gammelt marsvin, troede hun skulle dø...

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
sira666

gammelt marsvin, troede hun skulle dø...

Indlæg af sira666 »

her i fredags kom jeg hjem fra skole og kiggede til mit marsvin... hun virkede ikke som om hun havde det godt... :( jeg tænkte at det da vist nok også var på tide at få skiftet hø og det hos hende... så jeg måtte finde en der kunne holde hende mens jeg gjorde det... hun føltes svag og løb ikke som hun plejede... hun har altid været meget nervøs og har altid spænet buret rundt når man ville tage hende op... også flygtet når man har haft lagt hø ind til hende... men hun flygtede ikke... jeg fandt en der kunne hjælpe og begyndte... først sku foder skålen ud så man ku komme til... så tog jeg bræderne ind til sove/gemme-stedet ud og slog brættet ned til løbegården så høet ikke sku komme derned... hva skete der da jeg fjernede bræderne i midten: en masse edderkopper dukkede op... hva skete der da jeg slog brættet for til løbegården: der dukkede en masse ørentvister op som havde gemt sig bag brættet... nå men jeg får jaget dem væk og får taget blomster-skovlen frem og er begyndt at fylde ned ser jeg ikke kun hvide orme... der hvor spånerne er(altså der hvor hun aldrig har afføring og som der derfor ikke rigtigt er nogen næring) var der nogle bitte små røde orme... jeg tænker bare "stakkel... ikke sært hun har fået det skidt) men jeg blir så færdig og får proppet alt rigeligt med nyt hø ned til hende... hun går ind og gemmer sig med det samme... jeg skifter også vandet for at sikre at hun blir rask og får plukket persille til hende... hun får spist lidt i løbet af dagen hvilket jeg jo så er glad for at se...

lørdag: får tjekket hos hende 3 gange... løbet af dagen har hun spist lidt og rørt persillen igen... hun har også fået drukket noget vand men det var ikke meget... hun ligger hele tiden ved åbningen til sove/gemme-stedet hvor hun plejer at ligge helt inde... hun virker lidt stærkere men stadig svag...

søndag: får tjekket hos hende 2 gange... hun har spist mere persille og drukket noget mer... hun ligger stadig kun i åbningen inden under høet og ikke helt inde... hun virker meget stærkere igen...(gir hende også noget græs)

mandag: har tjekket 1 gang og kommet med grønt 2 gange... hun var færdig med at spise persillen og havde spist ligeså meget som lørdag og søndag tilsammen og det samme med vandet... hun spiste også af noget pepperfrugt jeg lige havde lagt ned, da jeg lige havde sat hende ned efter at ha løftet hende op... hun virkede MEGET stærkere idag og den måde hun borede sine klør ind mig fortalte mig at hun havde det mindst dobbelt så godt for hun ville selv holde fast i mig... dog løb hun stadig ikke da jeg prøvede at løfte hende... eller hun løb ind i høet men flygtede ikke da jeg ville tage hende op fra høet... og 2 gang jeg ga hende noget grønt(mer persille og græs) lå hun ikke engang inde i høet... hun havde hovedet derinde men resten af kroppen ude... men det har jo også været ret varmt...

inden jeg fik skiftet ud hos hende havde hun fået stampet alt sit hø ned... jeg ved ikke om hun har haft en forkøelse eller noget... eneste jeg ved er at hun fik det godt igen...

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: gammelt marsvin, troede hun skulle dø...

Indlæg af Mysteries »

Der er flere ting i det du skriver, som jeg vil råde dig til at være mere opmærksom på:

Temperaturen hos hende i buret. Det lyder som om det står udenfor, og kan jo godt være ret køligt, men hvis solen står på som den har gjort i weekenden, kan hun også få det alt for varmt. Så må hun bringes i skygge, så hun ikke får hedeslag og bliver dårlig af varmen. Om vinteren kan der derimod godt blive for koldt for hende, især hvis hun er alene. Men af de to er for meget varme helt afgjort det farligste.

Hvis du ser utøj i buret bliver det nok renset for sjældent. Som minimum skal det renses i bund en gang om ugen, og gerne oftere. Hvis der ligger urin og afførring i for lang tid kommer der meget let bakterier som kan gøre hende syg.

Grøntfoder skal ikke have lov at ligge i flere dage, da det hurtigt bliver dårligt og hun kan blive syg af at spise det. Jeg ville max. lade det ligge en dag, evt. kun en halv dag når det er varmt i vejret.

Hvis hun ligger og ikke har lyst til at røre sig og opfører sig helt unormalt, så bør du nok kontakte en dyrlæge og høre om det er nødvendigt at få hende undersøgt. Marsvin har det med at skjule deres sygdom indtil de får det rigtig dårligt, og ofte når man opdager de er syge går det pludseligt meget hurtigt med at de bliver så dårlige at de kan være svære at redde. Hun må under ingen omstændigheder gå fra foderet, for så kan det meget hurtigt gå galt. Så hvis hun ikke har appetit bør du kontakte en dyrlæge.
Christina

sira666

Re: gammelt marsvin, troede hun skulle dø...

Indlæg af sira666 »

Mysteries:

det med hvor hun skal stå: hun står i god skygge og kommer ALTID ind senest første dag på året de melder om 0 grader eller under... og om foråret kommer hun først ud igen når alle er sikre på det ikke blir koldt mer...

det er første gang jeg har set utøj hos hende i år men dog at det var så meget gjorde mig ret urolig... jeg havde ikke set nogen afføring fordi jeg har haft fyldt hø ned engang imellem...

mht opførslen så opførte hun sig lidt unormalt og kan med det samme se når hun har det skidt fordi jeg kender hende :? hvilket jeg jo så ku se nu hvor en af de voksne omkring mig mente at hun da virkede som om hun havde det fint da jeg opdagede det... det hjalp jo så hurtigt at jeg hyggede lidt ekstra om hende... idag viste hun det sidste tegn jeg behøvede for at kunne sige at hun var helt rask... hun flygtede selv mens hun var inde i høet... de første dage løb hun ikke engang ude i det store rum(jeg har aldrig gjort hende noget og har nærmest altid kælet med hende hver dag... men hun flygter altid og er meget nervøs af natur... hun fik også lidt tæsk af sin mor da hun var blevet voksen... selvom hun var en mors pige og altid løb ind under mors mave istedet for ind i huset) men hun løb så idag... selv mens hun var inde i høet... måtte jo lige vise den voksne hvorn hun var når hun var rask så hun ku se det en anden gang... havde hun ikke spist noget havde jeg taget hende med til dyrelægen med det samme... men hun spiste jo noget selvom det jo ikke var særligt meget... blev også så lykkelig for at se at hun flygtede pga jeg ved det er noget hun aldrig vil ku vende sig fra... det er ikke heldigt og jeg ville ønske hun ikke var så nervøs men hun kan ikke engang stå stille uden hele tiden at rykke nervøst med hovedet til alle sider...

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: gammelt marsvin, troede hun skulle dø...

Indlæg af Louise9460 »

Hvor ofte gør du rent i hendes bur?

Hvor gammel er dit marsvin?

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: gammelt marsvin, troede hun skulle dø...

Indlæg af NannaJ »

sira666 skrev: hun står i god skygge og kommer ALTID ind senest første dag på året de melder om 0 grader eller under... og om foråret kommer hun først ud igen når alle er sikre på det ikke blir koldt mer...
Marsvin skal ikke være ude ved 0 grader.
Normalt siger man, at de kan klare at være ude ved 10 grader, men bestemt ikke lavere.
Frysepunktet er alt for koldt for marsvin.

Besvar