Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Baltzer
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 12:02

Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Baltzer »

Hejsa.

I april måned havde vi vores ene lille marsvin til dyrlæge, fordi han var begyndt at tisse bod og pev helt vildt når han tissede. Det viste sig at det "bare" var urinvejsinfektion, som var overstået efter en uge på penicillin..
Nu er den så bare gal igen :cry:
Igår aftes begyndte han igen at tisse blod, og vi havde ham så til dyrlæge idag. Hun sagde at det så meget slemt ud, fordi hans urin var meget grumset. Mne vi får først svar på prøverne imorgen kl. 9 :?
Han spise og drikker som han plejer, og løber rundt med hans burmakker, det er kun når han tisser at han piver og man kan se han har ondt.

Men da dyrlægen har sagt at det så meget slemt ud, sammenlignet med sidste gang, så tror vi straks det værste. :cry:

Vi håber på at det "bare" er endnu en gang urinvejsinfektion, som måske bare er kratigere end sidst, men jeg vil alligevel høre hvad i har af erfaringer med marsvin som har haft blære- eller nyresten? Og i givet fald hvordan det er gået hvis det har endt ud i en operation?

Vi krydser alt der kan krydses herhjemme, for jeg vil have min lille Dumbo-fis hjem i god behold..
Han er min lille yndlings, så derfor er jeg villig til at give hvad som helst for en operation eller andet, bare han kommer hjem igen!

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Mysteries »

Det sikreste er nok at få taget et røntgen billede af ham, så man kan se om han har en blæresten eller det måske bare er grus. Hvis han har en sten er det muligt at fjerne den kirurgisk. Det er selvfølgelig risikabelt, men alternativet er formentlig en aflivning. Jeg har fået fjernet blæresten på adskillige marsvin, senest en 4┬¢ år gammel han som kom sig fint oven på operationen. En dygtig dyrlæge der kan operere hurtigt er en god id├®, så marsvinet ikke skal ligge for længe i narkose.
Christina

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Kjelin »

Enig med Christina, jeg har også haft en ældre hun i narkose for at få fjernet en sten - hun kom sig fint.

Hvordan og med hvad fodre i? For nogle dyr er en ændring af kraftfoder og/eller en reduktion af mængden vejen frem. Der skal selvfølgelig fodres med tilsvarende meget varieret grønt og ad lib hø af god kvalitet.
Jeg har en anden hun som ikke fungerer på det foder jeg ellers bruger og som alle de andre dyr fungere rigtig godt på, hun var den helt klassiske med piven og ubehag når hun urinerede. Der blev lavet gentagne undersøgelser, men umiddelbart intet at bemærke, måske en aaaanelse grus. Jeg ændrede hendes kraftfoder, så hendes gruppe får Burgess Excel til marsvin udover godt med grønt og ad lib hø. Det har faktisk betydet at der ikke har været problemer siden dengang.

Forresten uanset om det er urinvejsinfektion, grus eller blæresten bør han i øvrigt også smertedækkes med f.eks. metacam, specielt når det er så slemt at der er blod i hans urin.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Baltzer
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 12:02

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Baltzer »

Dejligt at høre om succes-historier med marsvin der har været i narkose.
Synes ofte det er de triste historier man hører om, hvor de ikke har klaret en operation.

Blev ringet op af dyrlægen til formiddag, hvor jeg fik svar på prøverne.. Og det så bestemt ikke godt ud sagde hun.. Hans urin var fyldt med krystaller, så han er kommet i behandling med Baytril, som hjalp sidste gang, og så skal han til kontrol d. 27 - så må vi se hvordan det ser ud der, og om der er fremskridt..

De tørpiller de får er nogle de har fået i alle de år vi har haft dem (henholdvis 2 år og 1,5år) - så ingen forandringer der.
De har altid adgang til hø, og frisk vand. Og med hensyn til grøntsager, så i almindelig hverdag får de 3-4 forskellige slags grøntsager.

Lige nu vil jeg prøve at give et ektra udvalg af grønt, og spare lidt på pillerne..
Så kan jeg altid prøve med andet foder senere når behandingen er overstået, og jeg kan se hvordan det går med ham!

Dejligt at høre om jeres erfaringer :)

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Saturn »

Hvis hans urin er fyldt med krystaller, skal du gøre hvad du kan for at "skylle ham igennem" så meget som muligt fremover. Så jeg vil anbefale at supplere med vandholdigt "grønt": agurk, salat og evt. vandmelon mv.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Kjelin »

Sådanne problemer med urinvejene kan have stået på i rigtig lang tid, så selvom i har brugt det samme foder i et par år kan det alligevel være en ændring kan hjælpe. :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Baltzer
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 12:02

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Baltzer »

Kjelin skrev:Sådanne problemer med urinvejene kan have stået på i rigtig lang tid, så selvom i har brugt det samme foder i et par år kan det alligevel være en ændring kan hjælpe. :)

Havde læst dit tidligere indlæg lidt for hurtigt, så havde læst det som om du spurgte om de havde fået noget nyt foder på det sidste :oops:
Indtil videre er der købt masser af grøntsager og frugt ind, så han kan blive renset igennem :)

Baltzer
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 12:02

Re: Blære- eller nyresten?? - erfaringer

Indlæg af Baltzer »

Saturn skrev:Hvis hans urin er fyldt med krystaller, skal du gøre hvad du kan for at "skylle ham igennem" så meget som muligt fremover. Så jeg vil anbefale at supplere med vandholdigt "grønt": agurk, salat og evt. vandmelon mv.
Fik også købt en masse grøntsager og frugt ind igår aftes, så han kan blive "skyllet igennem" . De 3 andre marsvin får også samme kost, så de kan blive renset igennem også, så de ikke risikere at skulle lide af det samme..

Besvar