Gangbesværet og (let) diarr├®

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Tak for de søde ord begge to, jeg har lidt issues med at jeg er sådan lidt... hypersensitiv tror jeg det hedder, så beklager de lidt følelsesladede poster :) Måske er jeg næste mand ved lægen.

Lige pt. er sidder han i sofaen på en hjemmelavet varmepude (1 kilo grødris syet ind i et viskestykke - kan microovnes og derefter pakkes ind i plastic + håndklæde), og spiser meget langsomt græs. Når der lige er gået lidt tid, skal han have sin medicin + noget fibreplex for hans mave der naturligt nok er lidt forstyrret af den manglende spiselyst. De er nogle små slyngler de marsvin, stopper bare med at spise selvom de har ondt, men så må man jo lokke dem med hvad de vil have... revet rødbede er også et hit (hvilket vil sige et par mundfulde), men mine marsvin har lidt forskellig smag, f.eks. har ham her altid hadet gulerod, mens de to hunner elsker det.

Vi er fortsat i syv sind om hvorvidt det overhovedet er det rigtige at lade ham gå rundt og have ondt, men nu får han lige chancen med medicinen og ser om vi får den gamle gris tilbage.

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Min elskede ven har været meget dårlig de sidste par dage, han vil ikke spise, ikke bevæge sig for andet end at komme ind og gemme sig (hvis han har været oppe og få mad), og det eneste der holder ham i live er vores fodringer med sprøjte og opløst foder. Imens taber han sig drastisk. Det er ikke umuligt at loxacammen kunne lindre ham lidt på længere sigt, men jeg skal være ærlig og sige at vi ikke tror på det, og der vil ifølge dyrlægen gå mindst en uge før vi ser nogen forbedring... Imens lider han som jeg aldrig har set et marsvin lide før, liggende helt strakt ud nogle gange, med vidt opspilede øjne. Gigt bliver aldrig bedre - det kan kun smertelindres, og er noget lort. Vi har set hans røntgen også, og han er angrebet af gigt i begge bagben, knæer, hofter, op mod rygsøjlen og fødderne... :(

Det er for synd for ham synes vi begge to, og vi har besluttet at det er bedst at Ferdinand, min elskede ven, får fred i morgen tidlig. Han er en redningsgris fra Cecilie i Søften, og vi er enige om at vi har givet alt vi synes man kunne give de sidste 3.5 år, og han har været en fantastisk alfahan og passet Esmerelda og Mercedes godt. Men nu er det på tide at lade ham vandre over regnbuebroen, for at holde ham i live længere ville være for min skyld, og det vil jeg ikke være med til.

Så, med tårerne trillende ned af kinderne, og med det jeg synes er den sværeste beslutning nogensinde, gør jeg honnør for mit første (men bestemt ikke sidste) marsvin Ferdinand.

Beklager den emotionelle tone, men det hjalp lidt at skrive det ned... vidste ikke om jeg skulle trykke send men I må slette det hvis det er for meget :)

kærlig hilsen
Nicolai

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Kære Nicolai.
Det gør mig ondt, men det er den rigtige beslutning, at lade ham få fred, og i har gjort hvad i kunne for ham. Det er altid svært at sige farvel til en god ven :hug
Billede

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Kære Rikke

Tak for de venlige ord - jeg har ikke meget at sige, men vi begraver ham om lidt... jeg er nok stille her en stund :)

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Mabitha »

Det gør mig virkeligt ondt for dig!! :cry: Det er meget svært at skulle foretage det valg, men det lyder jo desværre til, at der ikke var mere at gøre.. :(

Et stort knus herfra! :hug
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Ulla »

Jeg sender dig/jer en tanke i denne sorgens stund. :cry:

Besvar