et firkantet hul, eller skal man lave en kant af en art, så marsvinene i øverste bur ikke skvatter ned i hullet? Der er gang i de 2 drenge som bor på 1 sal - de løber rundt med fuld fart - og jeg vil jo ikke have at de falder i og kommer til skade, de små banditter... :oops:

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af Mabitha »

Jeg tror, at mange laver en form for kant eller overdækning, men vist mest for at undgå, at alt savsmuldet på overetagen ryger ned, når de bevæger sig rundt deroppe. Jeg har set løsninger, hvor det er en kant (lav eller høj, jeg ville nok vælge høj) på de 3 sider, og en enkelt, hvor der var sat et lille hus hen over åbningen - så kan de jo også sidde oppe på taget.

Ang. faren for at falde ned, har jeg læst et sted hos en opdrætter, at unger over 4 uger burde være i stand til at styre sine spjæt nok til at undgå sådanne uheld. :D
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af KMB »

Hehe, ja nogle gange løber og spjætter så meget, at de ikke når at bremse og bumper ind i hinanden eller væggen :roll:
Men god id├® med en kant på 3 af siderne. Det må jeg lige have i baghovedet når buret skal laves om :)

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af NannaJ »

Jeg har erfaring med at de sagtens kan bruge begge etager.
Hos mig har det dog været ret vigtigt med en ordentlig trappe/rampe til at forbinde dem - dvs. både kanter rundt ved åbningen for oven, men også kanter på selve trappen, så de ikke falder ned fra den, især hvis de render flere mutter rundt på den (det sker jo).
Derudover har deres rampe også små trælister henover, så de står bedre fast og det har fungeret godt her. :)

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Skabsbur med 2 etager - fungerer det??

Indlæg af Mabitha »

Hej igen!

Nu havde jeg jo nær glemt at fortælle, hvad vi endte med at gøre, men her kommer det! :)

Vi købte dette bur http://www.zooplus.de/shop/nager_kleint ... segi/98935, og vi gjorde følgende:

1) Vi ridsede/delvist savede flere riller i begge ramper, så der var noget mere at gribe fat i med kløerne (de blev også en smule mindre stejle i og med, at vi pga pladsproblemer klippede to rækker af tremmerne af i højden, så 1. etage kom nogle cm længere ned...).

2) Begge ramper og hylden fik en grundig omgang koldpresset linolie til at beskytte træet.

3) Vi havde nogle større stykker træplade (kan ikke huske, hvad den type hedder, men med en tykkelse på ca 0,4 cm, hvor flere tynde stykker træ er limet sammen ovenpå hinanden) liggende, som vi savede ud i to stykker, så de kunne sættes på hver sin side af den lange rampe og dække helt op til bunden af den øverste etage samt 5 cm "ekstra", der kunne fortsætte op i hullet i overetagen som kant, så to af siderne var dækket. Vi satte dog også noget pap fast på plastikdelen af hullet, da savsmulden ellers dryssede ned alligevel, da der var et lille 'hul' rundt i kanten trods træsiderne.

I løbet af den første uge fik selv bangebuksen Arkimedes vænnet sig til at bruge rampen, og efter et par uger prøvede vi at tage den ene side af, da det tog en del lys, og vi ikke kunne se, når de løb op og ned. Det var en smule farligt lige de første par timer, men de har siden brugt rampen sådan uden problemer af nogen art - også selvom Ella tager sine daglige spurteture op og ned, og Sorte stadigvæk er lettere hyperaktiv og popcornende indimellem. Vi er også gået bort fra at sætte pap på som kant øverst, men taper i stedet aviserne på 1. salen sammen med malertape, så de bliver liggende, hvor de skal (ellers havde de det med at rode rundt og til sidst falde ned på stueetagen), og derudover ligger vi en avis på hylden ind mod væggen, da det er et af de foretrukne sove-/udkigssteder. I slutningen af ugen er en del af savsmulden fra 1. salen faldet ned, men det er faktisk ikke et problem over hovedet! :D

Det største minus ved buret er, at der kun er en lille låge på siden af den øverste etage, at hullet til rampen gerne måtte have siddet ude til siden og ikke midten af buret, og at vi er blevet nødt til at sætte stykker af plastik charteques op på tremmerne rundt om hylden, da der ellers ryger savsmuld ud til alle sider...

Men ellers kan det klart anbefales! :) De bruger alle tre begge etager, og der er både plads til løben, leg, spisning og afslapning, uden at nogen bliver alt for forstyrret, så det er super! :P
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar